Anmeldelse av Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake (The Empire Strikes Back), amerikansk film fra 1980

Action, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 124 minutter Aldersgrense: 11 år

Star Wars på sitt ypperste!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.07.2010]

Det ser mørkt ut for opprørerne. Selv om Dødsstjernen er knust, har Imperiets tropper fordrevet opprørerne fra den skulte basen deres og jaget dem gjennom hele galaksen. En gruppe frihetskjempere er på flukt fra Imperiets tropper. Under Luke Skywalkers ledelse har de opprettet en en ny og hemmelig base på den fjerne isplaneten Hoth. Den onde Darth Vader er besatt av tanken om å finne unge Skywalker, og har sendt tusenvis av spionsonder ut i rommet...

Vi møter selvsagt igjen våre kjære venner fra første film. Og selv om Dødstjernen er knust, ser ting ikke akkurat lyst ut. Luke Skywalker trener seg opp til å bli en Jedieridder og brukes som en altmuligmann på opprørernes side i kampen mot de onde styrkene til Keiseren og Darth Vader. Sentralt i historien finner vi også Han Solo som nå har blitt en del av teamet rundt Luke Skywalker og Prinsesse Leia. Solo blir innhentet av fortiden med sine heftige gjeldsproblemer. Med på laget er Chewbacca og de to robotene C-3PO og R2-D2. Sammen danner den komplette eventyragenttroppen.

Jeg liker mye av designvalgene filmskaperne har gjort i denne filmen. Romskipene ser utrolig kule ut, og det fantastiske inntrykket fra forrige film er til og med foredlet noe. Vi får masse store romskip som er laget som miniatyrer. Dette var generasjoner før filmskaperne brukte datagrafikk og det ser uforskammet bra ut til å være så primitiv teknologi. Modellmakerne må ha brukt lang tid på å utforme de mange detaljer på romskipene. Liker også designet på de fantasifulle dyrene, kostymene og ellers alt det andre som er helstøpt i denne første oppfølgerfilmen til Star Wars fra 1977.

Spesialeffektene er også utrolig kult gjennomført. Det må virkelig ha tatt lang tid å skulle ferdigstille filmen, særlig med prosessen å tegne på alle lyssverdene som brukes i kamper og den slags. Dette er nok helt på grensen av det som var mulig i 1980 når dette kom og mye virker ramtøft selv den dag i dag. Filmskaperne har nok lært utrolig mye av den første filmen. Det gjør at de kunne flytte grensene enda litt lenger for hva som var fysisk mulig i 'Imperiet slår tilbake'.

George Lucas er skaperen og visjonæren bak denne oppfølgeren. Han har riktignok ikke regi på filmen men nøyer seg med å produsere filmen, skrive historien og manuset. Irvin Kershner er satt opp som regissør, men jeg misstenker at han har vært veldig tett knyttet til George Lucas. Særlig siden Irvin aldri har vært i nærheten av å regissere en film som er like vellykket som dette siden. Lucas har klart å få fram en meget spennende og engasjerende fortelling.

Dette er enestående for sin tid og selv om den første filmen er original, er dette kanskje til og med en litt bedre film som drar ting enda lengre. Det skjer utrolig mye i filmen og det er mange kule detaljer som George Lucas nok frydet seg ganske mye med når han skrev manuset. Jeg skal ikke avsløre noe av handlingen annet enn at man får seg noen overraskelser her og der. Særlig om man ikke har sett filmen fra før og om man har unngått de verste spoilerne.

Skuespillertroppen er omtrent den samme som i den første filmen. Her treffer vi Mark Hamill som unge Luke Skywalker, Carrie Fisher som Prisesse Leia og stjerneskuddet Harrison Ford som den alltid så engasjerte Han Solo. Nå er ikke de andre rollene så kjente, men det er jo kult for Star Wars-fans og andre som liker filmene og vite at det også er folk som spiller i robotene og i flere av dukkene. De mest kjente rollene er David Prowse som Darth Vader, Anthony Daniels som C-3PO, Peter Mayhew som Chewbacca og Kenny Baker som R2-D2 (Ja det er faktisk en mann inni denne lille roboten, tro det eller ei).

Alt i alt er dette en meget underholdende film som mestrer alt den forsøker seg på og mer til. Dette ble en stor hit blant publikum og var også ansett høyt av Oscarkomiteen. De fant den verdig til fire nominasjoner og den vant halvparten av dem. Filmen ligger på 10 plass på IMDB over de beste filmene noensinne og er et sant mesterstykke innenfor populærunderholdning. Star Wars er utrolig kult og denne andre filmen bekrefter det inntrykket.

Jeg ser ingenting å trekke på denne nærmest perfekte filmen. Det blir med andre ord full pott for en særdeles kul og eventyrlig god film. Kult at Lucas og kompani til og med har klart å løfte inntrykket fra første film. Jeg bare elsker denne filmen som i mine øyne er den beste Star Wars-filmen noensinne. Filmen har vært med meg i livet fra jeg var halvparten så gammel som jeg er nå og blir forhåpentligvis også med meg til graven.

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - Heidundrende underholdende generasjonsskifte!
- Rogue One: A Star Wars Story - Svært underholdende og Star Wars-tro!
- Star Wars: Episode VII - The Force Awakens - Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning
- Star Wars: The Clone Wars - En dårlig start på en god serie
- Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn - Klisjemessig, men med kul bakgrunnshistorie
- Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper - Bedre og mer severdig enn sin forgjenger
- Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel - George Lucas, hva skjedde?
- Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake - Den gode gamle Star Wars-finalen
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste

- Robocop 2 - Voldelig men lite engasjerende RoboCop-oppfølger

- Oppvisning i effektmakeri, underholdning og filmkunst
- Prangende og kjempegøy

19.02.2010 sier Pål Frostad: Artig, det skal jeg legge merke til neste gang når jeg ser filmen.
19.02.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Ja, den pustelyden hans går liksom uavbrutt hele tida, uten hensyn til når han snakker. Kanskje han bare er så überawesome at han greier å høres helt lik ut når han snakker på innpust og utpust? x)
19.02.2010 sier Pål Frostad: Ja her ble det endelig et høyere terningkast. Må si at jeg kanskje har denne som personlig favoritt av alle Star Wars-filmene. Mye action, god handling og gøy å se.
Har aldri tenkt på det før med Dart Vader. Men mener du at han puster samtidig som han snakker? Eller at han ikke kan puste å snakke samtidig? Nå husker jeg ikke helt da. Men han kan vel bytte på å puste og snakke?
Kjenner det er veldig lenge siden jeg så disse filmperlene, det er vel tid for en ny gjennom gang på meg ;)

• Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake
  • nationen.dagenstv.com