Anmeldelse av The Darjeeling Limited, amerikansk film fra 2007

Komedie, Drama, Eventyr Spilletid: 91 minutter

En artig og eventyrlig reise

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.04.2010]

Vi følger tre amerikanske brødre som begir seg ut på en togreise gjennom India. De har ikke har snakket sammen på lang tid og har som mål for reisen å finne seg selv og knytte tilbake det sterke båndene mellom dem. Men alt går ikke akkurat på skinner da de blir kastet av toget midt ute i ørkenen...

Filmen tar oss med ut på en reise til eksotiske India. Der har vi vært før på film, men ikke helt som dette. Her får vi besøke tre litt korttenkte og litt lekne brødre som drar ut på en reise sammen. India er et flott land og vi ser mye fin natur og kultur fra det storslåtte landet. Det er også litt befriende å kjøre tog i filmen, da får man muligheten til å forflytte seg raskt til nye lokasjoner mens man observerer vår tre brødre i full vigør.

Den er i sjangeren dramakomedie og det beskriver filmen ganske godt i den rekkefølgen. Dette er med andre ord ingen crazykomedie der alle overspiller. Her kommer poengene ut i fra hva som skjer eller slående replikker. Jeg liker også godt særheten i filmen. Flyten er fin selv om det det går litt tregt. Men man sitter å observerer og blir kjent med brødrene. Dette er en veldig fin film som man kan slappe av med og samtidig ha det litt moro.

Owen Wilson (Livet under vann med Steve Zissou og Zoolander), Adrien Brody (Pianisten og The Village) og Jason Schwartzmann (Rushmore og Funny People) er stjernene i filmen. Selv om de er ganske så ulike typer passer de godt inn i filmen og finner sin del i den absurde brødregjengen. Man får også herlige innslag av kjente storheter som Bill Murray og Anjelica Huston. Bill Murray har kanskje den mest overraskende rollen i filmen, uten å si noe mer om det for de som skal se filmen. Kort fortalt er dette folk regissøren har brukt før med hell og som han forsøker seg på nok en gang.

Regissør Wes Andersons er god på å lage film som han har vist flere ganger fra før. Eksempelvis med stop-motion-animasjonsfilmen Fantastic Mr. Fox fra 2009. Denne filmen er også stødig laget og man blir fint underholdt gjennom filmen. Alt føles også veldig flott å se på visuelt sett med mye farger og flotte lokasjoner. Men filmen klarer ikke å overbevise like godt på alle plan. Riktignok treffer komedieaspektet godt, men når filmen forsøker seg på det tragiske klarer en ikke å formidle dette like solid. Jeg ble ikke like berørt som jeg burde ha blitt på dette punktet.

Alt i alt er Darjeeling Limited blitt en fin film som man godt kan forsøke seg på som en sterk kontrast til alt det som vanligvis spyes ut av Hollywoodmaskinen. En anbefaling av denne filmen fra meg om man liker det man har lest her. Men ikke tro at dette er noen lattermaskin for det er det ikke, det er litt mer absurd og mye moro innimellom. Og alt dette gjør at dette til slutt ender på et solid terningkast fire.

- Isle Of Dogs - Herlig mørk, sjarmfull og underholdende animasjon med litt til ettertanke
- The Grand Budapest Hotel - Magisk og storslagent filmunivers fra Anderson, igjen!
- Moonrise Kingdom - Nostalgisk sjarmbombe!
- Den fantastiske Mikkel Rev - Familievennlig Mikkel Rev
- Rushmore - Overraskende god sær komikk
- Bottle Rocket - Wes Andersons første spillefilm har sine stunder

02.04.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Hm, jeg er ikke heeelt enig. For det første syns jeg det var en lattermaskin, og jeg satt bortimot med en kontinuerlig latterkrampe gjennom hele filmen x) Når det gjelder det tragiske du nevner, skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke helt husker, for det begynner å bli ei stund siden jeg så denne da den gikk på kino (og av ukjente grunner har jeg ikke rota meg til å se den igjen etter det), men jeg husker at jeg likte denne filmen utrolig godt da jeg gikk ut av salen. Wes Andersons sterkeste er den nok ikke, men likevel en god femmer for min del.

• The Darjeeling Limited
  • P4
  • Filmfeber.no
  • Gamereactor.no

Scott Rudin Productions, American Empirical Pictures, Cine Mosaic, Indian Paintbrush