Anmeldelse av Frenzy, engelsk (britisk) film fra 1972

Thriller, Kriminal Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 16 år

Stor seriemorderspenning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.08.2010]

Vi befinner oss i London på 1970-tallet. En morder er på ferde og han blir kalt slipsmorderen ettersom han kveler ofrene sine med et slips. Hans framgangsmåte er alltid den samme. Han velger seg en dame og voldtar henne for så å kvele henne med slipset. Politiet har nesten ingen spor å gå etter i saken, hvem blir neste offer ut?

Vi følger Richard Ian Blaney som er en mann som sliter med økonomien. I det vi entrer filmen, blir han behandlet så dårlig av sin arbeidsgiver at han sier opp. Med nesten ingen penger er livet hardt å leve. Han oppsøker sin tidligere kone Brenda på kontoret hennes. Det blir det selvsagt krangling av, men de klarer å roe seg ned. De går ut og spiser og har en hyggelig kveld før de avslutter og går hver til sitt.

Neste morgen begynner Brenda tidlig på kontoret og en kar kommer inn og avbryter henne i hennes arbeide. Han begynner å bli truende og hun forsøker å varsle politiet uten at det fører fram. Han er ufin mot henne og voldtar henne og finner fram slipset. Hun kan ingenting gjøre og blir nok et offer for slipsmorderen. Etter dette forlater mannen stedet som om ingenting hadde skjedd. Richard kommer innom kontoret men finner det låst og går igjen.

På vei ut får kontorsekretæren et glimt av Richard i det han forlater bygningen der Brenda er myrdet. Hun låser seg inn på kontoret og får seg litt av et sjokk da hun finner Brenda. Hun forklarer seg for politiet og da blir selvsagt Richard hovedmistenkt. Han må nå forsøke å gjemme seg bort for å forsøke å renvaske seg og finne den riktige morderen.

Da jeg satt meg ned for å se denne filmen viste jeg ingenting om den, annet enn at dette nok ville dreie seg om kanskje en morder siden tittelen antydet det. Det er veldig fascinerende å se filmer uten å ha kjennskap til dem fra før. Jeg visste ikke en gang om filmen er god eller dårlig, men jeg er jo en fan av Hitchcock så jeg antok at dette ville bli severdig nok. Å se Hitchcock-filmer for første gang er nesten som å gå på oppdagelsesferd. Man vet ikke helt hva som venter. Hitchcock gjør alltid sitt for å ikke avsløre helt hva filmen dreier seg om før godt inn i filmen. Man får jo tidlig vite at det er en seriemorder på ferde, men man vet ikke helt hvem det er før filmen er blitt mer varm i trøya.

Alfred Hitchcock er regissøren bak det hele og det fikser han som vanlig meget bra. Han klarer å fortelle historien på en ganske spennende måte. Filmen begynner med at vi flyr inn Themsen og avslutter i en pressekonferanse langs elven. Den blir avbrutt da man finner en naken dame med et slips rundt halsen flytende i elva. Det er en fiffig måte å få presentert mordsaken på og er litt typisk Hitchcock-måte å gjøre det på.

Man får også mange kule kameravinkler og godt filmhåndverk som også kjennetegner den gamle ringreven som nesten alltid leverer når han lager film. Hitchcock kan dette med å lage spenning. Han har fiffige måter å presentere ting på slik at man får dynamikk i filmen. Alt er gjort slik at ikke alle mord blir like. Han nærmest leker med kamera. Hitchcock viser også med denne filmen at han er spenningens mester og det er ved flere anledninger at filmen sitrer av spenning. I scenen bak i potetbilen er en av disse som gjør at filmen virkelig glimter til på dette punktet. Filmen er også brutal for sin tid med alle disse morderscenene. Vi ser med dette at Hitchcock har funnet litt tilbake til sine gamle kunster, som han er så kjent for.

Skuespillerne gjør også en kjempejobb. Dette er en britisk produksjon så skuespillerne er ikke så kjente for meg, men det glemmer jeg raskt. I hovedrollen finner vi Jon Finch og andre britiske skuespillere Barry Foster, Alec McCowen, Anna Massey og Billie Whitelaw er også med. Manuset virker smart skrevet og plottet føles som en spennende måte å vinkle historien på. Dette har mange tvister og jeg følger med alt med stor spenning helt til det siste. Jeg er aldri helt sikker på hvordan det vil ende.

Selv om filmen føles stødig hele veien, er det slutten som er mest spennende. Dette er en veldig solid film som klarer alt den forsøker seg på og litt til. Men til tross for flott filmskaping, er ikke dette en av Hitchcocks aller beste filmer. Men til tross for dette har filmen nok kvaliteter til at jeg tørr kalle den en Hitchcock-klassiker. Enkelte scener i filmen er legendariske og det er mye bra, men det blir litt for ujevnt til å krones med den beste karakteren. Men jeg velger å gi dette en femmer. Det fordi dette er noe jeg liker å følge. Det har relativt mye spenning og innehar en spenstig historie som er fortalt på en kul måte. Det er også funnet plass til litt humor i mellom slagene. Dette er en veldig intens thriller som kun er for de som tørr se slikt.

- Arven - Hitchcocks farvel
- Mannen som visste for meget - Solid mysteriefilm fra Hitchcock
- The Wrong Man - En familiefar blir tvungen til å bevise sin uskyld
- Tyv fanger tyv - Det krever sin mann å avsløre en tyv
- Men... Hvem Myrdet Harry - Spenningens mester med en litt annerledes komedie
- Rear Window - Hitchcocks beste film!
- Dial M for Murder - Hichcock med effektiv 'scenethriller'
- Strangers on a Train - Psykopaten Bruno tenker ut det perfekte mord...
- Repet - Snedig baklengs mordmysterium
- I tvilens skygge - Merkverdig og mystisk historie
- Sabotør - Interessant syndebukkthriller
- Utenrikskorrespondenten - Hitchcocks første store suksess
- De 39 trinn - Spionthriller fra Alfred Hitchcock
- The Skin Game - Skuffende Hitchcock!
- Rich and Strange - Et synkende skip...
- Murder! - Et mord skal løses
- Blackmail - Hitchcocks første lydfilm klarer seg fint
- The Manxman - Småfascinerende Hitchcock
- The Farmer's Wife - Ikke akkurat Hitchcock på sitt beste!
- Champagne - Småartig Hitchcockstumfilm
- The Ring - Hitchcock gjør denne stumfilmen til et greit skue