Anmeldelse av 5 løgner, norsk film fra 2007

Drama, Komedie

5 løgner

[Skrevet av: Raymond Støen, Dato: 07.06.2010]
Filmen omhandler 5 karakterer som igjennom et døgn lever sine liv basert på løgn.

En av disse er en kvinne fra Ukraina som søker lykken ved å komme til Norge (Pia Tjelta), for så å leve i falsk kjærlighet med en norsk mann (Jon Skolmen). Maya, som hun heter, hater norske menn og må derfor leve som løgner.

En annen hovedperson, Torgrim, spilles av den kjente skuespilleren Gard Eidsvold. Torgrim lever et liv som illojal sjef. Han blir far for noe han anser som uønsket, da han får et barn med downs syndrom. Han ser ikke grunn til å finne navn på barnet, som han helst vil gi bort til noen andre. Torgrims forhold til sin kone blir svakere, og Torgrim bestemmer seg for å fortelle at han er blitt en mykere mann, og at han angrer på sine synspunkt og uttalelser. Dette gjør han igjennom et dokumentarprogram på TV. Hans kone tror dette er et spill for galleriet, for å fremme sin egen status som forretningsmann.

Tredje karakter, og kanskje den rareste av dem alle, er Ragnar, en svensk minstepensjonist. Ragnar kjøper morgensex fra en ung mann, og planlegger sin 60-årsdag. Han begraver mcdonaldsburger i hagen med sine onkelbarn, og hele karakteren er bare rar. Jeg forsto lite av denne karakteren. Rollen spilles av Michalis Koutsogiannakis.

Fjerde hovedrolle er den nordnorske kjøpesenterklovnen Ulrik, og spilles av Kim Sørensen. Ulrik misliker jobben som kjøpesenterklovn sterkt. Ulrik vil heller bli stand-up komiker, men ser at veien er lang. Da han allikevel får bli med på NM i stand-up griper han sjansen, og gir alt. Han blir godt likt med sine sprudlende vitser ved første framvisning. Disse vitsene var forresten svært dårlige. Her er en av dem: "Hvis æ hadde hett for Tulla, så hadde dama mi sagt: Slutt å tull'a Tulla!". Ser du morsomheten? Uansett fikk han stående applaus, men når han skal på scenen for andre gang roter han seg helt bort, og begynner å skjelle ut publikum.

Femte og siste hovedrolle, Kristin, spilles av Charlotte Frogner. Kristin sitter i rullestol, og jobber som svært god medlemsverver for Amnesty. Kristin blir forelsket i Amnesty-kollegaen Aleksander, og siden det skal være Amnesty-fest denne kvelden vil hun prøve å få ham til sengs. Hun er bestemt på at rullestolen ikke skal ødelegge for henne.

Denne filmen var veldig rotete, og lite spennende. At denne filmen har fått terningkast 6 av TV2, FHM og Fredrikstad blad forstår jeg lite av. Jeg har sett mye bedre karakterfølgende filmer. Filmen var mer spennende å se med kommentatorspor (ja, jeg har faktisk sett den med kommentatorspor også).

Pluss for: Kjente, gode skuespillere. Gode biroller. Tre av birollene spilles av kjente karakterer fra TV-serien Himmelblå.

Minus for: Lite engasjerende handling. Kjedelige rollefigurer. Lite spennende omgivelser. Til dels platte replikker.

Terningkast: 2

• 5 løgner
  • TV2
  • FHM
  • Klassekampen
  • Tromsø

Viafilm

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»