Anmeldelse av Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn (Star Wars - Episode 3 - Revenge of the Sith), amerikansk film fra 2005

Sci-Fi, Eventyr, Action, Fantasi Spilletid: 140 minutter Aldersgrense: 11 år

Star Wars: Episode 3 - Sithenes hevn

[Skrevet av: Knut Langholm, Dato: 01.06.2010]

Det er full krig i galaksen, Anakin Skywalker og Ben Obi Wan Kenobi redder kansler Palpatine fra seperatistene, men Anakin viser sin mørke side ved å drepe Greve Dooku - han er blitt hevnlysten og ondskapsfull. Han er hemmelig gift med senator Padmè Amidala, og hun er gravid.

Men den mørke fyrste venter på Anakin, seperatistene/sithene vil ta en grusom hevn, og kansler Palpatine er ikke den han utgir seg som - han får makten over Anakin, og Obi Wan Kenobi skjønner hva han må gjøre...

Jeg er glad jeg har trilogien Star Wars fra 70/80-tallet, for de tre siste i moderne tid har vært en skuffelse. Det begynte bra i Episode 1, men så ble det verre og verre. "Sithenes hevn" ble et gedigent antiklimaks hvor alt virket latterlig, jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte, men for det meste ble jeg irritert.

Var dette en ripp-off, eller var det seriøst ment? Det funket ikke på noen av delene...

Lucas kan være stolt av spesialeffekter og visuelle bilder, men man for da for fanden ikke basere alt på det. Manuset stinker, bortimot halve filmen gikk til sabelsvinging og dårlige replikker.

Det slutta med det samme, fekting over ei ildmørje som ble veldig langtekkelig, alt ble bare - just boooring!

- Star Wars - Episode IX: The Rise of Skywalker - Siste kapittel i Skywalker-sagaen overrasker
- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - Heidundrende underholdende generasjonsskifte!
- Rogue One: A Star Wars Story - Svært underholdende og Star Wars-tro!
- Star Wars: Episode VII - The Force Awakens - Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning
- Star Wars: The Clone Wars - En dårlig start på en god serie
- Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper - Bedre og mer severdig enn sin forgjenger
- Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel - George Lucas, hva skjedde?
- Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake - Den gode gamle Star Wars-finalen
- Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake - Oppvisning i effektmakeri, underholdning og filmkunst
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste

- Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel - George Lucas, hva skjedde?
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste
- Siste natt med gjengen - Drama om å være ung under optimismens USA

- En helt grei avslutning på prequeltrilogien
- Klisjemessig, men med kul bakgrunnshistorie
- Positiv overraskelse, alt tatt i betraktning

02.06.2011 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg trur jeg hadde gitt den en dårligere karakter om jeg ikke hadde sett de andre filmene først og sånn sett blitt vant med hvor dårlig alt egentlig er i prequel-filmene. Men trur jeg fortsatt faktisk likte denne best av dem, altså.
31.05.2011 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg i at filmens historie er ganske god, men jeg klarte ikke helt å svelge denne filmen like godt som deg. Synes det ble litt for mye klisjeer og alt ble litt middelmådig for min del. Aldri helt dårlig altså, siden Lucas har kastet så mange av sine skinnende sparepenger etter dette så er det tekniske og effektene ganske bra. Manuset og regien syne jeg var mindre god og dette var en film jeg aldri koste meg med når jeg så den. Det er mulig at dette er en litt elsk eller hat-film for noen av mine venner elsker den og gir den faktisk en sekser. Ja så forskjellig skal man være ;). Men vi er jo enig i noe her og en karakter fra eller til er jo ikke det største avviket.

• Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn
  • Filmguiden