Anmeldelse av Første Oppdrag (The Recruit), amerikansk film fra 2003

Thriller Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: 15 år

Både gode og dårlige sider

[Skrevet av: Carl, Dato: 01.01.2005]
En talentfull ung mann, James Clayton (Farrell), blir rekruttert av CIA for å gjennomføre en hard rekruttskole kalt "Gården". Ikke mange gjennomfører, men de som gjør det, blir med i CIAs fantastiske verden der ikke noe er som det ser ut som...

The Recruit begynner bra ved å vise oss at i CIA er det ingenting som er som det ser ut som. Hadde Town, Wimmer og Glazer fulgt denne oppskriften gjennom hele manuset hadde det blitt en knallfilm. Jeg synes den ble lettere å gjennomskue for hvert minutt som gikk, og de fleste kan gjette slutten omtrent midtveis.

Colin Farrell gjør det stort for tiden. Den irske skuespilleren kommer sterkere for hver film, og har til nå spilt i storfilmer som Minority Report, Phone Booth, The Recruit og Daredevil. Han spiller alltid overbevisende, og det er definitivt intet unntak denne gangen. Dessverre har Al Pacino (som spiller Burke, Claytons sjef) sett bedre dager. Det virker som om han går fra rolle til rolle der det eneste forskjellige med figuren hans er navn og yrke. Jeg tror de fleste vet hvilken rolle han kommer til å spille denne gangen. Ingen overraskelser her altså.

Donaldson gjør både gode og dårlige ting med The Recruit. Når Clayton med venner befinner seg på Gården, CIAs treningsfasiliteter, er filmen overraskende, frisk og morsom. Det er når de først forlater Gården og får sine første oppdrag at ting begynner å falle sammen. Oppskriften som jeg nevnte i begynnelsen er glemt, og jeg satt igjen med en liten skuffelse når filmen var ferdig.

Men Farrell bærer allikevel filmen så godt at den er verdt å få med seg. En svak firer på terningen fra meg.

- En høyst uvanlig mann - Krampaktig sjarmerende
- Thirteen Days - Historisk drama om Cubakrisen
- Dante's Peak - Like spennende som for tjue år siden.
- Farlig Rase - Mennesket har fått en konkurrent i økosystemet...

• Første Oppdrag
  • Bergenpuls