Anmeldelse av Fantastic Four, amerikansk film fra 2005

Action, Sci-Fi, Fantasi, Eventyr, Superhelt-film Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 11 år

Fantastisk dritt du ikke trenger å se

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.03.2010]

Reed Richards er en dyktig vitenskapsmann og astronaut. Han stabler beina en reise ut i verdensrommet til en kosmisk storm som han håper skal oppklare hemmeligheten bak de menneskelige genene. Sammen med hans gode venn astronauten Ben Grimm, forskeren Sue Storm og piloten Johnny Storm drar han ut på sitt livs forskereventyr. Alt går etter planen helt til mannskapet utsettes kosmisk stråling som endrer deres DNA. Da de kommer tilbake til jorden finner de ut litt etter litt at de plutselig har fått hver sine fantastiske superkrefter...

Nok en Marvel-tegneserie entret filmen i 2005. Denne gangen var det 'Fantactic Four' som skulle til pers. Det er litt artig å se hvilke superkrefter våre fire venner har fått og man forsøker også å benytte litt humor oppi det hele for å krydre det hele. Men man kan ikke si at dette føles særlig vellykket. Hvor hardt jeg enn prøver å like dette, blir dette ikke mer en en middelmådig superheltfilm. Filmen føles som om det man bare observerer en hel del ting som skjer helt uten å føle seg tilknyttet til noe av det som hender. Filmskaperne har kanskje safet for mye når en lagde denne filmen. Resultatet er blitt et blast og populistisk superheltfjaseri.

Det er artig å se Ioan Gruffudd i en av rollene som Reed Richards. Fra før forbinder man han veldig med de supre TV-filmene om Horatio Hornblower. Men han får vel ikke nok å spille på i denne filmen til å vise hele sitt register som skuespiller. Med en gang jeg merket at Gruffudd var med i filmen steg mine forventinger, men når jeg realiserte hvilken film det var snakk om ble jeg faktisk litt skuffet på hans vegne. Men det er flere andre kjente TV-stjerner som får filmflate her. Michael Chiklis spiller Ben Grimm. Han er kanskje mest kjent som 90-tallesserien Scali på NRK med samme navn og hovedpersonen i politiserien The Shield fra 2002. Videre møter vi også Julian McMahon i en profilert rolle som også er kjent fra TV-serienes verden. Han har figurert i TV-serier som Profiler, Nip/Tuck og Charmed.

Av filmskuespillere har vi den mindre kjente Chris Evans som du kanskje kjenner fra Danny Boyle-filmen Sunshine, som nok er det mest interessante filmprosjektet han har vært innblandet inn til dags dato. Hollywoodstjernen Jessica Alba trenger vel ingen introduksjon. Hun spiller også en av de fantastiske fire. Og for den trente leser lurer du kanskje på hvorfor jeg her har nevnt fem skuespillere når det bare er fire fantastiske. Svaret er så enkelt at de også trenger en 'onding' for å ha noe å bryne seg på.

Kritikerne var litt delte når de skulle vurdere denne filmen. Selv om den som regel fikk slakt, klarte VG det mesterstykket å gi denne filmen en femmer. Hvorfor denne høye karakteren må berope på anmelderens personlige referanser ble tilfredsstilt er en gåte for meg. Kanskje han leste tegneserien som liten eller noe. Jeg tror nesten ikke vi har sett den samme filmen, for i min verden var dette ikke i nærheten av en femmer.

Effektene derimot er ikke så mye å klage over og er godt gjennomført. De utgjør en av de få lyspunktene med denne filmen og gjør at dette ikke akkurat blir tortur å se på. Om man ikke har sett så mye film er dette nok en helt grei film å se. Den inneholder nok momenter til å bli underholdt til et minimum. Dette er litt tanketomt superhelteventyr som ikke føles som noe B-film og er på enkelte tekniske aspekter godt gjennomført. Men det er ikke nok til å redde denne dritten fra å bli glemt så snart trekker i snoren og er ferdig med å se denne filmen. Så var denne filmen verdt de 15 kronene jeg brukte på å kjøp den? Vel, det var kanskje en grunn til at dette var en billig film. Jeg håper for guds skyld at oppfølgeren er bedre for den kjøpte jeg i samme slengen for samme pris. Mulig at jeg har vært litt hard, men man premierer ikke dritt, det skal i trekkes ned til domannen.

- Fantastic 4 - Ikke akkurat så veldig fantastisk
- Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer - Tilbake med nok en møkkafilm

- Shaft - Samuel L. Jackson i 2019-versjonen av Netflixfilmen Shaft
- Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer - Tilbake med nok en møkkafilm
- Taxi - Slett amerikansk tam bilfilm med tilhørende fattig action

11.03.2010 sier Andreas Strømmen: Aah. : p Takk for forklaringen : D
11.03.2010 sier Pål Frostad: Gjennomført sånn som man har sett det så mange ganger fra før. Man bruker nesten bare om igjen slik det er gjort fra før. Alt er riktignok helt slik man ser det for seg og alt blir bare en lang superhelt klisje. Dette er det samme som å se en oppfølgerfilm som nesten kopierer originalen. Man har liksom safet for mye i scenene og noen scener treffer man og andre ikke, og der man ikke treffer bruker man effekter til å glatte over det. Dette er mer som slik man skriver stiler på ungdomsskolen og så filmmatiserer man det med et gjennomsnitlig Hollywoodteam. Her var det ikke mye som var så filmmatisk godt gjennomført. Man driter mye i fotoarbeid og annet som er viktig for å bedre formidle historien. Det er nok vurdert slik at man skal tjene mest mulig penger og da fokuserer man på effekter og ting som selger og gjør seg bra på traileren.
11.03.2010 sier Andreas Strømmen: Vennligst forklar "populistisk gjennomført" for meg, Pål : P
11.03.2010 sier Pål Frostad: Det er bra vi er uenig, slikt blir det diskusjon av. For min del var den likesom populistisk gjennomført hvis dere skjønner hva jeg mener. Og jeg må innrømme at jeg vurderte en treer også, men endet opp på toeren fordi jeg ikke klarte å bry meg nok om filmen, selv om jeg faktisk liker superheltfilmer og falt for konseptet.
11.03.2010 sier dreamrocker: Er og veldig uenig med deg her Pål, som du så riktig skriver så er det ikke alle som er som oss og ser masse film, vi er nok 5% folk der. Og for de da 95 gjenværende prosentene som ser filmen var det altså forståelig at de kunne synes det var en grei film??? Da er det vel vi som er problemet eller?
Sier ikke det var en topp film men mye bedre en 2`rn din. Hehe, godt vi kan være litt uenige og innimellom.
11.03.2010 sier Andreas Strømmen: Jeg likte faktisk denne filmen, men 2'rn var litt mer.. dassaktig : p
22.12.2009 sier Aylar Von Kuklinski: Helt ok superhelt film, terningkast fire!

• Fantastic Four
  • Filmguiden
  • Moviepie.com
  • Filmlisten.no

USA, Tyskland

20th Century Fox, 1492 Pictures, Constantin Film Produktion GmbH, Marvel Enterprises