Anmeldelse av Kill Bill - Vol. 1, amerikansk film fra 2003

Action, Anime Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 18 år

Sinnssykt underholdende av mesterregissør Tarantino

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.07.2010]

'The Bride' er kvinnen som går under kallenavnet 'Black Mamba'. Hun er en dødelig morder som forsøker å bryte med fortiden med sin sjef Bill og hans gjeng farlige kvinner. Hun bestemmer seg nemlig for gifte seg og hun blir gravid. Alt virker som en stor lykke i livet hennes helt til Bill som er hennes tidligere elsker dukker opp i bryllupet og myrder alle kirken. Uheldigvis for for Bill dør ikke The Bride under angrepet. Hun faller bare i koma, og når hun våkner fire år senere, har hun bare en eneste tanke i hodet og det er hevn...

Første gang jeg så dette var på kino høsten, 2003. Den gang synes jeg at dette var noe av det råeste jeg hadde sett på lenge. Da synes jeg at volden var litt i overkant å trekke inn for en mann på bare noen og tyve år gammel. Jeg har faktisk ikke sett denne filmen om igjen før nå. Denne gangen visste jeg hva jeg gikk til og gav filmen en ny sjanse, sidne jeg i ettertid har endret meg mye på filmsmak. Og for min del synes jeg at gjensynet av denne filmen ble mer en gledelig.

Jeg nærmest elsker blandingen jeg får servert i filmen. Det er masser av godbiter om man liker den litt makabre stilen med masse splatter og blod-effekter. Her får vi 'tributes' til japansk animefilm og tillegg til en stor hyllest til eldre kamsportfilmer og litt western i blandingen. Det er mye slåssing i filmen og den er mesterlig koreografert. En del av råheten og de kjappe replikkene er levert på en måte som lurer frem smilet. Man småflirer litt av den rå humoren som eksempelvis gjør seg gjeldende i replikken ‘My name is Buck, and I'm here to fuck’. Det er også en fin balansegang på balansegangen mellom det som skal være mer seriøst i forhold til det som er mer humoristisk og stilig.

Tarantino har gjort mange smarte valg underveis i skapelsesprosessen. Noe mer vellykket enn dette har jeg ikke sett på lenge innenfor samme sjanger. Filmer som dette gjør at jeg føler Tarantino viser at han er en virkelig briljant og stor filmskaper. Det er mulig han låner mye fra andre, men filmkunst er å sette de riktige elementene i orden å få dem til å passe sammen. Dette igjen skaper en ny og unik sammensetning. Tarantino står også for manuset som er ganske solid.

Filmen var i utgangspunktet ment som en film, men ble delt i to da den begynte å bli såpass lang og Tarantino følte at det var et bedre grunnlag for å gjøre to forskjellige filmer ut av materialet. Denne delingen var jeg meget skeptisk til på forhånd, men første del klarer å stå godt for seg selv. Heldigvis er også avrundingen gjort på en stødig vis uten å la alt være heltåpent og fortsettende i neste del. Tarantino har åpenbart fått fram to vidt forskjellige filmer i uttrykk i de forskjellige delene, noe man setter stor pris på når man ser dem.

Det er også mye solid filmhåndverk i filmen. Klippingen er mesterlig utført og føles flott og kunstnerisk på samme tid. Scenografien er helt utrolig i filmen. Det benyttes både veldig sterke farger store kontraster. Resultatet blir både ramtøft og stilig på samme tid. Musikken er også noe som er med på å prege filmen. Vi får så mye forskjellig musikk og lydsnutter som passer perfekt til filmen. Noe av musikken er det man typisk forbinder med Tarantino og andre stykker tar deg helt på sengen. Felles for dem alle er at de passer perfekt og gir en kul spiss på filmen.

Skuespillet føles også mer enn tilfredsstillende. I hovedrollen finner vi Uma Thurman som her spiller en kvinne som har mistet alt i livet og hun er bare ute etter hevn. Rollefiguren hennes har fått tilnavnet ‘The Bride’. Uma ser flott ut i sin gule Bruce Lee-lignede kampdrakt der hun flyr gjennom luften og trakterer samuraisverdet med millimeterpresisjon. Hun er også dyktig på å formidle mye av følelsene som ‘The Bride’ har i filmen, og det er ikke småtterier i og med at hun har mistet mannen, barnet sitt og kroppen sin. Jeg tenker på at hun har lagt i koma i flere år og må trene opp kroppen sin helt på nytt. Lucy Liu er en skuespiller som var et litt dristig valg av Tarantino, men hun gjør mange av scenene hun er med i svært interessante. En annen som leverer er japanske Sonny Chiba som spiller en lidenskapelig sverdmaker i filmen på en meget overbevisende måte. Og de andre skuespillerne inkluderer navn som Vivica A. Fox, Daryl Hannah, David Carradine, Michael Madsen, Julie Dreyfus og Chiaki Kuriyama.

Første del av Kill Bill er ikke en film man bør se om man ikke liker å se hverken blod eller vold. Scenene er mesterlig satt sammen og de føles også svært klassisk selv når man ser dem for første gang. Sist jeg synes jeg så noe lignende av Tarantino var i Pulp Fiction. Uten å røpe hva som skjer kan jeg si at det er mye som er minneverdig her og den japanske snøscenen med Lucy Liu er helt fantastisk. Der får vi et nydelig fargespill med det røde blodet opp mot snøen og den gule Uma Thurman som en stor kontrast oppi det hele. Det er såpass mye entusiasme og filmglede rundt første 'Kill Bill'-film. Det er en såpass unik og fengende flott film som er et must for alle også de som ikke er en dedikert Tarantino-fan. Dette ble rett og slett sinnssykt fengende underholdning.

- Kill Bill - Vol. 2 - Annerledes og mesterlig oppfølger

- Once Upon a Time… In Hollywood - Tidsmessig fargesprakende lek!
- The Hateful Eight - Nok et frustrerende ujevnt mesterverk
- Django Unchained - Film blir ikke bedre, Tarantino har gjort det igjen!
- Inglourious Basterds - Tarantino tolker andre verdenskrig
- Quentin Tarantino's Death Proof - Death Proof
- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon
- Kill Bill - Vol. 2 - Annerledes og mesterlig oppfølger
- Jackie Brown - Tarantino på valium
- Pulp Fiction - 1990-tallets store mesterverk!
- De Hensynsløse - Hensynsløst drama i god Tarantinoånd

- Mister Q. kan hvert bidige triks i boka!
- Udødelig underholdning!

30.07.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg digger Kill Bill-filmene spent i hjel, og jeg har hatt mye internhumor med vennene mine om saker og ting fra dem. Er helt enig med deg i alt, egentlig, og kanskje særlig biten om Lucy Liu. Hun er helt rå her :D

• Kill Bill - Vol. 1
  • Mann