Anmeldelse av Inglourious Basterds, amerikansk film fra 2009

Action, Eventyr, Krig Spilletid: 148 minutter Aldersgrense: 15 år

Tarantino tolker andre verdenskrig

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.07.2010]

Andre verdenskrig raser og vi befinner oss i Frankrike. En bonde blir forhørt av Nazi-Obersten, Hans Landa, om en jødisk familie som skal holdes skjult i nabolaget. Hans Landa blir kalt ‘Jødejegeren’ og er djevelsk dyktig i sitt arbeid er en mester i å gjennomskue folk og tar nesten aldri feil. Godt gjemt et annet sted i Frankrike gjemmer den amerikanske Løytnanten Aldo Raine seg. Han har sammen med sin tropp med barske jødiske soldater svoret ed om å drepe nazister. De forventer minst 100 nazihoder fra hver soldat. På deres vei treffer de også store naziledere...

Jeg hadde selvsagt hørt om denne filmen på forhånd, men hadde ikke villet se traileren. Hadde klare forventninger på forhånd siden Quentin Tarantino står for både manus og regi. Du kan si jeg ble totalt tatt på senga og ble veldig overrasket over alt filmen gav meg. Dette var da ikke noen negativ opplevelse for all del, og jeg ble igrunnen positivt overrasket. Den første overraskelsen opererte mer i dramasjangeren enn jeg hadde forventet. Nå skal jeg ikke avsløre mye på forhånd for de som har lyst til å se denne spesielle filmen annet enn at det kommer flere overraskelser underveis.

Christoph Waltz gjør en utrolig minneverdig rolle som den noe særegne tyskeren Oberst Hans Landa, med kallenavnet Jødejegeren. Han klarer å holde publikum i sin hule hånd med sitt briljerende skuespill, noe han også mottok en Oscar for. Waltz gjør denne filmen til noe helt spesielt og det skal han ha all ære for. Brad Pitt er har også en sentral rolle i filmen og han spiller veldig særegent og helt uvant, enn noe annet vi har sett ham i. Han spiller en litt karikert rolle og framprovoserer en del humor av sin markante væremåte og særegne snakking. Man finner også den godeste Mike Myers i en liten rolle i filmen, som er et litt kårny rollevalg for en slik film, men han gjør det helt greit han og ødelegger ikke noe for filmen. Jeg synes resten av rollevalgene i filmen er veldig spennende, selv om de tilhører litt mindre kjente navn.

Filmen ble nominert til hele 8 Oscars blant annet for beste film. Jeg merker at det er mange kvaliteter med filmen. Dette er stødig filmhåndverk der historien blir mesterlig fortalt. Jeg sitter hele tiden å lurer på hvordan dette vil ta veien og filmen har en del artige tvister. Filmen opererer på en hårfin knivsegg fra hvor mye snålt man kan putte inn i film. Jeg tenker på blandingen mellom dødsseriøse scener i den ene øyeblikket og over i mer kule og humoristiske i det neste. 'Inglourious Basterds' byr som sagt på mer drama enn jeg hadde forventet meg, men også en god del spenning. Rollefigurene er veldig gjennomarbeidet og er med på å fortelle denne syke underholdningsleken. Dette var en rar og samtidig særegen Tarantinofilm. Selv om det er en god del brutalitet i filmen, hadde jeg ikke forventet det meg på denne måten. Tarantino overrasker meg med enda en film som jeg ser på som stor underholdning.

- Once Upon a Time… In Hollywood - Tidsmessig fargesprakende lek!
- The Hateful Eight - Nok et frustrerende ujevnt mesterverk
- Django Unchained - Film blir ikke bedre, Tarantino har gjort det igjen!
- Quentin Tarantino's Death Proof - Death Proof
- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon
- Kill Bill - Vol. 2 - Annerledes og mesterlig oppfølger
- Kill Bill - Vol. 1 - Sinnssykt underholdende av mesterregissør Tarantino
- Jackie Brown - Tarantino på valium
- Pulp Fiction - 1990-tallets store mesterverk!
- De Hensynsløse - Hensynsløst drama i god Tarantinoånd

- Fengende WW2-røverhistorie
- Sterkt av Tarantino og hans Basterds!

25.08.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Åååh, så utrolig koselig å høre! :D Veldig motiverende. Kan jo for så vidt skjønne frustrasjonen din, men det er jo mange filmer vi er enige om og, da ;)
24.08.2010 sier Pål Frostad: Det er alltid så kjekt å lese dine anmeldelser. Du er flink til å få fram på en god måte hva du mener om filmen. Du er litt sånn rett fra levera og legger ikke mye i mellom og det liker jeg (Bortsett fra når du slakter mine favoritter ;) ). Jeg likte også godt denne filmen som du sier så har jeg ikke opplevd en dårlig film av Tarantino ennå jeg heller ;)
17.07.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Oooo, denne skulle jeg egentlig se på kino, men så bare blei det ikke noe av. Virker innmari kul sånn som du skriver om den, da, og jeg bør se og få sett den snart... akkurat som med syyyykt mye annet :p
24.12.2009 sier Aylar Von Kuklinski: Dette ER tiårets beste film Batman-filmen blir bare oppskrytt piss i sammenheng!!!!

En så kul film hadde med andre verdens krig som tema hadde jeg ikke trodd jeg skulle få sett! Dette er uten tvil den beste filmen som er laget perr dags dato! :) Helt fan! :)

Terningkast fra meg er unødvendig, dere vet dommen! :-)
11.12.2009 sier dreamrocker: Jeg mener skuespillet i denne filmen er bare helt enormt bra, spess av Brad Pitt. Dette er en helt topp film.
24.08.2009 sier Cikey: Kanskje den beste filmen jeg har sett på ti år! Helt fantastisk!

• Inglourious Basterds
  • Telemarksavisa
  • Waschera (TV2)
  • Mann
  • Spirit
  • Romerikets Blad
  • StudVest

Lawrence Bender Productions, Universal Pictures, The Weinstein Company, Neunte Babelsberg Film