Anmeldelse av The Karate Kid - Sannhetens øyeblikk (The Karate Kid), amerikansk film fra 1984

Drama, Familie Spilletid: 126 minutter Aldersgrense: 12 år

Mitt første møte med kampsport

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.08.2010]

Tenåringsgutten Daniel Larusso flytter sammen med moren sin fra New Jersey til California. Han får raskt opp øynene for overklassejenta Ali Mills, men Alis eks-kjæreste Johnny, er distriktets karatemester og liker ikke å se Ali med nye gutter. Daniel er en gutt med mye temperament og kommer raskt opp i trøbbel for den å kjempe om Alis gunst. En dag truer noen gutter Daniel på livet, men Daniel får uventet hjelp fra sin nabo Mr. Miyagi, som gir guttene en lærepenge. Deretter inngår Mr. Miyagi en fredsavtale mellom guttenes karatelærer og Daniel, der de skal gjøre opp i en kommende karateturnering. Miyagi blir Daniels personlige og litt uortodokse karatelærer og et vennskap vokser fram mellom dem i det Daniel skal forsøke å lære karate på rekordtid...

Jeg husker første gang jeg så Karate Kid. Det var en av de første av de typiske sports-filmene jeg så. Alle digget denne filmen da jeg vokste opp og jeg synes den var veldig gøy å se. Når jeg så dette som liten trodde jeg nesten alt var mulig å få til i livet og jeg var helt i ekstase. Det er med stor nostalgi jeg setter meg ned med filmen som jeg bare har sett en gang da jeg var liten. Filmen leverer også fremdeles varene og er veldig underholdende. Da filmen kom ut var Karate superpopulært og filmen har nok vært til inspirasjon for mange gutter som ville begynne med kampsport.

Filmen er litt typisk, men den er ganske vellykket skapt. Blant annet elsker jeg den alternative karatetreneren, Mr. Miyagi. Og strofene ‘Wax on... wax off. Wax on... wax off’ gikk som en farsott verden tilbake på 1980-tallet. Det var artig å se at man kunne bli god i karate av å vokse biler, pusse terrasser og male gjerder. Det er nettopp rollefiguren, Mr. Miyagi, som aldri får meg til å stusse på slike alternative treningsmetoder. Miyagi er autoriteten selv, og han gikk inn alles hjerter etter sin sjarmoffensiv. Filmen klarte å treffe en nerve i folket og er universelt skapt. Jeg tenker på at uansett hvilken kultur, religion og bakgrunn man har, er det lett å ta til seg filmen og la seg underholde. Vi får også en hel del livsfilosofi og passe god moral i filmen.

Regissøren heter John G. Avildsen. Fra før hadde han gjort superhiten 'Rocky' med Stallone. Han mottok nemlig en Oscarstatuett for regien til 'Rocky' og en annen Oscar-nominasjon 'Traveling Hopefully'. Det skulle gjøre Avildsen mer en kvalifisert til å gjøre 'The Karate Kid' til en minneverdig film. Avildsen klarer å gjøre noe man tror kommer til å bli en superklisje om til en ganske bra film. Manuset er noe som redder veldig mye. Det er ført i pennen av Robert Mark Kamen (Dødelig Våpen 3, The Fifth Element og Transporter). Mark Kamen har klart å få fram interessante karakterer og med en greit engasjerende historie. Heldigvis har ikke filmen gått i fellen for å overfokusere karateturneringen, slik mange andre filmer gjerne ville gjort. I 'Karate Kid' er det nemlig ingen overflødige scener og billig actioin. Alt er der for å drive handlingen videre. Filmen utbroderer ikke poenger og alt ender når underholdningen er på topp.

Dette er en film som virkelig oser 1980-tall. Musikken er et kapittel for seg selv og når Joe Espositos ‘You’re the best’ lyder fra høyttaleren, så kan jeg ikke la være å la meg rive med. Vi er heller aldri i tvil for hvilket tiår vi befinner oss i. Klærene er også veldig typiske. Dette er en film som har en flott reise tilbake i tid til en gylden tid som aldri kommer tilbake.

Skuespillet i filmen er ikke verst for en slik film. Ralph Macchio fungerer i hovedrollen som Karate Kid. Han har den rette gutteakige sjarmen og gjør en fin innsats i filmen. En som virkelig utmerker seg er Pat Morita, som spiller karatemesteren Mr. Miyagi på en ganske overbevisende måte. Han var faktisk så dyktig at Oscarakademiet kronet hans innsats med Oscarnominasjon for beste birolle. Filmen er ikke perfekt uten en drømmedame og denne rollen er det Elisabeth Shue (Cocktail, Back to the Future Part 2 og 3) som står for. Men filmen har også sine badguys og i disse rollene finner vi William Zabka som karategutten Johnny Lawrence som banker opp karategutten og hans ikke så sympatiske trener i Martin Koves skikkelse.

Dette er en film med gode verdier og er en inspirerende historie. Jeg har sett mange slike filmer som dette, men denne er noe av de beste i sin klasse. Det kommer selvsagt ikke helt opp mot klassikeren 'Rocky', men dette er så absolutt også bra minneverdig. Filmen var veldig populær da den kom og er nærmest som en klassiker å regne innenfor sin sjanger. Dette var noe alle gutter ville se i min barndom. Om du ikke har sett filmen og liker sportsfilmer, er dette noe du bør skaffe deg. I mine øyne står filmen til en finfin femmer på terningen.

- Cobra Kai - Cobra Kai - Sesong 1 og 2: Karate Kid sagaen fortsetter
- The Karate Kid - Sterk og vellaget!
- The Next Karate Kid - Ung kvinne lærer karatekunsten
- The Karate Kid 3 - Karate Kid får oppleve kampen om det onde mot det gode...
- The Karate Kid, Part 2 - Besøk i Mr. Miagis fortid med Karate Kid på slep

- Rocky 5 - Slett Rockyfilm som ikke har noe å stille opp med
- The Karate Kid 3 - Karate Kid får oppleve kampen om det onde mot det gode...
- The Karate Kid, Part 2 - Besøk i Mr. Miagis fortid med Karate Kid på slep
- Rocky - Boksefilmen over alle!

• The Karate Kid - Sannhetens øyeblikk

Columbia Pictures