Anmeldelse av Iron Man 2, amerikansk film fra 2010

Action, Superhelt-film, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 124 minutter Aldersgrense: 11 år

Meget sterk oppfølger!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 28.04.2010]
Fra Paramount Pictures og Marvel Entertainment kommer endelig oppfølgeren til suksessen ’Iron Man’. Basert på den legendariske tegneserien om superhelten og hverdagsmannen Tony Stark, er det nå allment kjent i verden at det er nettopp Stark som er Iron Man. Inspirert av Iron Man-draktens teknologiske fortrinn og styrke, vil Stark relansere sin avdøde fars Stark Expo, en utstilling for humanitære nyutviklinger inspirert av denne teknologien. Men Stark møter motstand fra den amerikanske regjeringen som vil overta det revolusjonerende våpenet. Dessuten kommer en mystisk skikkelse med navn Ivan Vanko fram som et pust fra Stark-familiens fortid. Han vil knuse Tony med sitt eget våpen, basert på Starks teknologi!

Med en rekke kjente skuespilleransikter kommer vi igjen inn i Iron Mans verden. Det (forholdsvis) rike persongalleriet gjør at vi aldri kjeder oss over få roller som blir brukt opp eller kvernet ned til beinet. Nei her stifter vi nemlig også bekjentskap med flere nye karakterer, noe som krydrer og beriker fortellingen godt! Den største av dem er Ivan Vanko, alias ’Whiplash’, som er som en riktig så god gammeldags og skummel nemesis å regne. Mickey Rourke er som skapt for denne karakteren og overbeviser sterkt som den russiske gale mannen som planlegger en dødelig personlig hevn på Tony Stark/Iron Man. Også Scarlett Johansson, Gwyneth Paltrow, Sam Rockwell og alle de andre bikarakterene tilfører filmen dybde og troverdighet med sine karakterer.

Historiemessig er ’Iron Man 2’ både lett forståelig og spennende å følge, noe som gjør at den løftes over gjennomsnittet. Sammenhengen mellom alle de interessante karakterrelasjonene og historieforløpet skaper en story som er meget underholdende! Med Whiplash sin bitre og sinte hevn og angrep som en hovedingrediens, skapes virkelig interessante kamper og konfrontasjoner.

Det hele er som en god blanding av gammeldags superhelt-film og skurker, blandet med det beste fra det moderne og teknologiske, både innen historien og filmteknisk. Ispedd en behagelig og meget treffende humor, med replikker som faktisk ER morsomme og velskrevet, blir det hele bare enda bedre!

En kan dog påpeke filmens erkeamerikanske sider, noe som nærmest kan virke obligatorisk så lenge det kommer fra Hollywood. At hovedskurken er russisk og heter Ivan, og at Stark/Iron Man fungerer som USAs freds-/verdenspoliti, er bare to av punktene her. Ellers går det også i rå macho-action i de heftigste scenene. Disse er dog så godt gjennomført at man bare må bli revet med.

’Iron Man 2’ er en meget velfungerende og drivende film. Dens blanding av en rik gjennomarbeidet historie og karakterer skaper en dypere og fyldigere superhelt-film enn de vi ofte har sett. At hovedskurken er såpass sterk som det Rourke gjør ham, skader da heller ikke! Iron Mans karakter skildres også som det mennesket han virkelig er, noe som gjør ham mindre superheltaktig. Med heftige og enkelte nærmest uforglemmelige actionscener gjør regissør Jon Favreau filmen til en av de bedre oppfølgerne man har sett, og det til en fra før av meget sterk førstefilm. ’Iron Man 2’ anbefales derfor på det sterkeste!

- Iron Man 3 - Spektakulær og bunnsolid slutt på trilogien
- Iron Man - Kul superheltaction

- Løvenes Konge - Smellvakker avstumpning av animasjonsklassikeren.
- Jungelboken - Filmteknisk hakeslepp og underholdningsmessig mesterlig!
- Chef - Provoserende feelgood
- Cowboys and Aliens - Skuffende kjedelig genreblanding
- Iron Man - Kul superheltaction
- Zathura - A Space Adventure - Romspillet som blir virkelighet
- Elf - Den morsomme og naive alven

28.04.2010 sier Pål Frostad: God omtale. Dette hørtes veldig artig ut. Jeg digget den første filmen og det hørtes jo ut som om denne kanskje er til og med bedre enn den.

• Biojensen.dk
  • Smis.no
  • Øslandsposten
  • Oppland Arbeiderblad
  • God Morgen Norge (TV2)

Paramount Pictures, Marvel Entertainment, Marvel Studios, Fairview Entertainment