Anmeldelse av Knerten gifter seg, norsk film fra 2010

Barn, Komedie Spilletid: 78 minutter

Knerten gifter seg - Trailer 27.04.2010

Knerten løfter seg

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.09.2010]
I ’Knerten gifter seg’ møter vi igjen Lillebror og hans lille fantasi- og lekevenn Knerten. Basert på Anne-Cath. Vestlys udødelige barnebøker, blir i denne andre filmen mammaen til Lillebror påkjørt av en mystisk sjåfør og havner på sykehus. Lillebror og storebror Phillip er hjemme alene, og Knerten forelsker seg i den smellvakre bjørkekvisten Karoline. Dermed er det duket for både romantikk og spenning.

Oppfølgeren til den suksessfulle førstefilmen om Knerten og Lillebror er her. Vi er tilbake i den lille bygda, mor jobber i samme butikk, og ting er stort sett som det var også i første historie. Skjønt noen nye karakterer dukker da også opp, blant annet en ganske så morsom og sær bilmekaniker! Det er et lite, men sjarmerende miljø fra 60-tallet som tegnes opp, med tilhørende detaljer, klær og setting. Handlingen denne gang er imidlertid både mer fyldig, innholdsrik og ikke minst spennende. Nok en gang er det til tider overpedagogisk og overtydelig i både moral og manus, men ikke så mye som i første film, dessuten blir vi fort vant med dette språket.

Rent filmatisk har man fra første film utviklet seg tydelig. Et mer spennende, fantasifullt og sprekt uttrykk viser en stor fortellerglede, noe som smitter godt over på oss som ser på. Sammen med stadige spennende enkeltscener skaper det en mer fyldig underholdning som ikke kjeder. Den fremdeles litt naive og gammeldagse filmen som også ’Knerten 2’ er, fremstår likevel til slutt som stort sett sjarmerende og enkel, uten å bikke over i det flaue patetiske slike enkle norske produksjoner fort har en tendens til å gjøre, eksempelvis med ’Olsenbanden Jr.’ og den siste Brødrene Dal-filmen.

Spenningen ligger først og fremst hos de aller yngste, for oss litt eldre ligger gleden i det nostalgiske sjarmerende. Adrian Grønnevik Smith sjarmerer også denne gang i hovedrollen. Historiemessig skildres også barnlige opplevelser og hvordan barn ofte kan få griller og idéer i hodet veldig bra. Slik sett kommer nok mange unge til å kjenne seg igjen, skjønt også vi voksne vil fort trekke på smilebåndene flere ganger.

’Knerten gifter seg’ kunne kanskje handlet mer om nettopp Knerten og Karoline, disse to havner nemlig i skyggen helt frem til siste del, noe som er litt overraskende. De fæle sangene fra første film er fjernet mye mer, skjønt vi også denne gang får høre at Åsleik Engmark verken er god sanger eller komponist! Likevel skuffer filmen ikke. Dens oppdaterte og friske filmatiske språk løfter den som andrefilm og klarer slik å tilføre noe nytt i forhold til den greie men forsiktige førstefilmen, ikke dårlig! Flere riktig så spennende episoder er ellers også med på å krydre det hele, i hvert fall for de minste. En meget godkjent oppfølger dette!

- Ekspedisjon Knerten - En lun og varm ny-Knerten som sjarmerer
- Knerten i knipe - Fremdeles ganske sjarmerende, men...
- Knerten - Greit og sjarmerende om Lillebror og Knerten

- Psychobitch - Motsetninger tiltrekker hverandre i super norsk ungdomsfilm