Anmeldelse av Quentin Tarantino's Death Proof, amerikansk film fra 2007

Action, Biljakt Spilletid: 90 minutter

Genuin underholdning

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 28.07.2010]
Quentin Tarantinos hyllest til 70-tallets grindhouse sparker skikkelig ræv!

Stuntman Mike bedriver et noe uortodoks fritidssyssel: han kjører i hjel unge, pene damer med sin "death proof" stuntbil. Og noe særlig mer handling enn dét, er det igrunn ikke.

Åssen kan jeg da ende opp med å trille ut hele fem stjerner? Vel, dette er ganske enkelt gjort med en sånn sjarm og leikenhet at man ikke kan unngå å like det. Da filmen kom ut i 2007, var planen å la den gå som en double feature sammen med Robert Rodriguez sin Planet Terror i ekte grindhouse-ånd - grindhouse som i et amerikansk fenomen fra 70-tallet som kort fortalt var en kino som utelukkende viste b-filmer og exploitation. Dette fikk de ikke lov til, men sjøl om man ser filmene hver for seg, er det mange grindhouse-elementer man kan dra kjensel på, i og med at dette er Quentin Tarantinos homage til nettopp superlavbudsjettsfilm, exploitation og igrunn hele grindhouse-opplegget. Her får vi flekkete bilder, tilfeldige sekvenser i svart-hvitt og tidvis dårlig lyd - det hele så klart tilsikta. Med på kjøpet følger òg det simple plottet, og flere detaljer som egentlig ikke har noen særlig hensikt, men som i første omgang er med fordi det er kult - også i tro exploitation-ånd. Så ser man dette vel vitende om at det er bra fordi det er dårlig, kan man få en helsikes filmopplevelse!

Men dette er faktisk veldig velspilt og, altså. Dialogen ruller av gårde på et så naturlig vis at man skulle tru det var improvisert - hva veit vel forresten jeg? - og kjenninger som Kurt Russel, Rosario Dawson og Rose McGowan er å finne i framtredende roller. Det er også stuntdama Zoe Bell i en rolle som seg sjøl, noe som åpner for noen sinnssyke stunts man nesten har vanskelig for å tru at ikke er dataanimerte.

Men det er først og fremst hvor gjennomført kult dette er som er filmens desidert største styrke. Det ser helt rått ut reint visuelt, for den påtatt gammaldagse stilen har en helt spesiell sjarm og skjønnhet som bare... funker, rett og slett. Manuset sparker like hardt som forventa i en Tarantino-film, og den nærmest splatteraktige scena der Mike kjører på sine første ofre mens lemmer fyker veggimellom, varmer hjertet til en skjønnhet-i-det-uperfekte-sjel. Dessuten er det heftig å se damer på film som faktisk framstilles som noe annet enn porselensdokker og/eller horer.

Jeg koste meg glugg i hjel mens jeg så på dette. Tarantino prøvde ikke med Death Proof å lage bra film, og han har for så vidt ikke lykkes heller, og av samme grunn kan jeg ikke gi toppkarakter. Men det er utrolig fengende og moro å se på så lenge det varer, og kan trygt anbefales i godt selskap!

- Robert Rodriguez's Planet Terror - Planet Terror er moro og underholdende fra start til slutt

- Once Upon a Time… In Hollywood - Tidsmessig fargesprakende lek!
- The Hateful Eight - Nok et frustrerende ujevnt mesterverk
- Django Unchained - Film blir ikke bedre, Tarantino har gjort det igjen!
- Inglourious Basterds - Tarantino tolker andre verdenskrig
- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon
- Kill Bill - Vol. 2 - Annerledes og mesterlig oppfølger
- Kill Bill - Vol. 1 - Sinnssykt underholdende av mesterregissør Tarantino
- Jackie Brown - Tarantino på valium
- Pulp Fiction - 1990-tallets store mesterverk!
- De Hensynsløse - Hensynsløst drama i god Tarantinoånd

- Death Proof

28.07.2010 sier Pål Frostad: Denne har jeg hatt i hyllen ganske lenge uten å ha sett. Din anmeldelse gjør nok sitt til at jeg faktisk gleder meg litt til å se den og at den kommer lenger opp i bunken for filmer jeg venter på å se. Det er alltid kult med anbefalinger og jeg tviler egentlig ikke på at Tarantino ikke gjør noen dårlig jobb, har likt veldig mye av det han kommer med.
18.06.2007 sier karma: hørt det er mye bra mopar muskelbiler i den.. derfor jeg skal se den haha..

• Quentin Tarantino's Death Proof
  • Filmguiden