Anmeldelse av Enemy Of The State, amerikansk film fra 1998

Action, Thriller Spilletid: 127 minutter Aldersgrense: 15 år

Overvåkningsthriller med høy spenningsfaktor

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.05.2010]

Et politisk mord finner sted. Tilfeldigvis blir dette festet til film i detalj av en dyreforsker som overvåker vannet mordet tok sted. Når toppsjefene i National Security Agency (NSA) finner ut at de har en tape på avveie med informasjon som kan felle dem, setter de himmel og jord i bevegelse. De tar opp kampen og jakten etter denne tapen med alle midler de har til rådighet...

Vi følger Robert Clayton Dean som er en ung framgangsrik advokat. Han får ved en tilfeldighet den kritiske tapen puttet oppi sin pose da han handler julegaver. Uten å vite det er han i besittelse av tapen som NSA ønsker å slo kloa i for en hver pris. Det mobiliseres en voldsom avlytting og en hel del sporingsenheter blir plantet på Roberts kropp. NSA vet nå hvor han befinner seg, alt han gjør og alt han sier blir fanget opp av mikrofoner. På toppen av det hele er alle hans kredittkort sperret. Det er duket for en herlig katten og mus lek med Robert i førersetet og med NSA diltende etter hakk i hælene.

På skuespillersiden finner vi et kobbel av kjente karer. Will Smith kler hovedrollen veldig godt og han viser også i denne filmen at han er et hett navn og noen å regne med i Hollywood. Han får hjelp av den noe mer rutinerte og alltid så velspillende Gene Hackman som her gjør en stødig rollefigur. Skurken blir bekledd av ingen ringere enn Angelina Jolies far, skuespilleren Jon Voight. Han er får NSA-sjefen til å framstå som passe sleip og en kjøper hans karakter totalt. Det er også kult å se andre kjente skuespillere i biroller som Jack Black (King Kong, Tropic Thunder, School of Rock), Seth Green (Austin Powers), Tom Sizemore (Pearl Harbor, Saving Private Ryan, Heat, Natural Born Killers), Jason Robards (Magnolia, All The President's Men), Philip Baker Hall (Magnolia, Zodiac, The Insider) og en rekke andre.

Filmen er meget god som spenningsfilm og klarer å holde på intensisteten så og si gjennom hele historien. Det er litt av en bragd å klare å opprettholde intensiteten så lenge som faktisk er tilfelle her. Dette er helt på høyden med Jason Bourne og andre topp spenningsskapende filmer. Selv om filmen er laget for over et tiår siden er dette framdeles veldig underholdende og dette følger lett med på 2010-nivå når det gjelder filmtempo. Det er heller ingen smågutt som sitter i regissørstolen for denne filmen. Tony Scott har fra før gjort suksesser som Top Gun, Beverly Hills Purk 2 og True Romance og i ettertid filmer som Man on Fire og Spy Game og Déjà Vu. Han overbeviser i alle fall stort med denne filmen. Det er riktignok ingen mesterverk, men oser som sagt av spenning i bøtter og spann.

Selv om dette er veldig underholdende og alt virker solid på toppen, er det ikke alt som henger helt på greip. Det er en del ting jeg vet at ikke kunne vært tilfelle under den tiden dette skal være under reint teknologisk sett. Det virker for meg helt hull i hodet å stille på vinkelen på tapen fra et overvåkingskamera for å sjekke hva som er oppi en pose, mens man på satellittkamera ikke kunne gjøre dette. Man har også den effekten at man kan zoome noe enormt på overvåkningsbildene og få alt så klart kvalitetsmessig at man skulle tro at det var Blu-Ray man dealet med. Og på toppen av alt får dette opptaket plass på en liten diskett som nok ikke hadde fantes på den tiden. Men man klager jo ikke nevneverdig på dette når alt det andre er så bra. Man må alltid finne seg i litt ulogiske saker i filmer og om du lurte så begynner biler her også å brenne bare man bulker dem litt.

Dette er ikke noen dyp film men underholdningsverdien er svært høy. Vi snakker med andre ord en real popcornfilm for en kveld med god avkopling. Filmen føles svært vellykket satt sammen og man har tar seg selv i å følge med spent fra begynnelse til slutt. Jeg skal ikke røpe noe annet enn at slutten virker svært tilfredsstillende og har en veldig artig liten tvist. Alt i alt er dette en solid spenningsfilm som mestrer mye den forsøker seg på. Heldigvis framstår den aldri som noe annet enn bare god underholdning. Dette ender derfor opp på et svakt terningkast fem for et realt underholdningsmaraton. Så merk deg tittelen 'Enemy of the State' om du liker gode actionthrillere.

- Unstoppable - Løpsk tog med mye lyd
- Days of Thunder - Aldri det helt store
- Beverly Hills Purk 2 - Ny omgang med action og moro med Axel Foley
- Top Gun - Tøffe jagerflypiloter
- Blodshunger - Alternativ vampyrfilm

22.05.2010 sier Jacob: Så denne i fjor sommer, ble litt skuffet men grei nok film :) god anmeldelse!

• nationen.dagenstv.com

Touchstone Pictures, Buena Vista, Scott Free Productions

«Chernobyl»

«Fast & Furious: Hobbs & Shaw»

«Scary Stories to Tell in the Dark»

«Once Upon a Time… In Hollywood»

«Game of Thrones»

«Hollywood Chainsaw Hookers»