Anmeldelse av Jackie Brown, amerikansk film fra 1997

Action, Kriminal Spilletid: 151 minutter Aldersgrense: 18 år

Tarantino på valium

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.10.2010]

Jackie Brown er en farget flyvertinne som sper på sin beskjedne inntekt ved å frakte penger. Hun får oppdrag fra sin kriminelle oppdragsgiver Ordell om å ta med penger til USA fra Mexico. En dag blir hun tatt av politiet med pengene på seg. Først tenker hun at hun ikke vil samarbeide med politiet, men når hun hører at hun kan få to år i fengsel begynner pipen å få en annen lyd. Hun begir seg inn på et listig spill for hvordan hun skal slippe straff og på samme tid forsøke å også lure penger fra Ordell. Klarer hun å spille sine brikker riktig kan dette gå strålende, men det er selvsagt veldig risky business...

Quentin Tarantino er en regissør jeg absolutt pleier å like. Derfor gledet jeg meg mye til å se om igjen 'Jackie Brown'. Jeg bare har sett den en gang før for lenge siden, og husket ikke noe av hva handlingen gikk ut på. Men jeg ble raskt litt skuffet, det fordi jeg hadde forventet meg en kraftpakket film. Jeg hadde forhåpninger om klassisk Tarantino med en del vold og rå film med kriminelt tema. Men 'Jackie Brown' er uten de klassiske scenene, jeg hadde forventet å se en del av. Dette føles som en reservert Tarantino. Filmen er både langdryg og traust å se.

Filmen burde vært kuttet ned en god del. Da kunne det blitt mer krutt i filmen. To og en halv, time i alle fall alt for lenge for en film som bare engasjerer meg delvis. Tarantino var sikkert ute etter å lage noe helt nytt i regiøyemed, men jeg ville heller fått en mer tradisjonell film fra hans hånd. Jeg liker faktisk de aller fleste filmene han har vært involvert i og ble derfor godt skuffet når jeg så dette.

Filmmanuskriptet er basert på romanen Rum Punch av Elmore Leonard, men Tarantino foretok store endringer i manuset. Filmen er ment som en 'homage' til blaxploitation-filmer fra 1970-tallet som blant annet Coffy (1973) og Foxy Brown (1974), som begge har store roller av den fargede skuespilleren Pam Grier. 'Jackie Brown's plakat inneholder sitater fra begge de nevnte filmene. Noe av bakgrunnsmusikken er også hentet fra disse filmene.

Det er synd dette ikke klarer å underholde bedre enn det faktisk gjør, fordi konseptet er faktisk litt kult. En dame med bein i nesen, som har falt mellom to stoler, men som forsøker å sko seg på begge sider i konflikten, både hos politiet og hennes kriminelle bindeledd. Det burde vært mer fremdrift i filmen. Dette føltes som Tarantino på valium. Rart er det også at ikke dette ble mer minneverdig med den casten og det utgangspunktet filmen har. Jeg sier ikke at dette er dårlig, men bare mindre engasjerende og jeg ser på klokken mer enn å fryde meg. Inntrykket blir troverdig nok, og karakterene er også greie nok, men det er handlingen og den langsomme framdriften som dreper filmen.

Skuespillet i filmen er ikke verst og selv om det andre ikke er så fascinerende så er i alle fall rolleprestasjonene på plass. Pam Grier gjør en overbevisende rolle som Jackie Brown. Jeg skjønner godt hvorfor Tarantino valgte å satse på henne, fordi hun leverer varene. En som også leverer er Robert Forster som spiller veldig troverdig som Max Cherry. Han var faktisk så overbevisende at han fikk en Oscarnominiasjon for sin rolle. Videre finner vi også Samuel L. Jackson som ofte er involvert med Tarantino. Han leverer varene og fungerer godt som den kriminelle våpenselgeren som Jackie Brown jobber for. I andre roller treffer vi kjente fjes som Bridget Fonda, Michael Keaton, Robert De Niro og Chris Tucker.

Dette blir dessverre litt langtekkelig og og filmen bruker alt for lang tid til å komme til poenget. Poenget føles faktisk ganske kult, men ikke nok til å gjøre opp for at veien dit føles som litt småpining. Musikken var også litt skuff. Tarantino pleier å levere veldig kul musikk som passer godt til både filmene og handlingen. Musikken passer jo forsåvidt greit, men det blir dessverre ikke noen stor magi. Dette er med andre ord ikke noe jeg kommer til å kjøpe soundtracket til.

Tarantino er en mann som tørr å ta sjanser og pleier å lykkes med dem. Denne gangen har han ikke klart å levere varene så godt som jeg hadde håpet på. Det er helt klart annerledes enn jeg er vant til å se fra ham. Som jeg har vært inne på før er dette en film som leverer under par. Det er sjelden vare at Tarantino ikke leverer, derfor blir man litt trist over at dette bare er helt greit. Filmen tar seg dog litt opp etter hvert, men ikke nok til å dekke over det slette drivet og den manglende interessen man får for filmen. Det er jo også litt forsøk på litt humor. Men alt i alt blir ikke dette nok til å rulle noe bedre enn en veldig bunnsolid treer på terningen.

- Once Upon a Time… In Hollywood - Tidsmessig fargesprakende lek!
- The Hateful Eight - Nok et frustrerende ujevnt mesterverk
- Django Unchained - Film blir ikke bedre, Tarantino har gjort det igjen!
- Inglourious Basterds - Tarantino tolker andre verdenskrig
- Quentin Tarantino's Death Proof - Death Proof
- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon
- Kill Bill - Vol. 2 - Annerledes og mesterlig oppfølger
- Kill Bill - Vol. 1 - Sinnssykt underholdende av mesterregissør Tarantino
- Pulp Fiction - 1990-tallets store mesterverk!
- De Hensynsløse - Hensynsløst drama i god Tarantinoånd

15.10.2014 sier Jacob: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Jackie Brown er Tarantino på valium': Enig i hvert ord! Terningkastet og forsåvidt!

• Jackie Brown
  • Flickchickcanada.blogspot.no