Anmeldelse av Ray, amerikansk film fra 2004

Drama, Musikk Spilletid: 152 minutter Aldersgrense: 11 år

Ikke la noen, eller noe kalle deg en krøpling

[Skrevet av: Andreas Strømmen, Dato: 24.02.2010]
Dette er historien om en av våre aller største artister gjennom tidene. Ray Charles var en stilskapende pioner innen soulmusikken. Han blandet rhythm and blues med jazz, country, rock, gospel- og popmusikk. Dermed påvirket han musikere i de fleste populærmusikalske sjangre. Filmen er basert på en sann historie om den virkelige blinde musikkentertaineren.

Dette er filmen om livet til Ray Charles. Han oppfinneren av soul. Artisten ble som ung ble blind, ble vitne til at lillebroren døde, brukte dop, og involvert i arrestasjonsskandaler. Han vokste seg stor i musikkindustrien gjennom bedrag av folk som brukte ham og gjorde narr av ham. Med andre ord; en stor inspirerende historie om både motgang og medgang fra 60-tallet og utover.

Et menneske er ikke bare et menneske om den gjør noe stort. Dette gjorde Ray: Han forandret musikken, mennesker, og nesten en hel verden. Ikke bare med musikken, men bare det å være i live og vise at man skal stå for det man kjemper for. Han skapte musikken soul. Som svart kjempet han også for de svartes rettigheter i samfunnet.

Ray er rett og slett fengslende historie om et menneskes kamp for å overleve og gjøre det han elsker mest. Nemlig spille musikk. Denne filmen ble belønnet med hele 2 Oscar. Jamie Foxx fikk statuetten for beste mannlige hovedrolle. I tillegg fikk filmen også en statuett beste lydmiksing. Man kan også nevne at filmen fikk ytterlig fire nominasjoner. Blant annet for beste film.

Fra den beskjedne starten til den internasjonale anerkjennelsen, vant Ray Charles over umulige odds. Og han forandret musikken for mange tiår etter han startet. Filmen viser som sagt Ray Charles' liv på både godt og vondt. Her viser Jamie Foxx at han er en stor skuespiller og en riktig mann for denne rollen. Ikke bare glimrer han, men viser at han er en stor skuespiller som kan reflektere over en stor musikkartist fra Sør-statene. Regina King, Kerry Washington og Clifton Powell har særdeles gode skuespillertakter om birollene her. Sammen med Jamie, utgjør de rett og slett magi.

Jeg kunne rett og slett ikke tenkt meg noen andre til å spille som Ray. Jeg kommer ikke på noen, ihvertfall som kunne gjort en bedre innsats i denne hovedrollen. Dette er med andre ord en glimrende film som passer for alle musikkelskende personer. Jeg kliner til med det beste som er når karakteren skal settes.

- Parker - Statham i storslag
- En offiser og en gentleman - Den ensomme ulven som vil bli pilot