Anmeldelse av Avatar, amerikansk film fra 2009

Action, Sci-Fi, Thriller, Eventyr Spilletid: 162 minutter

Avatar - Trailer 24.08.2009

Storartet underholding!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.02.2010]

Jorden er i energikrise og man drar til den fjerne månen Pandora for å utvinne et stoff som skal løse energikrisen. Men før man kan nå dette stoffet må man klare å temme urbefolkningen som ligger mellom dem og det dyrebare stoffet. Jake Sully er en tidligere marinesoldat som får i oppgave å infiltrere lokalbefolkningen. Det blir gjort gjennom å koble seg til en Avatarkropp som blir sendt ut på det farefulle oppdraget. Men alt er ikke så enkelt når Jake møter denne urbefolkningen og opplever den verdenen som de lever i ett med naturen...

Mennesket har alltid vært grådig. De 'siviliserte' mennesket har alltid forsøkt i uminnelige tider å utnytte ressurser i fjerne strøk som ikke tilhører dem. Vi får her servert den vanlige historien der urfolk blir forsøkt underkuet for at vi skal kunne fortsette å plyndre deres territorium for dyrebare ressurser. Dette skjer også i vår verden i dag og det føles derfor lett å relatere seg til konflikten som ligger latent i filmen.

Man kan si mye om at historien som fortelles her er litt klisjemessig lagt opp. Men det er vel heller mer måten det fortelles på som gjør det interessant å se på. Her er det mye tøffe kameravinkler og storslåtte scener. Det hele er mildt sagt veldig estetisk pent å se på. I enkelte deler av filmen føles det som en er på oppdagelsesferd rundt i en fantastisk verden. Naturen er så flott og skapningene så livaktige.

Dette er en massiv film som har mye effekter, men man føler at man ikke har effektene bare for underholdningsøyemed, men mer er et redskap for for å støtte opp under og fortelle denne historien. Til tider er dette helt utrolig tilfredsstillende å se på. Det er mye spenning og underholdning og dette er til og med mer underholdende enn Peter Jacksons King Kong fra 2005.

Om du er skeptisk til 3D er dette filmen du bør se for å se hvilket potensiale som ligger i teknologien. 3D kommer virkelig til sin rett i denne filmen. Jeg vil kalle denne filmen en revolusjon innenfor 3D-film og også i så måte et nytt kapittel i filmhistorien. Regissør James Cameron har virkelig tatt på alvor sin rolle med å skape en så perfekt som mulig 3D-opplevelse. Her er alle scenene gjort til fingerspissende med tanke på å skape stor underholdning.

Man får ikke den syke effekten, der man hele tiden får ting som kommer mot deg ut i salen, som er stilig i bare ca fem minutter når man ser 3D-film. Her er det mye innover-3D som er fokuset og det er et smart valg. All den dataskapte naturen gjør at du føler du blir del av et univers du skulle kunne fortsette å være i selv etter at filmen er ferdig. Dette er den beste 3D-filmen per 2012 fordi den er laget fult og helt med tanke på å skulle være en helhetlig 3D-opplevelse. Det er utrolig masse tøffe scener her som gjør at man nesten får frysninger på ryggen applauderer det hele med trampeklapp.

Det er med sjeldenhet at jeg føler jeg har sett en så underholdende film som denne. Dette er filmskaping på høyt nivå. Ikke bare er dette solid underholdning, men også en særdeles god film på flere plan. Jeg må si jeg var veldig skeptisk en stund før denne filmen kom ut da jeg hadde sett de 17 minuttene i form av en smakebit som ble sluppet i forkant av filmen. Der fikk vi presentert de blå menneskelignende skapningene som jeg fikk litt dårlig inntrykk av at ikke kom til å kunne fungere i filmen, men der tok jeg feil for det ferdige resultatet er mesterlig gjennomført. James Cameron befester med denne filmen sin posisjon som noe av det ypperste Hollywoods underholdningsmaskin har oppfostret. Det er ikke uten grunn at Avatar ble nominert til hele 9 Oscars blant annet for beste film og beste regi.

- Titanic - Giganten overbeviser fremdeles, også i 3D
- Sanne Løgner - En av de beste reine actionfilmene
- Terminator 2 - Dommens Dag - Perfekt blanding av sci-fi, action og thriller!
- The Abyss - Mysteriet i dypet fasinerer oss enda
- Aliens - Noe av det ypperste innenfor sci-fi
- The Terminator - Kult sci-fi-mesterverk

- Avatar - Anmeldelse i poetiske drag
- Bare... wow
- Vakker gigant!

13.11.2010 sier Andreas Strømmen: Så Avatar Collectors Extended Edition idag, og var helt forfjamset over at de egentlig utelot disse utrolige scenene fra den opprinnelige visningen. De passet jo perfekt inn i handlingen, og gjorde filmen så mye bedre enn hva den opprinnelig var! :D
16.06.2010 sier Tore Andre Øyås: Takk for det! :-) Veldig takknemlig å anmelde slike herlige filmer da, hehe! Ikke ofte man får slike kinoopplevelser, tross alt. Det er ikke enkelt å spare på de gode adjektivene da! :-)
16.06.2010 sier Jacob: Kjempebra anmeldelse! Avatar var en nytelse å se!
21.05.2010 sier Pål Frostad: Og jeg har enda ikke sett den i 3D, jeg gleder meg som en unge til det skjer :D
21.05.2010 sier Aylar Von Kuklinski: Absolutt en film som enhver med respekt for seg selv MÅ ha! :) Sterk 4er! :)
04.05.2010 sier dreamrocker: Noe av det største jeg har sett, rent filmteknisk. Men og god film ellers.
Stort!!!!
19.02.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Og der fikk du endelig sett den! :D Kan ikke annet enn å si meg enig med deg; Avatar er et utsøkt stykke filmkunst.
19.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg så nettopp Avatar og for en film. Jeg må vel si at jeg ikke ble noe mindre fan fan av James Cameron etter denne filmen. Jeg må si meg meget enig i dine betraktninger rundt filmen, og jeg synes ikke at det gjorde det grann at filmens plott ikke var av det mest originale når gjennomføringen er så storslått som det er gjort her. Denne skal jeg lett kjøpe på Blu-Ray og håper på at den blir mulig å se i 3D også hjemme fra sofakroken.
28.01.2010 sier RoyaZ: Helt brilliant!
10.01.2010 sier Karoline: Tusen takk, Andreas1 =D
10.01.2010 sier Andreas Strømmen: Genialt bra! :D
09.01.2010 sier Karoline: Takk (og det var kreativ jeg ville den skulle være og, så suksess med andre ord) =0)
09.01.2010 sier Pål Frostad: En veldig kreativ anmeldelse må jeg si :)
07.01.2010 sier Andreas Strømmen: Det sier seg selv at krigen utarter seg pga at militæret vil ha det edle metallet som er under Na'viene. Jake Scullys oppdrag er da å infiltrere dem for å få deres tillit, for dermed la dem flytte på seg frivillig til et annet sted. Dermed kan de da utvinne Opiumet (Om jeg ikke husker feil navn nå) til deres egen vinning.
(I filmen er 1 kg verdt 20 millioner kroner/dollar)
28.12.2009 sier Andreas Strømmen: James Cameron har gjort det igjen - Avatar er en verdig arvtaker til Titanic.

• Avatar
  • Nordlys