Anmeldelse av Rambo 3, amerikansk film fra 1988

Action Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 18 år

Middelmådig og usannsynlig krigsaffære

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.06.2010]

Rambo har trukket seg tilbake og jobber for noen Thailandske munker. En dag dukker Oberst Trautman plutselig opp og forsøker å overtale Rambo til å bli med på et hemmelig oppdrag i Afghanistan. Der de skal levere våpen til afghanske frihetskjempere i kamp mot russerne. Men Rambo svarer at hans krig er over. Da utfører obersten oppdraget selv sammen med en gruppe soldater. Det går ikke helt som planlagt og Trautman blir tatt til fange. Når Rambo får høre om Trautmans trauste oppdrag, bestemmer han seg for å redde ham...

Rambo står helt alene og går for en uoffisiell ensom redningsaksjon. Han får klar beskjed om at om han blir fanget eller drept vil Amerika nekte all form for kontakt mellom Rambo og dem. Men selv om Rambo er vant til å jobbe alene møter han mye motbør. Det er selvsagt ingen som tror at Rambo skal kunne hamle opp med russerne alene. Han får riktignok med seg noen afghanske frihetskrigere, men det er han så må gjøre størstedelen av arbeidet.

Dette er tredje gang Sylvester Stallone går inn i rollen som krigsveteranen John Rambo. Og for andre gang får han Razzie Award for verste skuespiller. Filmen ble også nominert til en rekke andre priser under Oscars totale motstykke, nemlig Razzie Awards. Filmen er nok den helt klart svakeste Rambofilmen til dags dato og det bærer også nominasjonslisten preg av da den ble nominert til verste film, verste regi, verste manus og verste birolle. I tillegg til Stallone og Richard Crenna som er med i de tre første Rambo-filmene legger man merke til Kurtwood Smith som man kjenner som Red fra That '70s Show og man husker ham også fra filmen RoboCop (1987).

George P. Cosmatos er tilbake som regissør også i denne tredje filmen som han var i Rambo 2. Han gjør dessverre ingen god jobb denne gangen heller, men dette er merkbart dårligere enn den andre filmen i rekken. Stallone står nok en gang bak manuset for også denne tredje filmen som ikke akkurat oppleves som lett forglemmelig. Selv publikum sviktet og denne mest påkostede Rambo-produksjonen gikk med underskudd i USA. Men heldigvis klarte den å gå i overskudd med det den spilte inn i resten av verden. Det kan være at dette var grunnen til at det tok 20 år før den neste oppfølgeren kom.

Dette oppleves den helt klart svakeste Rambofilmen. Den er også den mest overdrevne, og oppleves ikke som særlig vellykket som film heller. Det er så erketypisk og karikert at filmen føles ufrivillig morsom til tider. Jeg merker at man har brukt mye penger på å lage dette, men det hjelper liksom ikke når resultatet blir så ynkelig som dette. Jeg har dessverre ikke noe forhold til Rambo fra mine yngre dager og kjenner karakteren kun fra trailere, bilder og parodier som i Hot Shots 2. Jeg ser denne filmen for første gang og ble ikke aldri helt overbevist om at dette var et fornuftig pengesluk. Liker dog Rambofiguren ganske godt, men synes at den fungerte helt klart best i den første filmen.

Nå skal det nevnes at dette er en fullt severdig film for folk som liker 1980-talls action, meg selv inkludert, men jeg klarer å se de svake sidene også. Jeg føler at dette er en film man bør ha sett, siden den er en del av Rambo-serien, men jeg tror dette blir siste gang jeg bruker tid på denne dritten. Rambo er et populærkulturelt fenomen, og man får også litt igjen for å se filmen i lys av den ofte parodieres som eksempelvis som den legendariske versjonen i Hot Shots 2. 'Rambo 3' forsøker seg også med noen replikker som skal virke kule men de blir litt overtydelige og nesten selvparodiske.

Det er ofte hårfin balansegang i slike dumme actionfilmer og denne befinner seg hele veien på den gale siden av stupet. Dette føles mer i sjangeren til Chuck Norris sine 'Missing in action', bare at dette er gjort med et større budsjett, men er ikke langt unna i underholdningskvalitet. Det er også såpass mye action i dette at det er nesten verdt å se bare for å få med seg den. Det er som å se en supermannfilm. Man lurer liksom aldri på hva som skjer. Jeg ender opp på midt på et terningkast to og en anbefaling bare om man liker Rambo. Det er sikkert også et nostalgisk marked for de som vokste opp med filmen og 'må' ha et gjensyn av den grunn.

- Rambo - Rambo tilbake fra pensjonisttilværelsen
- Rambo 2 - First Blood Part 2 - Typisk 1980-talls klisjeaction
- Rambo - First Blood - Klassisk dramatisk actionthriller

- Tombstone - Folkelig blockbusterwestern
- Cobra - Banal og ufrivillig morsom testosteronbombe!
- Rambo 2 - First Blood Part 2 - Typisk 1980-talls klisjeaction

• Rambo 3