Anmeldelse av Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake (Return of the Jedi), amerikansk film fra 1983

Action, Sci-Fi Spilletid: 134 minutter Aldersgrense: 11 år

Verdig avslutning

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 19.02.2010]
Siste del av eposet gjentar suksessen fra de tidligere filmene, og gir deg enda litt mer av det som gjorde de to første så bra.

Han Solo er fanga i karbonitt, og er nå i varetekt hos gangsteren Jabba the Hutt. Det er opp til Leia og Luke å befri ham igjen. Samtidig driver Imperiet med bygginga av en ny Death Star, som inntil videre har manuell beskyttelse. Opprørerne ser dette som en glimrende mulighet til å angripe den fra en nærliggende måne. Luke, derimot, er overbevist om at han kan vende Darth Vader mot keiseren.

Den avsluttende biten i den legendariske Star Wars-serien innfrir de aller fleste sci-fi/action-forventninger. Det er nesten så jeg ikke gidder å skrive en anmeldelse, fordi det som er bra i de foregående filmene, er bra her og. Det friske manuset, de heftige kampscenene, de eminente spesialeffektene, de episke karakterene, den überfete musikken, og ikke minst hele den unike Star Wars-stemninga... Sjøl har jeg ikke noe nostalgisk forhold til filmene, men jeg merker likevel at jeg blir litt lun inni meg av å skrive om dem. Og det lover godt.

Også her er det litt dumt å se at potensielle tårebomber er redusert til bisetninger, pluss at det kanskje er hakket for mange karakterer til at du greier å føle oppriktig sympati med dem når kjipe ting skjer, men dette er likevel ekstremt kult. Rett og slett intenst fengende fra åpning til slutt, krydra med mange absurde innslag, som for eksempel aliendisco-scena hos Jabba, som gjør at filmen føles leiken og helt spesiell. For seriøst, sjøl om Star Wars-franchisen har en tendens til å bli sammenligna med for eksempel Star Trek, eller nåtidas nyklassikere Firefly og Battlestar Galactica, er det noe helt eget ved Star Wars som egentlig gjør alle forsøk på å trekke paralleller litt feil. Det er ganske enkelt umulig å få følelsen av Star Wars av noe annet enn Star Wars. Hele stemninga er liksom munter, samt at hele universet er så underlig sjarmerende.

Dette er ei verdig avslutning på et sykt engasjerende eventyr. Om ikke annet, må du se det bare for å ha sett det. Like fullt føles det ikke akkurat som en byrde, for dette er bare så lett å like.

- Star Wars - Episode IX: The Rise of Skywalker - Siste kapittel i Skywalker-sagaen overrasker
- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - Heidundrende underholdende generasjonsskifte!
- Rogue One: A Star Wars Story - Svært underholdende og Star Wars-tro!
- Star Wars: Episode VII - The Force Awakens - Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning
- Star Wars: The Clone Wars - En dårlig start på en god serie
- Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn - Klisjemessig, men med kul bakgrunnshistorie
- Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper - Bedre og mer severdig enn sin forgjenger
- Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel - George Lucas, hva skjedde?
- Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake - Oppvisning i effektmakeri, underholdning og filmkunst
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste

- Den gode gamle Star Wars-finalen

10.07.2010 sier FridaFrosk: nei! det er jo kjempekult/bra når hayden christensen blir redigert inn! Det symboliserer jo at det var noe godt i Darth Vader å at Luke klarte å "finne" det å "slippe" det ut.(beklgae for dårlige uttrykk)
10.07.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg syns det er kjempehemma når Hayden Christensen blir redigert inn i sluttscena i den nyoppussa versjonen, men ellers gjør de jo at filmene ser penere ut enn ellers :p
19.02.2010 sier Pål Frostad: Det er veldig artig å lese din anmeldelse av avslutningsfilmen i Star Wars-serien. Jeg kjenner at jeg gleder meg til å se disse fantastiske filmene om igjen.

• Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake
  • nationen.dagenstv.com