Anmeldelse av Hard Target, amerikansk film fra 1993

Action, Thriller Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 18 år

Mye bedre enn først fryktet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.02.2010]

Chance Boudreaux er en arbeidsløs sjømann. En dag treffer han på Natasha Binder, som ønsker å ansette ham for å finne sin forsvunnede far. Det viser seg at en voldsom forbryterliga benytter folk et dødelig spill og det kan tyde på at hennes far er blitt offer for denne ligaen. De begir seg ut på en livsfarlig, intens jakt der begges liv etter hvert står på spill...

Filmen begynner i fint driv med at mann blir jaget. Det blir masse overraskende gode actionsekvenser for en simpel b-filmaktig matchohit. Man tror jo at det går automatikk i at når Jean-Claude Van Damme er med i film, så må den være av det dårlige slaget. Van Damme er vel barsk og har et bra utseende, men med den hockeysleiken som han her har grodd på seg så det hele nesten litt femi ut.

Men Van Damme spiller også helt greit til ham å være, selv om dette nok ikke er den mest avanserte rollen å spille. Hans rolle er å virke barsk. Det var også et lite pluss at gode gamle Lance Henriksen var med i en av rollene. Nå er ikke han med tiden bare et navn man forbinder med kvalitet fordi han har masse svin på skogen i de filmene han har vært med på det siste tiåret. Det er kjipt å se slike stjerner som ham tape seg så til de grader. Digget ham i Aliens og Terminator. Og her gjør han en god rolle som den skruppelløse lederen for den kriminelle ligaen.

Jeg må si at jeg ikke viste noe om denne filmen på forhånd og det kom som en positiv overraskelse at det var John Woo som stod for regien på filmen. Her får vi mye god filmteknikk som gjør actionscenene ekstra tøffe. Det er jo nettopp det som har gjort John Woo så anerkjent som regissør i både Kina og Hollywood. Det er selvsagt ikke bare gode filmer mister Woo har fingrene sine i, men jeg føler han gjør en veldig god jobb med denne filmen til å få den såpass interessant.

Dette vil jeg faktisk innimellom si at er filmkunst og det hadde jeg ikke ventet å se i en slik film. Og spesielt med tanke på at dette ikke har det beste manuset. Det er Chuck Pfarrer som står for manus som står bak mange elendige filmer som Barb Wire, Virus og Red Planet. Hans kanskje beste film er kanskje denne eller Sjakalen.

Plottet er ikke av det skarpeste slaget i denne filmen som du kanskje allerede har ant, men det er tålelig allikevel å se på. Nå ble det mye snakk om disse actionscenene, men nettopp de skal ha mye av æren for at dette blir så severdig som det faktisk er. Jeg vil nok karakterisere dette som en gøy film for gutta og en av de bedre Van Damme-filmene. Til og med en god del bedre en den mye omtalte Universal Soldier som i utgangspunktet hadde et mye bedre konsept men var mye dårligere på gjennomføring.

Det er ikke så mye denne filmen har å spille på, men det den gjør er så pass overbevisende at dette holder til en av de sterkeste treerne jeg har gitt på lenge. Filmen har en veldig god gjennomføring i forhold til det lusne utgangspunktet som filmen hadde ut i fra plott og casting. Jeg er muligens litt streng når jeg gir denne en treer, men føler man ikke skal belønne den for mye for dette er veldig enkel og banal underholdning. Og slutten er også veldig intens og spennende. Den er også ikke av det mest sannsynlige slager heller, men moro er det 'lell'.

- Red Cliff - Kinesisk krigsunderholdning med store, episke slag
- Paycheck - Futuristisk action med stil over substans Woo-style
- Windtalkers - Solid krigsfilm
- Mission - Impossible 2 - Usannsynlig og underholdene
- Face/Off - Svært underholdende 90-talls konseptaction
- Hard-Boiled - En actionfest uten sidestykke!
- Once a Thief - Frekke tyverier med kul action og noe humor
- Bullet in the Head - Supersterk krigsfilm fra John Woo
- The Killer - Dødelig kul action av beste merke
- A Better Tomorrow II - John Woo med en mer actionfylt oppfølger til sin gjennombruddsfilm
- A Better Tomorrow - John Woos første store filmhit

• Hard Target