Anmeldelse av 9, amerikansk film fra 2009

Animasjon, Eventyr, Drama, Action, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 79 minutter

Dystert framtidseventyr

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 25.03.2010]
Det gjør ikke så mye at vi har hørt historien før når det ser så lekkert ut som dette!

Etter en altødeleggene krig, er ni menneskeskapte dokker det eneste tegnet på liv i en særdeles post-apokalyptisk utgave av vår egen verden. Vi følger en av disse dokkene, 9, fra han våkner på et rotete rom til han kommer seg ut i det som kalles "tomheten" og joiner de resterende åtte dokkene i deres kamp mot maskinene, som er etterlevninger av menneskenes destruktive teknologi.

Med andre ord er ikke plottet spesielt nyskapende, og til tross for enkelte fine tvister mot slutten, oppleves ikke sjølve historien som noe særlig mer enn middels interessant, og ikke spesielt original verken i sci-fi-sammenheng eller generelt. Likevel har det ikke blitt noen dårlig film.

For det første er den utrolig imponerende reint visuelt. I disse Pixar-tider skulle man nesten tru at det globale filmpublikummet hadde blitt for bortskjemt til å sette pris på flytende animasjon, men dette går seriøst på skinner, ass. Detaljrikdommen i det dystopiske landskapet er overveldende. I tillegg framstår karakterene veldig levende, til tross for at enkelte av dem oppleves som i overkant stereotypiske. Likevel har de alle blitt gitt sin egen personlighet og sjel, og til tross for at filmen er overstått på mindre enn halvannen time, har vi rukket å bli glad i dem og føle med dem.

Manuset preges tidvis av klisjeer, og særlig mot slutten. Synd å se, for jeg føler at med utgangspunkt i såpass mangefasetterte karakterer, kunne de enkelte dokkene relativt enkelt ha blitt gitt replikker som står bedre i stil til oppførselen deres.

Sluttresultatet har blitt et fint og underholdende eventyr, som kanskje er litt for mørk og dyster for de aller yngste, men som passer utmerket for litt eldre barn som ennå ikke har nådd voksenfilmalder (og NEI, jeg tenker ikke på porno, din gris). Historien er veldig klassisk, men aldri kjedelig, og i tro sci-fi-ånd har det blitt plass til litt samfunnskritikk, som igjen gjør at filmen òg passer for et eldre publikum. Lander på en sterk firer.

05.07.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Enig jeg og, og jeg ga jo for så vidt samme karakter da jeg anmeldte den sjøl :3
01.07.2010 sier Andreas Strømmen: Kunne ikke skrevet det der bedre selv :p Helt enig med deg i det du skriver ^^
26.03.2010 sier Pål Frostad: Dette skal jeg se. Fint å få en bekreftelse på at dette var sebart. Jeg hørte første gang om filmen da jeg så at Platekompaniet trakk filmen fram som noe de anbefalte. Bra å høre at du også synes at denne filmen hadde noe ved seg.

• Arkansas Democrat-Gazette
  • Dreadcentral.com