Anmeldelse av Salt, amerikansk film fra 2010

Action, Thriller Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 15 år

Salt - Trailer 06.11.2009

Agent 'Flittig-Lise' trår til

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 31.08.2010]
Evelyn A. Salt er en CIA offiser som identifiseres av en avhopper som en sovende russisk agent og blir anklaget for å planlegge mordet på den besøkende russiske presidenten. Hennes overordnede i CIA overbevises snart om at hun er involvert i en internasjonal konspirasjon og gjør henne derfor til mål for en intens katt og mus jakt. Evelyn risikerer både sin manns og sitt eget liv for å bevise at forræderen er en helt annen enn henne selv.

Angelina Jolie er tilbake med enda et hardtslående kapittel i sin karriere med actionfylte ’Salt’. Regissert av mannen bak blant annet ’The Bone Collector’, hvor Jolie slo igjennom som skuespiller for fullt, blir vi fra første stund satt på plass av en meget heftig åpning. For i hele de første 15 minuttene går tempoet og driven temmelig raskt av gårde, noe som gjør filmen meget godt tatt dens handling og plot i betraktning. Spenningen er der også, umiddelbart, og man blir følgende fort engasjert i historien.

Selv om handlingen og tempoet er typisk action-thriller tempo, blir det likevel enkelte steder i meste laget. Når historien også virker noe gammeldags og oppbrukt, at presidenten skal skytes, kunne filmen kanskje vært tjent med en mer moderne og oppdatert historie. Denne ”sett det før”-delen av historien blir dog likevel heldigvis overgått av dens stadige twister og overraskelser.

Angelina Jolie får, som så ofte er i slike filmer, ikke alt for mye å spille på. Hun bruker mye tid på å løpe og sloss, eller stirre mystisk og tankefullt ut i lufta, med den legendariske og kjente trutmunnen sin struttende velplassert i bildet. Men likevel, hun gjør seg meget godt fremdeles som sprek og nærmest overnaturlig kjapp agent, bevares!

’Salt’ er som en ny versjon av ’Mission:Impossible’ og dens agent Ethan Hunt, skjønt denne gang er det Evelyn Salt som er på oppdrag. I et forrykende tempo makter filmen å aldri bli kjedelig fordi den stadig overrasker og har en nerve og spenning til stede. At den til tider og særlig i siste del er meget overdrevet og oppblåst får så være, dette er da ingen virkelighetsskildring heller. Det er underholdende som bare det! En oppfølger skal visstnok allerede også være på vei, og vi gleder oss allerede til denne!

- The Giver - Annerledes fremtid uten total frihet
- The Quiet American - Litt langtekkelig og med for mange løse tråder
- Patriotenes spill - Stødig Jack Ryan-thriller

- Jason Bourne møter Jack Bauer

28.01.2011 sier Louise28: En veldig bra og morsomt film! Jeg elsker Philip Noyce. "Dead Calm", og ikke minst "Patriot Games"!
28.01.2011 sier Snippxx: Morsomt hvordan nesten alle anmeldelsene jeg har lest til denne filmen nevner en blanding av Jason Bourne og Jack Bauer, men jeg er forsåvidt enig.
13.01.2011 sier Snippxx: Nja, den var nå ikke så dårlig.

En blanding av Jason Borune og Jack Bauer.
13.01.2011 sier Pål Frostad: Da er mine forventninger herved jekket litt ned på filmen. Jeg tror framdeles jeg skal se denne filmen altså, må jo nesten det :)
13.01.2011 sier Andreas Strømmen: .. og man ble skuffet over filmen. ._.
27.12.2010 sier Tore Andre Øyås: En film må være troverdig innenfor sitt univers, hvis ikke er det ikke like spennende og fengende, og da taes den også seriøst og blir ikke seende ut som en (ufrivillig) komedie. At dette kunne hendt i virkeligheten er derimot lite trolig, skjønt det kunne jo det, siden det ikke akkurat er snakk om aliens eller overtro.
27.12.2010 sier dreamrocker: Så denne kan taes seriøst altså, og er maybe troverdig... Det er jo disse tingene du dømmer filmer ut i fra. Den dagen noen av disse filmene er troverdige og skal taes seriøst, den dagen er filmen død.. Nei dette er rett og slett en kjempefilm, underholdning fra første til siste sekund og heldigvis ikke troverdig. Det er ikke en dokumentar men fri dikting, heldigvis.
06.11.2009 sier Andreas Strømmen: DENNE skal jeg kjøpe! : D

• Salt