Anmeldelse av 7. himmel, norsk dokumentar fra 2003

Dokumentar Spilletid: 58 minutter Aldersgrense: 7 år

Dårlig dokumentar om annerledes kunstner

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
Lars Kristian Gulbrandsen er en internasjonalt anerkjent kunstner. Lokalbefolkningen på sørlandsøya Hidra synes han er en tulling. De mener bildene hans er meningsløse fargeklatter og at huset hans ligner en søppelhaug...

Av en eller annen grunn har regissør Steffan Strandberg funnet ut at dette er utrolig fascinerende, og han bestemte seg for å lage en dokumentar om det. Så langt alt vel. Resultatet har derimot blitt en forferdelig kjedelig film der vi følger dagliglivet til herr Guldbrandsen en periode. Hans raison d'être er at Gud vil at han skal lage merkelig kunst. For eksempel har han en installasjon på kjøkkengulvet bestående av søppel og en støvsuger, på kjøleskapet har han bokser av forskjellig størrelse - dette synes han er meget spennende kunst. Alle bildene hans består av klatter i et tilsynelatende tilfeldig kaos. Han kler seg i svært korte rosa skjørt, maler seg grønn og gul i ansiktet og påstår at han er en jente på 23,5 år (han er egentlig en gammel mann).

Det stilles ikke mange spørsmål i filmen. Kanskje like greit siden "svarene" vi hadde fått med stor sannsynlighet hadde vært nær 100% svada. Mannen innehar jo en fantastisk evne til å uttrykke seg (OBS: ironi). Les bare følgende sitat: "Bildet er spennende fordi slike bilder er spennende". Han formulerer seg ofte på denne måten.

Musikken i filmen er et kapittel for seg selv. Dette er definitivt den verste filmmusikken jeg har hørt noensinne. Jeg forstår jo at de ville ha noe annerledes også på musikkfronten, men det bryr jeg meg lite om når det høres så jævlig ut.

For denne mannen må visst alt avvike fra normalen for at det skal være noe poeng i dets eksistens. For meg må han bare få fortsette å være annerledes for enhver pris, men jeg vil ikke se film om det når det er så uinteressant som dette. Slik jeg ser det er denne filmen bortkastet tid og penger. Det eneste positive jeg kan se er at det budskapet som prøves formidlet er viktig - Du må kunne akseptere mennesker som er annerledes. Det er faktisk noen ørsmå morsomheter i filmen. Dette kommer ikke av at det er noe spesielt morsomt som skjer, men at Guldbrandsen er så latterlig.

- Natta pappa henta oss - Nydelig portrett om noe vondt, sårt og sterkt

Les mer om dokumentaren

• 7. himmel
  • NRK P2
  • Spirit
  • Plan B
  • Filmanmelderen.no

SVT Drama, Norsk Filmfond, Danmarks Radio (DR), Fond for Lyd og Bilde, Exposed Film Productions AS, YLE Finland, Nordisk Film- & TV-Fond, NRK Drama