Anmeldelse av 2012, amerikansk film fra 2009

Action, Thriller, Eventyr, Katastrofefilm Spilletid: 158 minutter

2012 - Trailer 19.06.2009

Katastrofefilm med tøffe effekter

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.07.2010]

Året er 2012 og jorden slik vi kjenner den i dag er i ferd med å gå under. De store hjerner legger planer om å redde menneskeheten, men det er ikke lett å gjennomføre når den store katastrofen inntreffer. Det har seg slik at mannen i gata ikke vet om fremtidsplanene. For at ikke det skal oppstå vill panikk har regjeringene verden over holdt kortene tett til brystet. Dette for ikke å skape full panikk. De vet også at de ikke kan redde alle når jorden begynner å spy ut lava og flytte på kontinentalplatene. Vi følger Jackson Curtis og hans to barn i det katastrofen inntreffer og de kjemper om livet...

Det hele begynner veldig lovende. Alt bygger opp mot en stor katastrofefilm. Det er mye som stemmer. Man forventer en storslått effektfilm og det får man også. Effektene er svært solide og ser helt utrolige bra ut. Jeg klamrer seg til stolsetet innimellom og føler at jeg blir med på reisen inn i kampen for å beholde livet. Noen ganger går det virkelig på slumpen. Dette føles utrolig gøy og det hele frir litt til 16-åringen i meg som digget slike effektfilmer. Men filmen føles mer gøy enn troverdig. Dette er dog akkurat hva man forventer av en katastrofefilm regissert av Roland Emmerich.

Men mot slutten av filmen mister jeg litt av tålmodigheten. Da dramatikken for konstruert. Filmen føles også litt for lang med sine to og en halv timer lange spilletid. Mot slutten fikk jeg nok og ønsket at filmen skulle ta slutt. Det ble rett og slett litt mye. Spesielt i filmer som denne, som nesten bare består av effekter. Det er grenser for hvor fascinerende slikt er i lengden uten den rette handlingen til å trekke en slik film fremover. Jeg litt lei når det for ørtende gang kommer nok et problem som må overvinnes. Ekstra ille føltes det når det egentlig bare er et filleproblem som kunne vært kuttet ut. Det siste lille problemet, som jeg ikke skal røpe, var mindre spektakulært og svært lite givende å være vitne til. Det gjør at min tålmodighet ble satt på prøve.

Skuespillet er helt greit, men så er ikke dette en film som krever slikt. Men filmskaperne har klart å samle en relativt grei gjeng skuespillere for å gjennomføre filmen. I spissen finner vi John Cusack (Being John Malkovich og High Fidelity) som spiller hovedrollen. Jeg er ikke overbegeistret for ham og var litt skeptisk til å putte ham inn i en slik film. Men han klarte seg greit. Woody Harrelson (No Country for Old Men, Natural Born Killers og Cheers) er også med. Han spiller en veldig pussig kar som ikke er så alt for glad i livet. Han driver sin egen radiostasjon som er først ute med store nyheter. Vi finner også den gamle ringreven Danny Glover og han er stødig og gir en oppskriftsmessig rolle som presidenten av USA. I tillegg finner vi skuespillere som Amanda Peet (Syriana og Full Pakke), Chiwetel Ejiofor (American Gangster, Children of Men, Serenity og Love Actually) og Thandie Newton (The Pursuit of Happyness, Crash og En vampyrs bekjennelser).

Alt i alt føles dette som en meget underholdende film når den er på sitt beste og mest effektfulle. Den er selvsagt veldig urealistisk, men det er slik vi er vant til når Hollywood lager slike katastrofeblockbustere. Jeg trekker også litt for at det hele føles litt langdrygt mot slutten. Vi får også en del klisjeer som vi føler vi har sett før. Spesielt hvordan slutten var sydd sammen. Den føltes bare som et unødvendig 'laaaangt' punktum. Men i det store og det hele er tidvis veldig underholdende. Jeg tror folk flest vil synes dette var passe tidtrøyte. Men siden jeg er veldig var for klisjeer, klarer jeg ikke rulle annet enn en treer. Men jeg vil absolutt anbefale dette til en gjennomsnittlig filmtitter for dette er en real popcornfilm.

- Midway - Under middels om heftig avgjørende krigsslag
- Independence Day 2: Resurgence - Katastrofefilm.
- White House Down - Klisjédynget action uten sidestykke!
- Anonymous - Bor det ikke mer i Shakespeares mystikk enn dette?
- 10,000 B.C. - Klisjemessig steinaldereventyr
- The Day After Tomorrow - Ikke helt katastrofe
- Patrioten - Lang og god
- Godzilla - Skuffende monsterblockbuster som feiler på nærmest alle plan
- Independence Day - Romvesen kommer til jorden i gigantiske UFO-er
- Stargate - Lett underholdning med litt sci-fi med på kjøpet
- Universal Soldier - Forsøker å etterligne Terminator-franshisen
- Moon 44 - Emmerick viser Hollywodtakter med denne tyske sci-fi-filmen

- Er det flottere å se verden gå under i 4K-oppløsning?
- Oppsvulmet gigant
- Stuntman: The Movie!

01.11.2010 sier Grotlo94: Takk, fikset det nå! :)
31.10.2010 sier Pål Frostad: Det er popcornmannen Roland Emmerich du snakker om. Bare det at man noen ganger setter popcornet i halsen av hans filmer. Men Armageddon er regissert av en helt annen herremann nemlig Michael Bay. Min favoritt blant Emmerichs filmer er helt klart Independence Day (som også kan sees på som en katastrofefilm) jeg var så heldig å se på kino som 16-åring, stor kinoopplevelse for en ung kar å se aliens innta jorden med slike banebrytende effekter. 2012 var jo litt artig, men jeg jeg har ikke helt den store fascinasjonen av den filmen og så var den litt for lang og slutten trakk en del ned. Markedsføringen før 2012 ville jo ha det til at det skulle være en realitet, men det kan bare være barn og fulle folk som blir lurt av noe slikt ;)
27.03.2010 sier Aylar Von Kuklinski: Syns ikke denne filmen var noe skuffende i hele tatt, heller tvert imot: Denne filmen har faktisk blitt min nye favorittfilm! :) EN STERK, STERK 6ER! :)
26.03.2010 sier Pål Frostad: Jeg liker katastrofefilmer og tror denne filmen kommer til å falle i smak for min del. Man må nesten ta filmen for hva den forsøker å være. Storslått effektfilm som forsøker på beste måte å underholde. Dette gleder jeg meg til å se, og håper å ikke bli skuffet :)
26.03.2010 sier dreamrocker: Spektakulær film med masse kule effekter som og er bra laget. Gøy film som trengs av og til for å bare se hvor langt dataanimasjon og effektmakeri kan gå. Ok at ikke historien er så bra, litt lite gjort ut av den og litt standard, men hva så.........
26.03.2010 sier Andreas Strømmen: Skuffende film, igrunn.. innholdet kunne vært så mye bedre.
15.07.2009 sier Soli76: Eg gleder meg også til denne filmen kommer på kino og ut på truligt på DVD!
15.07.2009 sier Pål Frostad: Håper dette blir en film av Independence Days kaliber.
15.07.2009 sier Andreas Strømmen: Gleder meg SÅ til denne filmen kommer!

• 2012
  • StudVest
  • Kristenfilm.com
  • Øslandsposten
  • Oppland Arbeiderblad

Centropolis Entertainment, Sony Pictures Entertainment (SPE)