Anmeldelse av Hangover (The Hangover), amerikansk film fra 2009

Komedie Spilletid: 100 minutter

Hangover - Trailer 30.04.2009

Hysterisk latterkrampe!

[Skrevet av: Andreas Strømmen, Dato: 27.02.2010]
De skulle bare arrangere et lite fylleparty for deres gifteklare kompis. Men ikke alt gikk helt etter planen...

Doug skal gifte seg. Kompisene i guttegjengen lager til en fest for brudgommen, og de har valgt ut selveste Las Vegas til å huse utdrikningslaget. Guttegjengen Doug, Phil, Stu, og brudgommens tilkommende svoger, Alan har innlemmet seg på selveste Cæsar Palace i hjertet av Las Vegas. På kvelden er alle klare for å feste vilt rundt seg. Dagen etter blir ikke helt som gutta hadde tenkt seg...

Dagen derpå våkner de nemlig opp med sterk hodepine og husker ikke en dritt fra gårsdagen. Hotellrommet er rasert, den ene mangler en tann, en tiger har havnet på badet, en liten unge har funnet veien til klesskapet, men verst av alt: Hvor i svarte er brudgommen blitt av?!

Da finner de ut at det er tid for rekonstruksjon av gårsdagen. Med et barn på slep prøver de beduggede hodene å tenke klart for å finne ut hva de faktisk gjorde dagen før - og samtidig finne fram brudgommen som skal giftes vekk dagen etter.

Det skal mye til for å ikke like denne filmen. Regissøren Todd Phillips (Old School) har her regissert et rene kaotiske komediemesterverk av dimensjoner. Med andre ord skal det ikke mye til for at man rett og slett får krampe i magen av all latteren som følger med når en ser dette. Fordi dette er jo bare latterlig morsomt.

Skuespillerne gjør en fin innsats. Alan, som blir spilt av Zach Galfianiakis gjør en vitterlig morsom prestasjon som en "litt annerledes person" i denne filmen. Han får andre til å le lett som ingen ting. Stu, spilt av Ed Helms er den "rette typen" som er opptatt av at ting går på fote. Han viser at han er morsom - og ikke bare en kjedelig type! Og til slutt har vi Bradley Cooper som spiller Phil. Han er ikke den helt gode typen i hodet, men likevel den som raver rundt og kler rollen glatt!

Det er ikke stort mer å si om filmen, fordi dette er ikke noe man bør vente med å se. Så med en gang du har lest denne omtalen, så SE filmen for svarte! Du kommer IKKE til å angre. Undertegnede bare ELSKET denne filmen!

- Joker - Intenst om Jokerens tilblivelse
- War Dogs - Småkjedelig om utrolig historie
- The Hangover Part III - Spar oss...!
- The Hangover 2 - Ikke like moro denne gangen!
- Due Date - Grei komedie med et preg av alvor
- Starsky & Hutch - Småmorsom tullekomedieparodi på syttitallet
- Old School - Ganske artig partyfilm
- Road Trip - En vill og morsom Road Trip

- Morsomt med denne fylleangsten...
- Nokså morsomt pølsevev

09.02.2010 sier Pål Frostad: Tøft! Du klarer å være kritisk til denne filmen som alle andre ser ut til å like voldsomt mye. Jeg deler mer din oppfatning og så ikke det helt store potensialet av filmen, men det var for all del morsomt innimellom. Også enig med deg om at dette var krampeaktig morsomt.
30.07.2009 sier Andreas Strømmen: Så den igår med to venner - HYSTERISK morsom! :D
08.07.2009 sier Pål Frostad: Fikk relativt gode anmeldelser av avisene også, så det lover bra. Denne fikk jeg litt lyst til å se :)
07.07.2009 sier Normann92: Drit bra film, hysterisk morsom. Anbefales!

• Hangover
  • Filmhjerte.blogg.no