Anmeldelse av Limbo, norsk film fra 2010

Drama Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 11 år

Sterkt og overbevisende drama

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 07.09.2010]
Sonia reiser med barna fra Norge til Trinidad, hvor ektemannen Jo er utstasjonert i oljebransjen. Overgangen fra en norsk 70-tallshverdag, til et liv som oljehustru på en tropisk øy i Karibia er både spennende og uvant. Men når Sonia oppdager at Jo har vært utro, prøver hun først å holde fasaden. Med et vaklende ekteskap, uten noen å vende seg til, mestrer hun ikke lenger hverdagen.

’Limbo’ er Maria Sødahls langfilmdebut som filmregissør. Interessant nok blir vi tatt med tilbake til 70-tallet, en tid ikke akkurat norsk film har dekket noe nevneverdig mye får en si. Selve settingen oppleves dermed, særlig siden vi i tillegg er i tropiske strøk, både forfriskende og eksotisk samtidig som gammeldags. Tidskoloritten virker troverdig nok og setter et fint skue for den øvrige historien.

Fra første scene blir vi engasjert og deltagende med karakterene. De oppleves naturlige, ekte og troverdige, noe som er med på å suge oss inn i den etter hvert så både dramatiske, såre og følelsesmessige handlingen. Dette er en voksen film, på alle måter. En trenger kanskje ikke å ha opplevd alt som skjer, men jo eldre man er, jo bedre vil man kunne forstå og få sympati med karakterene. De fire hovedrollene er alle interessant forskjellige motsetninger, og utfyller hverandre slik på fascinerende vis. Uten å ta side blir dermed både den ”snille” og den ”stygge” skildret, til oss publikums videre fordøyelse og tankegang.

Med sterke navn som Lena Endre og australske Bryan Brown på plakaten, har hovedrolleinnehaver Line Verndal litt å leve opp til i sin første hovedrolle i en langfilm. Etter suksessen med Himmelblå er det betryggende å kunne se at Verndal stjeler bildet, også denne gang. Med en meget bra tilstedeværelse og tidvis intens troverdighet spiller hun rotta av sine medsammensvorne. Hun er som skapt for rollen og står altså veldig stødig på egenhånd i hovedrollen.

Historiens fascinerende kulturkollisjoner er også med på å holde oppe spenning og handling, noe som aldri gjør den for kjedelig. Ordet ’kjedelig’ er likevel noe som kanskje bør nevnes, for ikke bare er ’Limbo’ mest for et voksent publikum, den vil nok også oppleves litt kjedelig om man ikke sluker 105 minutter ren drama. Filmen er nemlig rolig og langsom, tidvis grundig, og aldri direkte actionfylt.

’Limbo’ er en veldig bra og imponerende filmdebut, uten tvil. Dens største styrke er behandlingen og fremførelsene av karakterene og deres liv og kvaler. Det menneskelige dramaet i filmen, med sine spenninger, er for så vidt meget interessant, men vil fort kunne kjede en stor publikumsgruppe. Likevel er filmen absolutt å anbefale om man liker menneskelig, følelsesmessig drama, lagt til en sjelden filmatisk dekket periode i 70-tallet. Den setter seg nemlig godt under huden etterpå. Verndal i hovedrollen er en sterk femmer, mens filmen for øvrig kanskje kunne vært hjulpet av et friskere pust her og der.

- Håp - Sterkt og nyansert om livets slag i trynet

• Limbo