Anmeldelse av Men In Black 2, amerikansk film fra 2002

Action, Komedie, Sci-Fi Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 11 år

Ikke like gøyal som den første

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.09.2010]

En hemmelig organisasjon, kalt 'Men In Black', utfører et oppdrag på jorden. De jobber for for å sikre oss mot galaksens fremmede vesener. I 1978 flykter Zarthas ledere fra planeten for å unnslippe en ond kylother, ved navn Serleena. Med seg til jorden hadde zarthanerne sin største skatt, Zarthas lys. En voldsom kosmisk kraft som i feile hender ville kunne utslette hele Zartha. Zarthanerprinsessen, Lauranna, ba Men In Black skjule Lyset for Serleena. De hadde ikke noe valg, innblandingen ville ha ført til jordens undergang. Men 'Men in Black' kuet Serleena og lot zarthanerne flykte for å skjule Lyset på en annen planet. Da Serleena unnslapp, sverget hun å finne Lyset og tilintetgjøre hver planet som stor i veien for henne. 24 år senere dukker farlige Serleena opp på jorden for å finne Lyset og 'Men In Black' må nok en gang forsøke å rydde opp og for å redde jorden fra utslettelse...

Agent J jobber som framdels hos 'Men In Black'. Når Serleena dukker opp, trenger han og de andre agentene all den hjelpen de kan få. Da tenker de med en gang på hjelp av gode gamle Agent K som vi husker så godt fra forrige film. Da er de to storhetene fra forrige film sammen igjen for å redde jorden nok en gang. Det er også forsøkt å kaste litt nytt blod inn i frenchisen. Denne gangen får vi blant annet servert en snakkende irriterende hund, ved navn Frank, som liker å synge på 'catchy' sanger. I tillegg til det får vi hilse noen ormer med bein, Michael Jackson som ønsker å bli agent, en slem alien med et lite hode og masse, masse mer.

Dette er oppfølgeren til 'Men In Black' fra 1997 som tok verden med storm. Barry Sonnenfeld er tilbake i regissørstolen for å forsøke å også gjøre oppfølgeren til en publikumssuksess. Mens den første filmen føltes som utrolig kul og gøyal tvers igjennom, er dette ikke like underholdende. Vi får ikke servert like kul action. Filmen føles litt mer som et lappeteppe, som bare delvis klarer å engasjere. Dette er med andre ord et par hakk dårligere, selv om filmskaperne forsøker svært hardt på å gjøre dette morsomt. Manus er ikke stort å skryte av, men det var det heller ikke i den første filmen, men der klarte filmskaperne å underholde maksimalt.

Spesialeffektene er også helt greie for sin tid. Stilen i filmen er litt inspirert av litt eldre Sci-fi-filmer. Denne stilen passer greit inn. Særlig siden filmen har fokus på humor og underholdning. Humoren går ofte ut på å være så rar som mulig og kommer med noen kule kommentarer i ny og ne. Filmskaperne klarer å gjøre filmen passe absurd, men mye kunne vært en del bedre. Hvis man bare er ute etter å se mange forskjellige rare romvesen, inneholder denne en del flere enn sin forgjenger såvidt jeg husker.

I hovedrollene som Agent J og Agent K finner vi Will Smith og Tommy Lee Jones. De er et godt partnerteam på film. Tommy har rutinen og Will har sjarmen. Sammen blir de det naturlige holdepunktet i filmen. Man har også greid å samle sammen en god del kjente andre folk for denne filmen og det inkluderer navn som Rosario Dawson (Sin City, Seven Pounds og Eagle Eye), Johnny Knoxville (Jackass - The Movie), Rip Torn (Men In Black og The Insider), Tony Shalhoub (Gattaca, Monk og 1408), Patrick Warburton (Skrik 3 og Get Smart) og Michael Jackson.

Dette er en film midt på treet, men den er tidvis svært underholdende. Jeg tror filmen vil fungere best hos tenåringer. Jeg husker denne filmen som en del bedre da jeg så den på kino, men nå som jeg er blitt mer ‘moden’, falt ikke dette like mye i smak. Jeg lo heller ikke høyt av noen av poengene, men fikk et lite smil enkelte ganger, imens andre ganger føltes det mer pinlig enn gøyalt. Dette er dog en helt grei film, men om man ikke har sett noen av 'Men In Black'-filmene, ville jeg brukt helt klart mest ressurser på å få sett den første filmen som er en god del mer underholdende enn denne. Jeg skulle virkelig ønske jeg likte dette, og jeg forsøkte hardt. Ikke hadde jeg høye forhåpninger heller. Til filmens forsvar blir dette aldri direkte dårlig. Alt er gjort med såpass solid budsjett av dyktige folk knyttet til prosjektet, som eksempelvis selveste Steven Spielberg. Jeg kaster en treer etter dette som klarte og underholde meg midt på treet.

- Men in Black: International - På det jevne om mennene (og damene) i svart
- Men In Black 3 - Gutta i svart funker fortsatt!
- Men In Black - Lys, leken sci-fi med kulhet og humor i herlig symbiose

- Men In Black 3 - Gutta i svart funker fortsatt!
- Wild Wild West - Forsøk på steampunkmoro med Will Smith
- Men In Black - Lys, leken sci-fi med kulhet og humor i herlig symbiose
- Get Shorty - Fornøyelig treffsikker kriminalkomedie
- The Addams Family - Noen vil svindle den morbide familien

- J and K save the day!

15.09.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg så òg denne på kino da den kom, og har ikke sett den siden. Trur nok jeg hadde fått litt den samme opplevelsen som deg. Det var ganske gøy da, men jeg har jo modna en del i filmsmaken på åtte år, liksom.

• Men In Black 2
  • Filmguiden
  • Bergenpuls
  • Stavangerpuls
  • Filmanmelderen.no
  • Oslopuls
  • nationen.dagenstv.com

Columbia Pictures, Amblin Entertainment, Barry Sonnenfeld Film, MacDonald, Parkes Productions