Anmeldelse av Terminator 3 - Rise of the Machines, amerikansk film fra 2003

Sci-Fi, Action, Thriller Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 15 år

Slett popkornaction

[Skrevet av: Carl, Dato: 01.01.2005]
"Tenk deg en verden i permanent mørke, der maskinen kontrollerer menneskets skjebne. Tenk deg at du er den eneste som kan sette en stopper for dette. Men før du når så langt, er noe fryktelig nødt til å skje."
- John Connor

Terminator 3 er regissert av Mostow, i motsetning til de tidligere filmene som er tatt hånd om av James Cameron. Jeg synes Mostow satser for mye på de visuelle effektene, gjerne innenfor pyroteknikk, istedenfor å gi oss mer av den komplekse historien (så "kompleks" som Terminator kan bli) vi fikk levert av Cameron. Resultatet av dette byttet blir en popkorn-actionfilm som stiller seg i rekke med utallige andre Hollywood-produksjoner der spesialeffekter er Pri 1.

T-101-rollen til Arnie byr ikke på problemer for hans "skuespillertalent". Det blir prøvd å lage enda et nytt verdenskjent sitat ala "I'll be back", men denne gangen slår det absolutt ikke gjennom. Dessuten burde han gjøre som Danny Glover og si "I'm getting too old for this shit". Det er én rolle som skiller seg ut her, og det er Claire Danes som spiller Kate Brewster, en kvinne som spiller en stor rolle i framtidens krig. Vi får se en jordnær og fornuftig kvinne i motsetning til vanlige actionsøkende airheads som man ser mye av i Hollywood-produksjoner i disse dager.

T3 legger opp til en oppfølger, men jeg håper virkelig at den aldri blir laget. Om to år er denne i glemmeboka, og godt er det.

- Terminator: Dark Fate - Linda to the rescue
- Terminator Genisys - Rotete tidsmaskin på det jevne
- Terminator Salvation - Øredøvende sci-fi for pengene
- Terminator 2 - Dommens Dag - Perfekt blanding av sci-fi, action og thriller!
- The Terminator - Kult sci-fi-mesterverk

- Surrogates - Blir aldri helt den filmen man håper på

- En dugenes oppfølger

14.09.2009 sier Andreas Strømmen: Alle tidsreiser er ulogiske. :p Siden bare en liten forandring i fortiden, kan forandre en hel del i framtiden. :) (Kan da tenke litt tilbake på filmen Sound of thunder, der noen mennesker reiser tilbake i tid, som en attraksjon, bare ingenting forandres - men etter en liten fatal hendelse, der et insekt dør, forandres fremtiden til det katastrofale)
13.09.2009 sier Pål Frostad: Det har du rett i. Men så er da tidsreiser litt ulogisk i utgangspunktet også da :)
13.09.2009 sier Andreas Strømmen: Men en og samme person, kan ikke være født fra forskjellige personer.
13.09.2009 sier Pål Frostad: Har lurt litt på dette selv. Jeg tror John Connor nok er født fra før av, men da under vanlige forhold. Men med en gang maskinene sender en terminator tilbake i tiden messer det opp ganske mye, og må John Connor i framtiden ty til andre midler for å framdeles være født.
13.09.2009 sier Andreas Strømmen: Det er en ting jeg undrer meg over.. I denne filmen sier Connor til T1, at faren hans kom fra fremtiden, og at det var Connor som sendte ham... Det jeg da undrer på; Hvordan i svarte kan en som ikke ha blitt født, i fremtiden sende sin egen far tilbake til fortiden, for å gjøre moren gravid?
Filmfans burde vel satt seg dette spørsmålet, og gravd litt dypere. Jeg for min del likte Terminator-filmene, fram til jeg satte meg litt inn i dem, ihvertfall den 3...

• Terminator 3 - Rise of the Machines
  • Wall Street Journal
  • Time
  • Filmlisten.no
  • Silveremulsion.com
  • Gamereactor.no
  • Filmanmelderen.no

USA, Storbritannia, Tyskland

Warner Bros. Pictures, Intermedia Films, IMF, Andrew G. Vajna, C-2 Pictures, Lieberman, Mario F. Kassar, Mostow, Toho Towa, VCL

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»