Anmeldelse av 9, amerikansk film fra 2009

Animasjon, Eventyr, Drama, Action, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 79 minutter

Interessant og dystert, men samtidig fascinerende

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.06.2010]

Vi befinner oss i en post-apokalyptisk verden der mennesket ser ut til å være utslettet. Verdenen kontrolleres helt og holdent av maskiner. I denne verdenen er det den vesle dukken ved navnet 9 våkner opp. Vi følger hans inntog i denne dystre verdenen og han finner raskt ut at han ikke er alene om å være dukke med tallnavn. Sammen drar de ut for å forsøke å bekjempe de grusomme maskinene som kontrollerer verdenen med jernhånd...

Dette er en film som bygger på den fantastiske Oscarvinnende kortfilmen fra 2005 som var helt og holden laget av Shane Acker. Han er også regissøren for denne filmen. Shane gjør mange bra valg med regien og får dette til å framstå som noe litt genuint interessant, og på samme tid veldig enkelt. Han har også fått med seg flinke folk som Tim Burton og Timur Bekmambetov som produsenter for filmen.

Dette er en animasjonsfilm som er ganske annerledes enn det jeg er vant til. Den er ikke fullt så familievennlig, selv om barn også kan se dette fordi det ikke inneholder så alt for mange skumle scener. Det er mer noe med den dysterheten som ligger i filmen som jeg tror voksne forstår seg bedre på enn barna. Historien er veldig enkelt konstruert, men på samme tid velfungerende. Konseptet for filmen er dog andre filmer har skrapt over fra før, men ikke akkurat helt som dette. Verdenen filmen befinner seg i er veldig dyster og spennende på samme tid.

Stemningen i filmen er også ganske så kul. Vi opplever den dystre verdenen sammen med våre små venner. Det føles veldig forfriskende når vi får vite hvordan det hele henger sammen til slutt. Jeg tenker hvem de er, hvordan verden ble slik og hvorfor de ble laget. Det er ganske spennende å følge våre helter med tallnavn rundt i denne verdenen med masser av farer. Jeg føler flere ganger at filmen river litt i meg og får meg virkelig engasjert i det som skjer.

Dette ser veldig flott ut og animasjonen er solid gjennomført. Filmen klarer å gjøre veldig mye ut av det simple skjelettet. Karakterdesignet er helt unikt og fungerer særdeles godt. Man får her presentert små tøydukker som har blitt blåst liv i av en gammel oppfinner. De er veldig avanserte maskiner som kan både se, føle og snakke. Hvis man skal sammenligne dem med noe er kanskje det mest nærliggende å si at de ligner litt på en slank ‘Sackboy’ fra spillet ‘LittleBigPlanet’, men med litt mer markerte øyne.

Min vurdering av filmen faller på en en veldig sterk firer. Den er innimellom helt genial, men klarer ikke helt å holde den samme supre kvaliteten hele filmen gjennom. Den mangler det siste lille ekstra for at dette blir helt magisk. Men dette er ingen dårlig film og jeg vil absolutt anbefale deg å sjekke den ut. Du kommer mest sannsynlig til å kose deg. Jeg fikk i alle fall en fin dose underholdning på filmens helt eget vis. Filmen er engasjerende, bra kul, mystisk og fascinerende på samme tid.

05.07.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Enig jeg og, og jeg ga jo for så vidt samme karakter da jeg anmeldte den sjøl :3
01.07.2010 sier Andreas Strømmen: Kunne ikke skrevet det der bedre selv :p Helt enig med deg i det du skriver ^^
26.03.2010 sier Pål Frostad: Dette skal jeg se. Fint å få en bekreftelse på at dette var sebart. Jeg hørte første gang om filmen da jeg så at Platekompaniet trakk filmen fram som noe de anbefalte. Bra å høre at du også synes at denne filmen hadde noe ved seg.

• Arkansas Democrat-Gazette
  • Dreadcentral.com