Anmeldelse av Mumien Vender Tilbake (The Mummy Returns), amerikansk film fra 2001

Action, Eventyr Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 13 år

Grei oppfølger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.09.2010]

8 år er gått siden Rick og Evelyn kjempet mot mumien Imhotep fra det gamle Egypt. Paret holder fremdeles sammen og har fått barn. Sønnen blir satt i fare da han tar på seg et armbånd som setter fri den farlige Skorpionkongen. Det hører også med til historien at den som bærer armbåndet vil dø om han ikke når fram til det rette tempelet innen en gitt tidsfrist. Men problemene slutter ikke der. En gammel kjenning blir også brakt til live igjen i den 3000 år gamle mumien Imhotep. Verden står virkelig i fare når disse kreftene braker sammen. Rick og Evelyn står foran sin hittil største test i livet, da de forsøker å redde sin sønn fra døden og samtidig redde verden fra en sikker undergang...

Den første mumiefilmen ble en stor publikumssuksess mot alle odds. Oppfølgeren bruker samme oppskriften som første film. Det vil si at at filmen bringer tilbake den samme mumien pluss at vi får bli får en ny historielinje med på kjøpet. Denne gangen inngår Skorpionkongen en pakt med den Egyptiske guden Nubis. Men selv om filmen forsøker å gjenta suksessen, klarer filmen ikke å innfri like mye. Historien er litt mer kompleks enn den i første film. Det blir litt uoversiktlig å følge med på alt som skjer til en hver tid når to mytiske skikkelser blir vekket til live samtidig.

Humoren er heller ikke like solid som i sin forgjenger. Jeg ler ikke like mye av spøkene i 'Mumien vender tilbake', der alt er litt mer platt. Det er ikke bare lett å skulle underholde et actionhungrig publikum, og denne filmen blir bare helt grei i så måte. Effektene er dog gode nok, og filmen føles gøy å følge innimellom. Filmen er fult severdig og vil for mange være en grei virkelighetsflukt i den trauste hverdagen. Det er også nok av action i filmen, selv om ikke alt føles like vellykket gjennomført. Hvis jeg skal gjette, er dette noe jeg tror appellerer best til den yngre garde.

I hovedrollen finner vi også denne gangen Brendan Fraser og Rachel Weisz som Rick og Evelyn. De danner et greit filmpar, men er ikke like overbevisende som de var i forrige film. Vi treffer også igjen John Hannah som Evelyns bror og Arnold Vosloo som Imhotep. Dwayne Johnson aka The Rock er ny i rollen som Skorpionkongen. Skuespillet er helt greit og dette er ikke på noen måte noe Oscarmateriale selv om Rachel Weisz gjør den kanskje beste rollen i filmen. Men når jeg ser en slik film, blåser man litt i om skuespiller er bra eller ikke, det er andre ting som er viktigere.

Dette er voldsomt eventyr som kan bli litt for mye for noen og en hver. Jeg sliter litt med å følge filmen hele veien. Det blir litt for mye flaks og usannsynlige scenarioer, som eksempelvis at den ene rollefiguren har båret med seg en gullgjenstand hele veien fordi han liker den, og så viser det seg at det er akkurat det han trenger for å redde verden. Så flaks er det bare lov å ha på film, eller hva? Men jeg skal ikke klage så mye for dette, fordi jeg føler dette er litt underholdende. Jeg ruller en grei treer for dette andre mumieeventyret. Om du likte den første filmen, kan det også være at oppfølgeren langt på vei faller i smak, men ikke vent deg for mye, så kan det være du synes dette er grei skuring. Det er riktignok nok av klisjeer underveis, men denne filmen heldigvis en del bedre enn den tredje filmen i rekken.

- The Mummy - Herlig mumie-underholdning med Cruise
- Mumien: Dragekeiserens grav - Mumiefilm med døll humor
- The Scorpion King 2: Rise of a Warrior - Eventyrfilmen som forsøker å unngå B-film-stempel
- Skorpionkongen - Hjernedødt actioneventyr
- Mumien - Mer underholdene enn man skulle tro