Anmeldelse av Rambo - First Blood (First Blood), amerikansk film fra 1982

Action, Drama Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 18 år

Klassisk dramatisk actionthriller

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.06.2010]

John Rambo er en Vietnam-veteran som har tjent som elitesoldat, men nå er han kommet tilbake til det vanlige siviliserte Amerika. Der finner han ut at han er hjemløs og uten arbeid. Han drar derfor på leting etter gamle kamerater fra Vietnam. Like etter blir han arrestert av en lokal sheriff som anholder ham uten grunn. Men Rambo kjemper sin vei ut fra politistasjonen og ut i skogen. Der blir han jaktet på av politiet. Men de finner raskt ut at et lite politikorps er for spedt når en elitesoldat av Rambos kaliber skal fanges. Rambo er trent for å overleve ute i skogen av det skogen byr på. Han kobler ut smerte og er spesialtrent med alle former for våpen fra kniv til skytevåpen. Her følger vi Rambo i hans kamp mot samfunnet på liv og død...

Alt bygger på en bok av David Morrell som fikk strålende mottakelse, da den ble gitt ut i 1972 under navnet 'First blood'. Filmen ble stort sett slaktet av norske aviser da den kom, men dette er virkelig ikke så ille som de skal ha det til. Jeg tror mye av grunnen til at den fikk lunkne kritikker var det som ble sett på som overdreven bruk av vold. Men når jeg ser filmen med dagens briller er det utrolig å se så lite vold det egentlig er i denne filmen. Kinopublikum elsket filmen da den kom og har i ettertid også trykt den til sitt bryst. Den har karakteren 7,4 på IMDB og hele 86 prosent på Rotten Tomatoes. Det er ikke til å komme unna at de fleste mannfolk liker Rambo godt.

Første gang jeg så Rambo trodde jeg dette bare var hjernedød actionfilm, men så feil kan man ta. For dette er jo masser av historie og dramaelementer som bygger opp rundt konflikten. Dette er så mye mer enn bare en actionfilm. Den forteller også om et sårt stykke amerikansk krigshistorie. Folk som har vært i Vietnam ble ikke verdsatt i samfunnet. Amerikanerne var ikke akkurat stolt av krigen og det får denne filmen virkelig satt på dagsorden. I tillegg tar den opp senskader av krigen.

Dette har vi fra før også opplevd i Taxi Driver, men på en litt annen måte. Rambos psykiske problemer virker naturlige. Vel er actionen litt overdrevet innimellom, men ikke mer enn at det som kunne ha skjedd med en så erfaren krigsveteran som John Rambo. Det virker også som ting går litt ut av hende i den landlige politienheten, men naturlig nok ikke rart i filmen. Det er jo tross alt USA vi snakker om.

Ted Kotcheff som har regien har gjort mye riktig. Han har med Rambo laget sin beste film i karrieren. Manuset på filmen er skrevet av Sylvester Stallone selv sammen med William Sackheim og Michael Kozoll. Det føltes veldig gjennomført. Nå har jeg ikke lest boken så jeg har ikke noe å sammenligne med der, men filmen klarer å få fram en stødig historie med markante og interessante rollefigurer. Musikken er klassisk og man trykker den kjapt til sitt bryst. Jeg synes theme-musikken er riktig så kul når den stormer som verst. Det er heller ikke ille med Sylvester Stallone i hovedrollen. Han er ingen dårlig skuespiller og er perfekt i denne rollen. Stallone ser passe sliten ut og er den fødte krigsmaskin på film.

Dette er virkelig underholdende, men det mangler noe for å matche uberklassiske første Rocky-film, men dette er så absolutt godkjent og er en god dramafilm med en del action med på kjøpet. 'Rambo - First blood' er både spennende og engasjerende. Jeg likte virkelig godt denne filmen og skjønner hva folk ser i den. Dette er en film som favner veldig bredt i actionsegmentet og har samtidig såpass mye kjøtt på beinet at det også føles som en solid film. Det er kanskje mest en film for oss gutta, men man skal ikke se bort fra at det kvinnelige kjønn også vil sette pris på dette. Om man ikke har sett dette så er det bare å bestille den på en nettsjappe eller kjøpe den over disk. Dere har min anbefaling!

- Rambo: Last Blood - Avslutningen for en stayer i actionbransjen...
- Rambo - Rambo tilbake fra pensjonisttilværelsen
- Rambo 3 - Middelmådig og usannsynlig krigsaffære