Anmeldelse av Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer, amerikansk film fra 2007

Action, Eventyr, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 10 år

Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer - Trailer 06.05.2007

Tilbake med nok en møkkafilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.03.2010]

I begynnelsen får vi se en planet bli tilintetgjort. Deretter ser vi et merkelig objekt som beveger seg bort fra denne planeten og mot jorden i en voldsom fart. Sølvsurferen er kommet til jorden og de fantastiske fire får litt å bryne seg på denne gangen...

Filmen begynner ganske så kjedelig og vi får se vår superhelter i hverdagslivet. Som i den første filmen er det bakt inn en gode del humorsekvenser som jeg ikke synes er det gran morsom. Her er spøkene litt for opplagte og av det slaget man kan gjette hva morsomheten er før den inntrer. Effektene er helt greie. Manuset er rett og slett søppel og dette blir aldri noe man klarer å engasjere seg i. Det er så lite dybde i dette og en så enkel historie at en nesten ikke trenger å følge noe særlig med og likevel får med seg alt som skjer. Man har også det kjedelige elementet at alt blir for forutsigbart slik at man føler at man nesen ikke hadde trengt å se filmen.

Denne oppfølgeren til Fantastic Four-filmen er så full av logiske brister at det ikke ligner grisen. Og i tillegg er det en god del ting jeg irriterer meg grønn over. Blant annet karakterenes oppførsel. Han sterke fyren (Ben Grimm) for eksempel. Han skal liksom være astronaut og er dum som et brød plutselig. Hva er grunnen til det? Er det bare fordi det skal passe sammen med stor og dum-karakteren sin? Ingen av de andre fantastiske fire har skiftet personlighet, så hvorfor gjør akkurat han det? Det er en hel del rekke ting man ikke kan annet enn å trekke for når man ser filmen.

Om du synes den første filmen var dårlig så vil du bli enda mer skuffet over denne. Og jeg gav den første filmen en god toer og har lyst til å gi dette enda dårligere, men må bruke litt sund fornuft og ikke bare hjertet når jeg gir karakter. Dette holder da såvidt til en toer og redder seg unna den totale avgrunnen. Filmen er dog litt bedre mot slutten av filmen fordi der får vi litt mer action. Jeg tok meg litt i å synes at dette er en helt grei dårlig film å se. Dette fordi den er så dårlig at det blir litt underholdning i å se hvor lite gjennomført de forskjellige aspektene er. Folk som ikke ser mye film, synes nok at denne filmen er litt bedre enn det jeg opplever. Man har forskjellige referanserammer og dette ble bunnnivået at det som har entret kinolerretet for min del, om man ser bort fra 'Meet the Spartans'.

- Fantastic 4 - Ikke akkurat så veldig fantastisk
- Fantastic Four - Fantastisk dritt du ikke trenger å se

- Shaft - Samuel L. Jackson i 2019-versjonen av Netflixfilmen Shaft
- Fantastic Four - Fantastisk dritt du ikke trenger å se
- Taxi - Slett amerikansk tam bilfilm med tilhørende fattig action

• Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer
  • Moviepie.com

20th Century Fox, 1492 Pictures, ThinkFilm, Constantin Film Produktion GmbH, Marvel Enterprises, Dune Entertainment

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»