Anmeldelse av Death Wish, amerikansk film fra 1974

Action, Kriminal, Drama Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 18 år

Interessant selv i dag

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.05.2010]

Filmen begynner som en eneste stor idyll. Vi finner paret Paul og Joanna på et flott feriested der kjærligheten blomstrer. Men når hverdagen innhenter dem igjen går noe virkelig galt. Da Joanna og datteren Carol drar ut for å handle, legger noen pøbler merke til dem. De følger etter dem og overfaller dem brutalt og Joanna dør av skadene. Det er da verden raser sammen for Paul. Når ikke politiet klarer å oppklare saken tar han saken i egne hender og forsøker å angripe alle kriminelle han møter på sin vei for å ta hevn...

Filmen er basert en roman av Brian Garfield fra 1972 med samme navn som filmen. Da denne kom tilbake i 1974 skapte den debatt rundt hva som skulle gjøres med den økende kriminaliteten i USA. Death Wish regnes som den første av de store selvtektsfilmene. Problemstillingen er høyaktuell selv den dag i dag.

Underveis sympatiserer man helt klart med hovedpersonen. Det er ikke ofte man ser slikt på film og jeg hadde sett for meg at dette skulle være annerledes enn det det faktisk er. Nå har jeg sett Dexter, og vår mann er litt som ham og mange skruppelløse kriminelle. Han er ikke overbrutal, han bare oppsøker farlige steder og venter til han blir overfalt, før han slår tilbake med voldsom kraft.

Charles Bronson spiller hovedrollen og gjør den ganske greit. Han har vist at han er en tøff mann på film og det klarer han også å vise 'Death Wish'. Selv om du kanskje forbinder ham helst med Western, er denne rollen også litt cowboyaktig, der han forsøker å skape en motvekt til all kriminaliteten som råder i hans nabolag. Du legger også merke til karakteristiske Jeff Goldblum, som spiller rollen som en av de grusomme overfallerne. Det er forøvrig hans debut på det store lerretet. Ingen stor rolle, men nok til at man legger merke til ham.

Dette var et kult konsept og det er stødig gjennomført. Filmen virker også veldig solid i forhold til tiden det er laget under. Det er nok ikke uten grunn at det kom hele fire oppfølgere. Jeg tviler på at oppfølgerne er like gode som, men det gjenstår å se. Jeg kommer ihvertfall å se dem om muligheten byr seg og det ikke er alt for dyrt.

Jeg har hørt om 'Death Wish' filmene noen ganger og tvilte vel litt på hvor gode de var. Men denne første filmen overrasker i så måte. Death Wish klarer å få frem en veldig guffen og litt mystisk stemning. Det er et rått fotoarbeid som får det hele til å se veldig autentisk ut. Du får også en veldig god stemningsskapende musikk som gjør at dette framstår helhetlig. Filmen er også veldig spennende og er nesten litt fascinerende å følge. Jeg føler at filmen virkelig har noe å komme med. Jeg vil ikke si at dette er noe av det beste jeg har sett, men det er absolutt interessant, og om du ikke har sett filmen, er dette noe du bør kan plukke opp.

- Death Wish - Oppsiktsvekkende utdatert om høyaktuelle problemer
- Death Wish 5 - The Face of Death - Death Wish på tomgang
- Death Wish 4 - The Crackdown - OK minus, bare Bronson redder stumpene!
- Death Wish 3 - ‘Sinnssyk’ underholdning
- Death Wish 2 - Laber oppfølger

- Death Wish 3 - ‘Sinnssyk’ underholdning
- Death Wish 2 - Laber oppfølger
- The Nightcomers - Interessant forløper til spøkelsesklassiker.

• Death Wish
  • ColeSmithey.com