Anmeldelse av There Will Be Blood, amerikansk film fra 2007

Drama Spilletid: 158 minutter

There Will Be Blood - Trailer 11.02.2008

Sykt interessant karakterstudie

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 27.06.2010]
Daniel Day-Lewis leverer så det braker i en på mange måter komplisert film.

Daniel Plainview og sønnen H.W. borer etter olje - og gjør det bra. Penga flommer inn, og alt er i det hele tatt ganske supert. Og suprere ser det ut til å skulle bli, for en dag dukker en ung mann ved navn Paul Sunday opp og forteller dem om et område som har enorme oljereserver under seg. Daniel og sønn kjøper opp området og begynner å bore til den store gullmedalje. Men en tragisk ulykke er bare den første dominobrikka i skrekkeksempelet på den amerikanske drømmen gått til helvete.

Sist gang jeg så Daniel Day-Lewis, var det faktisk i Den siste mohikaner fra 1992. Gjensynet var desto mer gledelig når det sparker ræv så sinnssykt som det gjør i denne filmen. Vår mann Day-Lewis vant Oscar for sin tolkning som navnebroren Plainview, og det syns så jævlig godt. Gjennom filmen transformeres han langsomt fra en håpefull og entustiastisk entrepenør via en kynisk pengemaskin til en alkoholisert galning. Men så er overgangene så glidende, og man trur kanskje han er én av dem mens han innerst inne er en av de andre.

Og i det hele tatt er det karakteren Daniel Plainview som er senteret for hele filmen. Alt som skjer ellers, fikk jeg inntrykk av at er mest for å illustrere hans uhyre sammensatte sinn, som man til enhver tid bare aner omrisset av, for han er en på mange måter mystisk mann. Ikke at de andre karakterene framstår som noe mindre sammensatte av den grunn, altså - snarere tvert imot, faktisk, for gjennom hint og glimt aner vi skjær i sjøen for eksempel innad i Sunday-familien.

Dette er en sånn type film som jeg trur vokser for hver gang man ser den. Akkurat nå, som det er noen timer siden jeg så den, attpåtil med en liten lur imellom, syns jeg den er bedre enn da jeg faktisk satt og så den. For det er en lang film, og Paul Thomas Anderson er ikke utålmodig etter å fortelle oss alt det han har på hjertet. Jeg skal innrømme at det i perioder kjeda meg litt her, for det er ikke alltid så altfor mye av den ytre handlinga, og det er under overflata at alt skjer her. Men dette er likevel en veldig gjennomarbeida film, og femmeren jeg ender opp med å gi, er supersterk.

Til sist vil jeg bare si: "I DRINK YOUR MILKSHAKE! I DRINK IT UP!" Klassisk.

- Phantom Thread - Den usynlige tråden som tiltrekker oss
- Inherent Vice - Some heavy shit
- The Master - Phoenix og Hoffman i storform!
- Svimlende hjerter - Adam Sandler og Thomas Anderson i sær kjemi
- Magnolia - Fengslende menneskeportretter i en fantastisk film

- Dramatisk mesterverk om makt og penger
- Kjempeprestasjon av Lewis i en stødig film

24.05.2013 sier Jacob: God lesning og helt enig! Digget denne filmen. Karakteren man aldri blir klok på, kampen mellom ham og presten, stemningen (!), musikken (som skaper mye av stemningen), bildene og historien er smeltet sammen til noe helt unikt. For en film! Noe av det beste jeg har sett.
27.06.2010 sier Pål Frostad: God anmeldelse. Jeg gleder meg til jeg skal se denne filmen og så kjekt at du likte den også. Må bare finne en passende anledning, har hatt filmen lenge i hyllen her hjemme, men sliter med at de litt kortere filmene alltid blir valgt før den. Har ikke alltid så god tid når jeg ser film, men gode filmer er ofte lange, og jeg bør få satt av tid til å prioritere denne filmen snart. Må bare bli ferdig med de filmseriene jeg holder på med først.
17.03.2008 sier AndreasR: Jeg er faktisk veldig enig! Day-Lewis gjør en fabelaktig prestasjon. Filmen starter med ganske mørke undertoner som sakte men sikkert gjør seg mer og mer gjeldene. Humoren i filmen er også stort sett mørk, men den frisker godt opp i noe som ellers ville blitt en tung film.

Filmen minner om noe som kunne vært laget for 30-40 år siden. Klipperytmen er senktet betraktelig fra det vi vanligvis opplever på kino og TV. Den er mer på linje med Gudfaren en Snikende tiger, skjult drage. Skuespiller prestasjonene er satt mer i fokus en det vi vanligvis er vant med. Samtidig så har filmen et fantastisk og morsomt lydbilde. Et lydbilde av det slaget som du legger merke til og gleder deg over. I en scene blir feks lyden av et tog som nærmer seg brukt som et element i musikken.

Denne filmen for deg også til å tenke på symbiosen mellom det ødeleggende og det skapende i konkurransen. Det blir ikke omelett uten noen knuste egg, og det er heller ikke sikkert omeletten gjør deg noe lykkeligere.

Filmens beste parti er nok den aller siste scenen, men jeg skal ikke røpe annet en at den er gnistrende.

For dere som ikke har sett den enda, løp nå! Dette er en film det er verd å få med seg på kino.

• There Will Be Blood
  • nationen.dagenstv.com