Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi en bedre brukeropplevelse. Se link over for hva informasjonskapsler brukes til.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Blodshunger (The Hunger), engelsk (britisk) film fra 1983

Drama, Grøsser, Romantikk Spilletid: 97 minutter

Alternativ vampyrfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.08.2010]

Miriam Blaylock er en pen og farlig eviglevende skapning. Hun tar for seg av mennesker. Noen av dem tar hun som elskere og lover dem evig liv. John er en av disse som hun giftet seg med på 1800-tallet i Frankrike. Men Miriams elskere er dømt til en levende død, og derfor tar John kontakt med legen Sarah Roberts som har spesialisert seg på aldringsykdommer...

Annonse:

Denne filmen plukket jeg opp fordi jeg ønsket å se meg opp på vampyrfilmer. The Guardian hadde plukket denne filmen ut på sin topp ti liste over de mest interessante vampyrfilmene. Jeg hadde faktisk ikke hørt om denne filmen før jeg fant den på listen, og var veldig spent på hva dette ville bringe. Det var et enkelt kjøp på play.com og så var den i postkassen min en uke etterpå.

'Blodshunger' er basert på en bok av forfatteren Whitley Strieber. Men etter å ha sett filmen, bør boken ha vært ganske så tynn, eller nesten bare ha inneholdt beskrivelser av tanker og ting man ikke kan formidle på film. Jeg føler filmen er veldig treg i starten og er litt utdradd. Fotoet er veldig spesielt, men det blir benyttet veldig mye bilder for å spe ut filmen. Dette at den som ikke er så interessert kunstnerisk vri på foto, faller litt av. Det blir mye sær kryssklipping mellom mye forskjellig. Noe forsøker å gi oss ubehag eller sette oss i riktig stemning. Men det blir for mye til tider.

I mine øyne føles det hele litt for rotete og jeg går litt lei i lengden. Dette føltes litt som David Lynch på syre. Både når det gjelder klipping, foto og musikkbruk. Musikken som er brukt minner litt om en blanding mellom den som er brukt i Dune og Blade Runner. For min del ble dette for snodig for mitt øre og jeg settes ikke helt i riktig stemning. Det føltes innimellom litt tilfeldige bisarre lyder satt etter hverandre som kan minne om litt samtidsmusikk.

Regissøren bak dette er Tony Scott. Jeg føler det er litt rart å finne han bak en slik ‘kunstnerisk’ film. Jeg er vant å se ham sitte i regissørstolen for blockbustere som 'Man on Fire', 'Enemy Of The State', 'Beverly Hills Purk 2' og 'Top Gun'. Det er en lang vei frem til dette som er så totalt forskjellig fra det andre jeg har sett av ham. Men dette var en av hans første filmer og da ville han sikkert eksperimentere litt. Alle filmskapere har sikkert en slik fase i sin ungdom, så han er kanskje litt unnskyldt.

Skuespillet i filmen er ikke verst. Susan Sarandon (Thelma & Louise) spiller en av hovedrollene og gjør en stødig skikkelse som forsker ved navn Sarah Roberts. Hun gjør seg godt på film, selv om hun ikke er like ‘Pretty Face’ som man er vant til blant disse filmskuespillerne. Catherine Deneuve spiller vampyren Miriam Blaylock i en av hovedrollene. Henne har jeg ikke sett så mye før på film, men hun gjør seg relativt godt på lerretet. Vi får også se David Bowie som John, i en relativt stor birolle i filmen. Han spiller en del rare roller på film. Litt artig er det også at vi også får storheten Willem Dafoe (Platon, Spider-Man og Boondock Saints) i en veldig liten birolle i filmen.

Dette forsøker å utgi seg som en kunstfilm om vampyrer. Hvor vellykket den er kan diskuteres. Den er i alle fall litt annerledes enn de vampyrfilmer jeg ellers ser. I 'Blodshunger' brukes det lang tid til å fortelle historien. Og det man får malt foran oss er egentlig litt tynt plottmessig å lage film av. Det blir aldri helt interessant før mot slutten. Men da er filmen også ganske brått over. Sminkejobben er overraskende stødig utført i filmen. Sminkørene har greid å bli eldre mennesker uten at det så falskt ut.

Effektene er heller ikke å kimse av. De er meget gode for sin tid, selv om det ikke er så mye av dem. Det blir dog mer effekter som slippes løs mot slutten av filmen. Det gjør at slutten utmerker seg og gjør oss mer fornøyd. Dette gir seg også ut for å være en grøsser. På det punktet følte jeg filmen falt mer igjennom.

Tror nok ikke så mange hardcore skrekkfilmfans får nok ut av denne filmen. Jeg vil egentlig bare anbefale dette om man liker godt alternative filmer eller har gått helt tom for vampyrfilmer. Jeg ender på et sterkt terningkast tre for en film som forsøker å være annerledes og som er visuelt tiltalende innimellom. Men alt i alt er filmen litt for tynn og ujevn for å skulle underholde meg nok.


Se om film er på streaming:



Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Unstoppable - Løpsk tog med mye lyd
- Déjà Vu - Har vi ikke sett noe lignende før?
- Man on Fire - Engasjerende kidnappingsthriller!
- Spy Game - Realisme er på plass, men mangler litt driv
- Enemy Of The State - Overvåkningsthriller med høy spenningsfaktor
- Rødt Hav - Mytteriet På Bounty møter Das Boot
- True Romance - Et fyrverkeri av en actionfilm ført av Tarantinos vittige penn
- Den Siste Speider - Smålunken actionkomedie som kommer seg litt underveis
- Days of Thunder - Aldri det helt store
- Beverly Hills Purk 2 - Ny omgang med action og moro med Axel Foley
- Top Gun - Tøffe jagerflypiloter

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(3,5 av 6 - 15 stemmer)

Kritikker i media

  • Blodshunger
  • Horrorfanzine.com
  • Gamereactor.no
  • Filmfront
  • RogerEbert.com
  • Dagbladet
  • Aftenposten
  • Filmlisten.no
  • Verdens Gang

Land:

Storbritannia

Språk:

Engelsk

Filmselskap:

Peerford Ltd., Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2023 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.

   Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES