Anmeldelse av The Dark Knight, amerikansk film fra 2008

Mysterie, Action, Thriller, Kriminal Spilletid: 152 minutter Aldersgrense: 15 år

The Dark Knight - Trailer 23.07.2008

Rock 'n' roll

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 16.06.2010]

Christopher Nolans The Dark Knight er bortimot alt jeg kan drømme om superheltfilmmessig.

Dette er Christopher Nolans andre film om Lynvingen - bedre kjent under hans mer velklingende engelske alias Batman. Den tar opp igjen handlinga fra der Batman Begins slutta, og tar oss med tilbake til Gotham City og slips-og-dress-mannen Bruce Wayne. Alle i Gotham City veit nå om Batman, og han har blitt byens varemerke og beskytter mot kriminalitet. Men det er likevel fortsatt bare Bruces bestevenn/elskling Rachel, hans butler Alfred og hans, tja, vi kan kalle ham leverandør Lucius som veit hvem som skjuler seg bak det ettersittende, svarte badass-kostymet. Idet vi gjenforenes med Bruce i denne filmen, har han blitt svært så sjølsikker mens han sparker kriminell ræv om nettene, men om dagen står det bittelitt verre til. Rachel har i det siste tilbrakt mer og mer tid sammen med politikeren Harvey Dent, og Bruce er ikke overbegeistra for det. Men trekantdramaet kunne igrunn ikke ha kommet på et mer ubeleilig tidspunkt, for de mer lyssky kretsene av Gotham City har en mystisk og klin gæren kar kjent som The Joker begynt å gjøre seg gjeldende, og han er villig til å bruke både Rachel og Harvey når det gjelder å komme til Batman. Det er duka for en katt-og-mus-jakt mellom to ytterpunkter, der rollene kontinuerlig byttes om...

Jeg husker veldig godt den spesielle stemninga da jeg satt i kinosalen på premieredatoen til denne og venta på at filmen skulle begynne. Så klart gleda jeg meg, for jeg hadde skyhøye forventninger, ironisk nok blanda ut med en viss skepsis. Fra før av elska jeg jo Batman-filmen til Tim Burton fra 1989 med gullgutten Jack Nicholson som The Joker. Kunne Heath Ledger, til tross for en steingod innsats i Brokeback Mountain, virkelig utkonkurrere en gammal ringrev, som attpåtil hadde gjort rollekarakteren legendarisk gjennom tolkninga si?

Jeg har aldri vært så sikker i min sak når jeg sier JA. Jeg digger fortsatt Jack Nicholson, men Heath Ledger spiller fletta av ham så det gviner etter i Christopher Nolans langt dystrere The Dark Knight. Rollen blei så klart ekstra hypa etter skuespillerens tragiske død kort tid etterpå, men jeg er ikke i tvil om at jeg hadde tilbedt prestasjonen hans like mye om han hadde vært i live i dag. Seriøst. Heath Ledgers Joker er klin sprø og dønn ond. Han er en gal sadist som setter opp Jigsaw-aktige "leiker" og ler seg spent i hjel av det. Men han er så mye mer enn det. Han er, først og fremst, dritskummel. Alle veit jo at klovner er det mest fryktinngytende som fins, og det er ganske tydelig at skaperne av the Joker har hatt det så til de grader i bakhodet da de lagde ham. Her spilles det på klovneskrekk så det gviner etter i svingene. Men det er ikke alt. Det ligger òg en viss melankoli over the Joker, og idet man får vite historia hans, er det som om man får medlidenhet med ham. Man skjønner nærmest hvorfor han har blitt som han har blitt. Likevel lar ikke herr Ledger det bli noe overdramatisert og klisjéifisert, noe det lett kunne ha blitt. Derimot virker det nesten som om the Joker syns det hele er dritmoro, ettersom han mer enn gjerne forteller det hele til ofra sine, og forøvrig alle andre som vil høre på, hele tida mens han gliser som den psykopaten han er. Fy faen, for en ironi. Det er så sinnssykt bra gjort. Men la oss ikke glemme at han også er helt hinsides karismatisk. Med kjappe replikker og en skummelt tilstedeværende slags form for sjarm blir det til at man, eller i væffal jeg, sitter og holder med ham i stedet for Batman. For all del, det er ingenting å si på rolleprestasjonen til Christian Bale, men for ørtende gang, dette er herr Ledgers film! Når man skal spille badass på film, har det lett for å bli sånn at man konsentrerer seg om nettopp de mørke sidene til personen man skal spille. Herr Ledger, derimot, har gitt the Joker hele spekteret av følelser, og man lar seg fenge, skremme, sjarmere og røres av samme typen, og noen ganger til og med samtidig.

Nå virker det helt garantert som om jeg likte filmen bare på grunn av the Joker, noe som egentlig ikke er sant i det hele tatt. Som en bonus byr nemlig filmen på suggererende actionsekvenser og ei handling som virkelig holder et jerngrep om deg, sjøl om den er lang. Det er ikke ett kjedelig øyeblikk her! Dritkul filmmusikk, hardcore eksplosjoner, mye fet slåssing og gadgets nok til å gjøre hvilken som helst dingsefetisjist våt i trusa. Dette er hva jeg vil kalle royal pwnage!

- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- The Dark Knight Rises - Beksvart og mektig avslutning!
- Batman Begins - Fantastisk reboot av Batman
- Batman & Robin - Verste Batman-filmen ever
- Batman Forever - Two-Face og Riddler mot Batman
- Batman Vender Tilbake - Butonish karaktersuppe
- Batman - Mørkt, dyster og vellykket superhelteventyr
- Batman - The Movie - Artig liten sak fra en svunnen tid

- Tenet - Nok et iskaldt mesterverk fra Nolan!
- Dunkirk - Et nokså iskaldt filmteknisk mesterverk
- Interstellar - Mektig filmopplevelse som utfordrer sansene og de små grå
- The Dark Knight Rises - Beksvart og mektig avslutning!
- Inception - Intet mindre enn et mesterverk
- The Prestige - En kommende klassiker
- Batman Begins - Fantastisk reboot av Batman
- Insomnia - Brukbar igjeninnspilling som forsøker å raffinere
- Memento - Utrolig kul baklengs filmunderholdning

- Sinnssyk underholdning

16.06.2010 sier Pål Frostad: Denne anmeldelsen likte jeg godt. Det var kjekt å mimre tilbake på en så vanvittig film som The Dark Knight er. Jeg så den to ganger på kino og den var like spennende hver gang. Jeg likte Batman Begins ganske godt og hadde ikke helt troen på at The Dark knight skulle overgå den, men det synes jeg den faktisk gjorde, ikke snakk om mye, men nok til at jeg kan si at det var en film som virkelig gjorde sakene sine perfekt. Det er noe eget med filmer som presenterer et konsept og det er utrolig vanskelig å skulle gjøre oppfølger, men The Dark Knight er kanskje en av tidenes oppfølgere i så måte, det er vel bare Terminator 2 som overgår den av de jeg kommer på i farten.

Jeg likte godt din anmeldelse. Det er utrolig kjekt å lese hva andre mener om film og spesielt om slike storfilmer som dette ;)
16.06.2010 sier Karoline: Personlig hadde jeg jo et ganske annerledes utgangspunkt da jeg så "The dark knight" i og med at jeg må innrømme at jeg er en av dem som syntes "Brokeback Mountain" var kjedelig (selv om jeg på rappen kan finne opptil flere ting som er bra med den like fullt) og ikke har sett hele av noen tidligere Batman-filmer utenom "Batman Begins". Men jeg var også litt bekymret for Heath Ledger siden det var så enormt mye hype rundt ham og jeg ikke var sikker på om han kunne leve opp til det. Og jeg er sykt enig med deg i absolutt alt du skriver om ham her for han var rett og slett fantastisk og jeg klarer til dags dato å sette meg helt inn i øyeblikket da jeg var på kinoen og rulleteksten satte i gang og jeg selv var i en slags transe der det å tenke noe som helst fornuftig utenom "å så tøft!" var umulig. Det er vel bare "Dark Knight" og "Wall-E" som har gitt meg så sterke kino-opplevelser. Så, enig med deg i anmeldelsen da med andre ord og jeg formulerer jo det på bablete digresjonsvis typisk meg, men det håper jeg går greit :)

Og jeg holder ved at jeg syns du er skikkelig god på å skrive filmanmeldelser!
17.05.2010 sier Jacob: En av tidenes beste filmer, etter min mening. En film som virkelig har alt!
Alle karakterene er med å gjøre denne filmen fantastisk.
Manuset, soundtracket, handlingen, skuespillet og for å ikke glemme filmingen er noe av det beste jeg har sett.
Blir aldri lei av å se og diskutere denne filmen!
07.11.2009 sier Aylar Von Kuklinski: litt oppskrytt, helt grei film.
18.02.2009 sier Innaktiv_bruker_100: filmen er utrolig bra! :)
05.08.2008 sier dreamrocker: Takk for en meget bra omtale av denne filmen Pål. Da du er en av de jeg har veldig tiltro når det gjelder film så gleder jeg meg nå enda mer til den 28-11 da den blir sluppet på DVD og vist jeg får en veldig god dag før det vil jeg jaggu på kino.

Dette er en av de filmene jeg har fulgt godt med på, og alle nevner stort sett bare Ledger sin tolkning av Jokeren som veldig bra, men takk for at du nevner de andre og spessielt at de og er med å gjøre filmen stor. Ikke at Ledgers innsats bør undervurderes men det er andre med og.

Gleder meg enormt til denne og takk for en fin vurdering.
01.12.2007 sier missikick: Sjekk Staben Då!! Eg gleder meg som en Unge!! Wohoooooo

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm
- Superheltfilm - Les flere.

• The Dark Knight
  • Adam Filmer (Youtube)
  • Chris Stuckmann (Youtube)
  • Gamereactor.no
  • Ringerikes Blad
  • Filmforumet
  • Filmskribenten.dk
  • Wall Street Journal

Warner Bros. Pictures, Syncopy, DC Comics, Legendary Pictures

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«The Trial of the Chicago 7»

«American Murder: The Family Next Door»