Anmeldelse av 2010, amerikansk film fra 1984

Action, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 11 år

Passe underholdende sci-fi

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.08.2010]

Filmen tar opp igjen tråden 9 år etter den forrige romodyssén. Denne gangen er det russerne som prøver å finne ut av hva som skjedde under den feilslåtte ambisiøse Jupiter-ekspedisjonen med romskipet Discovery. På det russiske romskipet, Leonov, gjør de seg klar til å utforske Discovery. De vil forsøke å koble seg på superdatamaskinen HAL-9000 som har vært i dvale siden forrige gang det var mennesker der. Med på turen blir også et par amerikanere som kan mye om det viktige amerikanske utstyret. Det blir spennende å se hva man finner og hvordan HAL-9000 vil fungere etter det forrige feilskjæret...

Først må jeg si at dette er en helt annen film enn ‘2001 - En romodysse’. Om du forventer utsøkt foto, klassiske scener og en kunstfilm, er dette ikke noen god oppfølger. Dette føles mer som en ordinær film enn den mesterregissøren, Stanley Kubrick lagde. Dette er med andre ord godt nytt for deg som avskrev den første filmen fordi den var for snål. Om du liker generell sci-fi er dette absolutt verdt et gjennomsyn. Vi får flere svar på hva som egentlig skjedde i forrige film. For mange kan det også bli litt forløsende med mer bakgrunnsinformasjon om universet som vi ikke ble helt ble ferdig med i forrige film.

Det er alltid kult med fremtidsvisjoner. Denne filmen er laget i 1984 og spådde at også i lang fremtid fremover ville den kalde krigen mellom øst og vest fortsette. Dette er langt unna det vi opplevde i vår versjon av år 2010. Men heldigvis foregår filmen for det meste ute i rommet og på romskip der de behersker fremtidsillusjonen bedre. Heldigvis begår filmen ingen store brølere, og det til tross for at alt er veldig 1980-talls med tanke på 'datateknologien' med en haug med knapper på datamaskinene og masse farger på tastene. Filmen fikk også karret til seg hele fem Oscarnominasjoner, blant annet for beste spesialeffekter. Den vant ingen, men er med andre ord ganske gjennomført teknisk sett.

Skuespillerne gjør også en grei jobb. Roy Scheider (French Connection, Haisommer og Marathon Man) spiller hovedrollen som Heywood Floyd. I andre fremtredene roller finner vi den alltid så velspillende John Lithgow (3rd Rock From The Sun), Oscarvinneren Helen Mirren (The Queen og Excalibur), Oscarnominerte Bob Balaban (Lady in the Water, Capote, Ghost World og Nærkontakt av tredje grad) og Keir Dullea (2001 - En romodysse). Man drar også kjensel på Dana Elcar som spilte Pete Thornton i MacGyver.

Jeg viste ikke helt hva man skulle forvente av 2010. Den er jo oppfølgeren til '2001 - En Romodysse', og det er en film jeg setter svært høyt. Dette føles dog mye mindre interessant enn Stanley Kubrick på flere fronter. Filmen er mer rett fram og er mer tradisjonell i formen. Regissøren bak det hele er, Peter Hyams. Han har laget sci-fi før, med filmer som 'Outland' og 'Capricorn One'. Med denne filmen gjør han ingen dårlig jobb og dette er kanskje hans beste film noensinne. Hyams står også bak manuset til filmen og der gjør han en grei jobb.

Effektene er heller ikke verst utført. Alt dette og mye mer gjør at dette føles som en god sci-fi-film. Når det gjelder terningkastet for filmen så lander den på en god firer. Det fordi dette føltes litt både artig og varmet mitt store sci-fi hjerte. Og det til tross for at dette samtidig er i en helt annen gate enn sin forgjenger. Filmen vil nok aldri bli helt klassikerverdig, men er en dugenes oppfølger til den klassiske sci-fi-perlen. Om du ønsker å utforske et kult sci-fi-univers, er dette kanskje filmen for deg. Jeg koste meg i alle fall stort når jeg så dette. Dette er en film som virkelig gjør jobben sin og lander en oppfølger til en av filmhistoriens største klassikere.

- The Musketeer - Friluftsteateret har her tatt seg inn i kinosalen
- End of Days - Gjennomsnittlig film som aldri blir det helt store