Anmeldelse av En vampyrs bekjennelser (Interview with the Vampire - The Vampire Chronicles), amerikansk film fra 1994

Drama, Fantasi Spilletid: 123 minutter Aldersgrense: 18 år

For dem som elsker vampyrfilmer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.07.2010]

Louis er vampyr og forteller sin historie til en journalist. Historien omhandler hvordan han ble vampyr og alle de slitsomme ondene det medfører ham å leve som vampyr. Det hele begynner med at Louis er knust etter tapet av sin kone og datter. Han vandrer rundt og er likegyldig til livet. Det er da han treffer vampyren Lestat, som har evig liv. Han ønsker at Louis skal bli vampyr og tilbyr ham dette på en måte han ikke kan si nei til. Nå venter et voldsomt liv med stor hunger etter blod og fordervelse...

Filmen er basert på en bok av forfatteren Anne Rice. Hun står også for manus til denne filmen. Jeg føler hun har fått til en relativt fin flyt i filmen. Det er også noen kule tvister som gjør at dette blir mer severdig. Om man liker vampyrfilmer er dette absolutt noe å legge sin elsk på. Her får man alt man kunne ønske seg og litt til. Filmen gir oss til og med en god historie med på kjøpet. Jeg er ikke en som liker veldig godt vampyrfilmer. Er mer en som bare ser dem som en hver annen film. Dette er derimot en av de bedre gjennomførte vampyr-filmene jeg har sett. Det er selvsagt ingen Nosferatu, men jeg føler er det er en vellykket film på flere plan. Dette er med andre ord noe jeg kan sette seg ned og la meg underholdes av.

Ting går riktignok litt tregt til tider, men spenningen og handlingen bygger seg fint opp. Det er en flott nerve i filmen og en del mystikk som gjør filmen interessant å se på. Det visuelle er utrolig flott gjennomført og alle spesialeffekter er stødig utført. Stemningen er også ganske gjennomført guffen og musikken er også noe man biter seg merke i. Musikken er så absolutt med på å bygge opp rundt stemningen. Filmen klarte også å kare til seg noen Oscarnominasjoner blant annet for denne musikken.

Skuespillet er også mer enn tilfredsstillende i nesten alle ledd, og det er litt av et cast man har samlet sammen for denne filmen. Føler også det er modig å satse på så merkelige skuespillervalg. Det var ikke gitt at dette ville fungere så godt som det faktisk gjør. I hovedrollen finner vi Brad Pitt og han gjør en relativt solid jobb i å portrettere sin veldig menneskelige vampyrskikkelse. Jeg var litt i tvil på om hvordan Tom Cruise ville gjøre seg som vampyr, men jeg må si han leverte varene som den 'badguyen'. I tillegg finner vi storheter som Antonio Banderas (Zorro og Desperado), Kirsten Dunst (Evig solskinn i et plettfritt sinn og Spider-Man) og Christian Slater (True Romance og Robin Hood - Tyvenes Prins) i andreroller.

Dette er et drama om det å leve som vampyr. Det innlemmer selvsagt en del blod, men det er først og fremst rollefigurene som sitter i førersete, og ikke det å vise mest mulig skrekkelementer. Når jeg så skal sette en karakter på denne filmen føler jeg det er litt vanskelig. Jeg er ikke 'over-happy' for denne filmen, men den ser flott ut. Føler dog ikke at den er så fullkommen som jeg kanskje skulle ønske. Men som sagt er det mye bra underveis så jeg velger å trille en god firer. Filmen får også en anbefaling om man liker vampyrfilmer eller bare vil drømme seg bort i deres verden. Jeg tror også at om du liker vampyrer litt bedre enn det jeg gjør så synes du denne nok er også en del bedre enn det jeg antyder.

- Stalker - Psykososiale antenner på avveie.
- Byzantium - Vampyrfilm som sliter fra starten
- The Good Thief - Treg historie og kjedelig slutt

- En karakterfilm om vampyrer

18.09.2010 sier nutolm: Jeg syns denne vampyrfilmen var nesten kjedelig. Kunstnerisk var den god, den hadde sine gode øyeblikk - men det for realistisk. ikke noe tegn til skrekk og eventyr, det ble mye historiefortelling opp gjennom 200 år, det meste (sanne) har vi lært på skolen. Jeg syns ærlig talt det lå undertoner av homosexualitet over hele forestillinga. boka til Ann Rice er sikkert mye bedre, men manuset her er for svakt - for realistisk!
19.07.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Har sett denne et par ganger, og er i det hele tatt ganske enig i deg. Jeg liker særlig godt åssen filmen har greid å bevare stemninga fra boka. Tom Cruise er faktisk overraskende herlig som Lestat :D

• Filmanmelderen.no

Geffen Pictuers