Anmeldelse av Polanskis Skyggen (The Ghost Writer), fransk film fra 2010

Drama, Mysterie, Thriller Spilletid: 128 minutter

Polanskis Skyggen - Trailer 22.03.2010

Godt og stødig fra Polanski

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 24.03.2010]
I ’The Ghost Writer’ møter vi på en suksessfull, ung britisk skribent, en såkalt ”ghostwriter” som leverer tekster i andres navn. Han blir bedt om å skrive memoarene til tidligere statsminister Adam Lang da hans forrige ”ghostwriter” nettopp har omkommet under mystiske omstendigheter. Prosjektet gir god betaling og er en engangssjanse, men det skal vise seg at opplegget er dødsdømt fra starten og at sannheten kan komme til å bli kraftig omskrevet.

Polske og legendariske Roman Polanski er endelig tilbake på det store lerretet med denne politiske thrilleren hvor Ewan McGregor, Pierce Brosnan og Kim Cattrall står i hovedrollene. Polanski står bak klassikere som ’Pianisten’, ’Chinatown’ og ’Rosemary’s Baby’. Nå er han altså tilbake med en god gammeldags konspirasjonsthriller av beste sort.

Nettopp god og gammeldags synes godt beskrivende på denne thrilleren. Her går det nemlig grundig til verks, både karaktermessig og i forhold til historien. Sakte men sikkert blir vi presentert for menneskene hovedpersonen omgir seg med, og snikende og sakte kommer plottet og konspirasjonen mer og mer til syne. Det går faktisk til tider såpass sakte fremover at man mistenker den godeste Polanski for å ha blitt noe gammel og treig de siste årene. Det er nemlig ingen hesblesende actionthriller vi blir presentert for her. Isteden kryper det hele rolig og komfortabelt fremover, dog ikke plagsomt treigt eller overtydelig. Spenningen blir derfor liggende å dirre i karakterene, vel så mye som i historien. Selv om disse, og selve historien i seg selv kunne vært langt mer spennende, blir det likevel til en viss grad fascinerende og oppslukende, godt hjulpet av en lekker og mystisk setting med den moderne eiendommen ved havet hvor store deler av handlingen finner sted.

Som en hovedsakelig amerikansk thriller er ’The Ghost Writer’ litt annerledes. Sammen med flere engelske karakterer, filmens sakte og omstendige filmspråk, blir dette mer som en karakterdrevet britisk thriller heller enn den typiske actionspekkede amerikanske.

For folk som liker den konspirasjonstypiske thrilleren, vil nok Polanskis ’Skyggen’ falle godt i smak. For dere som i tillegg liker den mer treige og rolige engelske varianten, hvor både karakterene og handlingsplottet står like sterkt, vil dette absolutt være en bra film. Roman Polanski bringer likevel ingenting nytt inn i genren med denne spenningsfilmen. Vi har sett det før, og aner derfor flere konturer av plottet, skjønt avsløringene i slike filmer er vel alltid morsomme og spennende til slutt. Inget nytt å spore her altså og det blir aldri skikkelig spennende, men likevel godt og stødig laget.

- Venus In Fur - Sært rare gode greier fra Polanski
- Pianisten - Særedeles sterk og vellykket
- Den Niende Porten - Polanski skaper stemning
- Pirates - Sjørverunderholdning for unge eller eldre som drømmer seg litt tilbake til barndomsleken
- Leieboeren - Underholdende og svært stemningsskapende
- Chinatown - Nicholson og Polanski i solid Noir-samarbeid
- Rosemary's Baby - Skremmende dramastemningsgrøsser
- The Fearless Vampire Killers - Helt OK film i nydelig utførelse
- Repulsion - Polanskis glemte psykologiske mesterverk

- Stemningsskapende mysteriethriller

22.03.2011 sier michael: Dette var en flott anti-Blair film. Skulle ikke forundre meg om Robert Harris som skrev boken har rett i sine antagelser om den Britiske statsministeren i Bush tiden. Bare navnet er endret fra Blair til Adam Lang. Hvorfor sier du at dette er en amerikansk thriller når den er laget av Polanski som ikke kan sette sine ben i USA uten å bli arrestert, den er skrevet av en Brite og har bare Britiske og Irske skuespillere.
24.03.2010 sier Pål Frostad: Alltid spennende når Polanski kommer med ny film. God omtale som forteller hvorfor jeg skal se denne filmen. Hørtes bra ut og jeg kommer nok til å se den.

• Polanskis Skyggen
  • Rose-Maries litteratur- og filmblogg