Anmeldelse av The Karate Kid 3, amerikansk film fra 1989

Action, Familie, Drama Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 10 år

Leksjon i Hollywoodskvip

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.08.2010]

Historien er som følger: John Kreese, som vi kjenner som karatelæreren til ondingene i karateturneringen i den første filmen, har mistet alt og får ikke nye karatestudenter. Han søker trøst hos sin gode venn, Terry Silver, som ønsker å hevne alt. Hans plan er å få Daniel til å stille i en ny karateturnering for å la ham tape stort...

Etter å ha sett Karate Kid part 2 må jeg si at forventningene lå på bunn når jeg satte meg ned med den tredje filmen i rekken. Men om du trodde den andre filmen var dårlig, så trenger du ikke tenke på å se oppfølger nummer 2. Det er kanskje ingen gode grunner til å se dette, om man ikke er av den grundige typen som må se alt. Jeg må si at jeg slet litt med å ta denne filmen seriøst. Filmskaperne begynner med å vise oss scener fra den første filmen og fra den andre filmen. Det føles som en dårlig nødide å måtte være avhengig av å vise ting fra de foregående filmene for å fortsette historien.

Det er så mye som er dårlig i Karate Kid 3, at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne å klage. Filmen virker nesten som en parodi på seg selv. Karakterene er så hevngjerrige at jeg tror ingen kan være slik. De blir mer som erkeskurker som ler med den lett gjenkjennelige 'skurkelatteren' når de lukter sadisme. Filmskaperne forsøker her å lage noen filmøyeblikk, men lykkes ikke i særlig grad.

Og når filmen forsøker seg på en dårlig scene, pøser den på med klisjemessig musikk og tror det frir til seerne på den måten. Resultatet er dessverre blitt enda verre. Jeg gjennomskuer dette på flere meters avstand. Det er litt kjipt når man gjennsomskuer filmen for lett. Det merkes også på kjærlighetselementet som også selvsagt er med her uten nevneverdig suksess. Filmen forsøker også å skape spenning ut av ingenting, og det kjeder meg stort.

Det er synd å se at John G. Avildsen, som har vært så suksessfull så seg nødt til å lage skvip som dette. Også denne gangen har han Robert Mark Kamen med seg på manus. Nå lurer jeg på om Kamen bare hadde flaks med den første Karate Kid-filmen, fordi dette er virkelig ingenting å skrive hjem om. Når jeg ser dette blir jeg flau på filmskapernes vegne. De burde gitt seg etter første film, men så lenge de lurte folk på kino for å se dette, så ler de sikkert også hele veien til banken.

Ralph Macchio er i denne filmen ikke til å kjenne igjen. Noe så platt skuespill og overspilling har jeg ikke sett på lenge. Han fortjente virkelig nominasjonen til Oscars motstykke, Razzie Award, for verste mannlige skuespiller. Dette virker bare flåsete og irriterende til tusen. Pat Morita som fikk en Oscarnominasjon i den første filmen for sin tolkning av karatemesteren Mr. Miyagi er litt for karikert gjort i denne filmen. Trøsten er at han er bedre enn Ralph Macchio, men dette er nok et resultat av rævdårlig manus og elendige instruktører.

Dette er kun verdt å se om man ønsker noen bunnreferanser på filmer. Til tider er dette så dårlig at jeg nesten ikke vet om man skal le eller gråte. Manuset er så platt og filmen er så dårlig regissert at dette ikke ligner grisen. Til tider minner dette om en amatørfilm og handlingen er dårlig som en middelmådig ungdomsskolestil. Klisjeene kommer på løpende bånd og selv om dette ikke er direkte kjedelig er det så lite engasjerende at jeg har problemer med å se hele filmen. Denne filmen fungerer ikke til annet enn å statuere et eksempel på hvor dypt Hollywood kan synke. Det blir dog litt artig på slutten, men ikke mer enn at dette ender på en sterk ener på terningen.

- Cobra Kai - Cobra Kai - Sesong 1 og 2: Karate Kid sagaen fortsetter
- The Karate Kid - Sterk og vellaget!
- The Next Karate Kid - Ung kvinne lærer karatekunsten
- The Karate Kid, Part 2 - Besøk i Mr. Miagis fortid med Karate Kid på slep
- The Karate Kid - Sannhetens øyeblikk - Mitt første møte med kampsport

- Rocky 5 - Slett Rockyfilm som ikke har noe å stille opp med
- The Karate Kid, Part 2 - Besøk i Mr. Miagis fortid med Karate Kid på slep
- The Karate Kid - Sannhetens øyeblikk - Mitt første møte med kampsport
- Rocky - Boksefilmen over alle!

- Karate Kid får oppleve kampen om det onde mot det gode...

• The Karate Kid 3
  • Thevideovacuum.livejournal.com