Anmeldelse av De Hensynsløse (Reservoir Dogs), amerikansk film fra 1992

Action, Thriller, Kriminal Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 18 år

Hensynsløst drama i god Tarantinoånd

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.10.2010]

Et ran har blitt begått og politiet er raskt på pletten. Det resulterer i heftige skuddvekslinger, som fører til at Mr. Brown dør. Resten av den ‘fargede’ banden kommer seg unna og blir enige om å møtes i en forehåndsbestemt bygning for å dele byttet. Når de kommer der viser det seg at ikke alle dukker opp til avtalt tid. De som er der begynner å legge to og to sammen og finner ut at purken umulig kunne ha dukket så tidlig opp etter ranet og det må derfor finnes en muldvarp blant dem. Hvem det er, hvilke konsekvenser det får og hva som har skjedd i detalj er det vi skal finne ut her...

Jeg trodde jeg hadde sett filmen før. Husket riktignok noe av filmen. Det kan være jeg bare har sett den siste timen en gang den gikk på TV, fordi en del av replikkene satt ennå i meg. Men det må ha vært lenge siden, fordi jeg husket svært lite av hva dette egentlig dreide seg om. Så for meg ble dette nesten som å se filmen for første gang, og det er alltid en veldig kul følelse. Likevel ble jeg ikke helt overstadig overbevist om at dette er fult så bra som de fleste hevder dette er. Jeg likte riktignok filmen, men synes ikke den var superlegendarisk. Den er veldig god for sin tid, og med tanke på at dette er en uavhengig film, er det jo svært overbevisende.

Dette er Tarantinos første spillefilm der han regisserer selv, og det tilsier at jeg hadde store forhondsforhåpninger. Jeg hadde forventet å få en rå film med en del action og kule replikker. Nå hadde jeg rett på noen av mine antakelser, men dette er litt mer drama enn jeg hadde forventet. I tillegg er det ikke så alt for mye handling. Akkurat det kunne jeg lett takle, men når mesteparten av filmen foregår kun inne i et ikke så altfor traust rom, ble det litt lite visuelt i filmen, noe jeg synes han er relativt solid på i mange av sine andre filmer. Det var også en del vold i filmen og det overrasker heller ikke mye når man har sett litt Tarantino. I tillegg til en del blod fra diverse skuddskader, er det en scene der en person får kuttet av seg øret. Med det skjønner vi at dette er anbefalt for det mer voksne publikum. Det er også en del grov språkbruk som ikke egner seg for en barnemunn. Døden kommer til flere av rollefigurene underveis, og man kan ikke være sikker på hvem som overlever til slutt.

Musikken er også en viktig del av filmen. Tarantino har jo sagt selv at han synes musikk er et svært viktig virkemiddel i film. Han bruker å spille av musikken for skuespillerne i de forskjellige scenene slik at de skal bli inspirert av den. Det er også en legendarisk torturscene med med Mr. Blond med den tilhørende musikken ‘Stuck in the middle with you’, der han danser og synger litt for seg selv og nyter torturen. Filmen inkluderer også sanger som ‘Hooked on a Feeling’, ‘Coconut’, ‘Little Green Bag’. Alt dette er gjort i en salig og heftig blanding.

Castet er også litt typisk Tarantinofilm. Rollene blir spilt av Harvey Keitel (From Dusk Till Dawn, Pulp Fiction), Tim Roth (Pulp Fiction), Michael Madsen (Kill Bill 1 & 2), Chris Penn (True Romance), Steve Buscemi (Pulp Fiction, Desperado), Lawrence Tierney, Edward Bunker og Quentin Tarantino (Desperado, From Dusk Till Dawn). De gjør alle en veldig minneverdig prestasjon, spesielt utmerker Steve Buscemi seg, noe han pleier å gjøre med sine uryddige tenner og sitt ellers så gangsteraktige utseende. Litt artig er det at Tarantino har fått med seg to av skuespillerne fra filmen kampsportfilmen 'The Best of the Best' i Edward Bunker og Chris Penn. Han må åpenbart ha likt noe ved dem der, selv om den filmen ikke var det helt store å skryte av.

Filmen er jo blitt en kultfilm deluxe og er jo et stjerneeksempel på hvor god film man kan lage på et relativt beskjedent budsjett. Jeg digger når at filmskapere utnytter ressursene og får veldig mye ut av veldig lite. Likevel er dette en en film som blir litt for hemningsløs for de store massene. Dette er jo tross alt en dialogfilm, der alt utspiller seg psykologisk mellom karakterene. Filmen er mesteparten laget som et drama, men det er et par scener med action innimellom. Filmen føles veldig gjennomført og er nok nesten så perfekt som den kan få bli med et slikt utgangspunkt. Dialogen er ganske tøff innimellom og det er en del treffende replikker som framkaller en del latter. Jeg drister meg til å gi denne filmen en svak femmer fordi den underholdt meg langt på vei, og fordi jeg ble litt overrasket. Det var nemlig ikke alt som var slik jeg hadde forventet meg. Det er jo en veldig dyster film, men det er jeg jo vant til med Quentin Tarantino, så det trekker jeg ikke på. Men som sagt så kan nok dette for noen bli for langtekkelig, om du ikke faller for den grove dialogen og den blodige atmosfæren.

- Once Upon a Time… In Hollywood - Tidsmessig fargesprakende lek!
- The Hateful Eight - Nok et frustrerende ujevnt mesterverk
- Django Unchained - Film blir ikke bedre, Tarantino har gjort det igjen!
- Inglourious Basterds - Tarantino tolker andre verdenskrig
- Quentin Tarantino's Death Proof - Genuin underholdning
- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon
- Kill Bill - Vol. 2 - Annerledes og mesterlig oppfølger
- Kill Bill - Vol. 1 - Sinnssykt underholdende av mesterregissør Tarantino
- Jackie Brown - Tarantino på valium
- Pulp Fiction - 1990-tallets store mesterverk!

- Gammeldags og kjedelig
- Kul, men ikke perfekt