Anmeldelse av Aristokattene (The Aristocats), amerikansk film fra 1970

Animasjon, Komedie, Familie, Musikal Spilletid: 78 minutter Aldersgrense: 5 år

Aristokattene er morro for små

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.03.2010]

Duchess og hennes små katteunger lever godt hos en fornem frue i Paris. Hun elsker de søte kattene sine over alt på jord. Nå er fruen blitt gammel og føler nok at det er tid for å skrive sitt testamente. Der blir hun enig i sammen med sin advokat at alt skal arves av sine elskverdige katter. Og når de dør skal hennes butler få det som er igjen. Butleren Edgar overhører selvsagt dette og får plutselig lumske planer. Han bortfører kattene og dumper dem langt ut på landet. De er da overlatt helt til seg selv, men det er da den sjarmerende bakgårdskatten Thomas O'Malley dukker uventet opp for å gi dem assistanse...

Denne filmen trodde jeg at jeg hadde sett flere ganger, men når jeg nå så den fant jeg ut at jeg faktisk aldri har sett den. Men jeg har derimot hørt den på Disney-kassett som liten. Det vil si at jeg husket igjen mye av rammehistorien og mange av karakterene. Men dette ble nok ikke like minneverdig som jeg hadde trodd. Jeg ble på en måte litt skuffet over denne Disneyfilmen. Vel har den har litt sjarm og føles litt annerledes, men dette ble litt for mye for barn, noe som er litt synd i grunnen. Særlig siden jeg liker bedre når Disney legger med til rette for hele familiesegmentet. Den er kanskje litt for søt og masete og kjedelig for voksne, men som sagt vil nok barn elske dette som har sine stunder.

For meg ble det litt for usannsynlig. Trodde aldri jeg kunne si at en tegnefilm ble for tullete, men her gikk det litt over min grense for den slags. Man tåler at dyr snakker og oppfører seg som mennesker, men at en motorsykkel skal kunne kjøre opp ned under en bro og at en motorsykkel skal kunne flytte en svær mølle. For meg ble dette bare litt for teit. Men på den annen side vil nok de små sikkert synes at dette er morsomt.

Musikken pleier jo å være en viktig brikke i Disneyfilmer og pleier å være minneverdig. Her er det riktignok ikke full klaff selv om det svinger aldri så mye. Melodiene i seg selv er greie nok og er litt jazzete, som ikke i seg selv er noe dårlig tegn. Man tar seg i at dette nok aldri blir noe jeg kommer til å nynne videre på og tekstene er veldig enkle og kunne nesten vært skrevet av barn som nettopp hadde lært å rime. På den annen side er det nok enkelt å synge med på den for barna. Men noe mer enn barndomsnostalgi ble dette aldri for meg.

Det er mye flott animasjon i denne filmen. Og det er det som redder filmen og får den til å framstå som noe som jeg synes er greit severdig. Det er livaktige bevegelser og mange helsprø animasjonssekvenser som gjør dette spennende innimellom. Kattene og de andre dyrene beveger seg på en riktig måte og det har nok vært offer for mye studium fra Disneyselskapets side for å få dette så naturtro som mulig. Tegningene og karakterene er godt gjennomført og man føler at dette har sin helt egen stil. Det er morsomt å få introdusert det franskinspirerte som Disney har satt som tema filmen.

Filmen titulerer seg med å være en Disney-klassiker og det er vel og bra. Den føyer seg fint inn i rekken av de forskjellige universer som Disney har forsøkt å feste til filmrullen. Aristokattene er på ingen måte i nærheten av å være noen av de beste Disneyfilmene, men det er blitt en film som små krabater nok vil suge til sitt bryst. Dette blir med andre ord godkjent for Disneykonsernet for denne filmen. Filmen ender opp med på en svak firer. Det er en film man lett kan se, men er nok like raskt glemt i morgen.

- Bernard & Bianca - Spennende Disneyfilm for de minste med bra sjarm
- Filmen om Ole Brumm - Svært koselig og hjertevarm underholdning for hele familien
- Robin Hood - Disney-klassikeren om den edle lovløse
- Jungelboken - Gutten som vokser opp blant dyr i jungelen
- Sverdet i stenen - Ikke den beste historien, men bra minneverdig til tider

• Aristokattene
  • ereviews.dk
  • Biojensen.dk

Engelsk, Norsk

Walt Disney Productions

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»