Anmeldelse av Shutter Island, amerikansk film fra 2010

Drama, Mysterie, Thriller Spilletid: 138 minutter

Shutter Island - Trailer 26.08.2009

Holder ikke helt hva den lover.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 17.02.2010]
Vi møter politietterforsker Teddy på hans båttur over til Shutter Island i Massachussets, sommeren 1954. Her ligger Ashecliffe Sykehus, et sykehjem for sinnssyke kriminelle. Teddy reiser hit tilsynelatende for å etterforske forsvinningen av en rømt morderisk pasient. Ingenting er imidlertid hva det ser ut til ved Ashecliffe sykehuset, og det er heller ikke nødvendigvis Teddy Daniels! Er han virkelig her for å finne den rømte pasienten, eller er han sendt for å etterforske rykter om sykehusets praksis?! Jo nærmere han kommer sannheten, jo sikrere blir han på at han aldri kommer til å forlate Shutter Island!

’Shutter Island’ er basert på en roman av Dennis Lehane. Nok en gang samarbeider Martin Scorsese og Leonardo DiCaprio, noe de også med stort hell har gjort tidligere i blant annet ’The Departed’ og ’The Aviator’. ’Shutter Island’ er en virkelig krevende oppgave å filmatisere, ikke bare rent historiemessig, men også i forhold til karakterer, setting og stemninger. Dette vises godt igjen i filmens kompliserte historiefremstilling, en fremstilling som ikke alltid er like vellykket. Til tider rotete enkeltscener, sammensettingen av disse, og stemningene her, gjør handlingen ofte unødig mer komplisert enn den hadde trengt å bli fremstilt.

Filmen forsøker å bygge opp forventninger og spenning i forhold til øya, sykehuset og personene her. Men med til tider lange, kjedelige samtaler, og stadig tilbakevendende drømmesekvenser drukner mye av filmens spenning og dens forsøk på å blomstre som nettopp spenningsfilm. Det går tungt og traurig framover og historien må jo etableres, joda, men hvor blir det av spenningen? Hvor har det blitt av de spennende thrilleraspektene og skrekken filmen har lovet oss med traileren, plakaten og ikke minst historiens begynnelse?! Her skjer mye rart, merkelig og uforståelig, men det blir dessverre aldri riktig heftig eller skummelt dette.

Leonardo DiCaprio og Mark Ruffalo gjør imidlertid bra roller som det etterforskende politiparet. DiCaprio har virkelig en tung rolle å bære, av flere grunner som ikke skal røpes her, og han gjør det da overbevisende godt. Det er derfor ikke hans skyld at også hans rolle bare til en viss grad blir interessant og ikke akkurat altoppslukende. Når historien blir for innviklet og i tillegg for lite underholdende framstilt, ja så synker også publikums fascinasjon av filmen og karakterene. Slutten heves riktignok et godt hakk, da vi skjønner tegningene i historien mye bedre, og dramafilmen ’Shutter Island’ blir endelig ganske så bra. Plottet viser seg nemlig å være ganske så spennende, bare synd veien fram til dette ikke har vært like interessant og spennende.

Historien om øya ’Shutter Island’ legger opp til og lover mye rent underholdningsmessig, veldig mye. Det er en innfløkt og utfordrende historie som hele tiden får deg til å tenke så det knaker, og ingen ting er for så vidt bedre for et publikum enn dette! Problemene oppstår i fremstillingen av denne interessante historien. Kanskje har Scorsese denne gang prøvd å gape over for mye, sammen med at hans for innviklete fremstilling blir noe tung. Filmens aller største skuffelse er likevel at den skuffer som den spenningsfilmen man forventer man skal se når man går inn i kinosalen. Martin Scorsese har tidligere vist at han klarer å kombinere heftig og innviklet handling med spenning, noe han imidlertid dessverre bare til en viss grad klarer med ’Shutter Island’. En fascinerende historie og karakterer, så absolutt, men det hele er forvanskeliggjort og mangler den fengende styrke som det enkle og antydende ofte kan ha. Dette er også et teit eksempel og faktum om at en trailer ofte kan love mer enn selve filmen kan gi.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- The Revenant - Et iskaldt, rått og overveldende filmatisk mesterverk
- Den Store Gatsby - The Great Baz Luhrmann er tilbake
- The Wolf of Wall Street - DiCaprio i fyr og flamme!
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Inception - Intet mindre enn et mesterverk
- Body of Lies - Ikke like solid som man forventer
- Revolutionary Road - Dramaet i Revolutionary Road
- The Aviator - Flypioneren Howard Hughes levde i drømmene
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- Gangs of New York - Stødig, men ikke så lett å like for folk flest
- The Beach - Mye bra, men litt skurr innimellom
- Titanic - Giganten overbeviser fremdeles, også i 3D

- Silence - Kanskje en av årets hittils beste filmer
- The Wolf of Wall Street - DiCaprio i fyr og flamme!
- Hugo Cabret - Sterk filmmagi med svakheter
- The Departed - Kan man gjøre en thriller bedre enn dette?
- The Aviator - Flypioneren Howard Hughes levde i drømmene
- Cape Fear - Scorseses Cape Fear-remake fungerer
- Mafiabrødre - Scorseses mafiamesterverk
- The Last Temptation of Christ - Martin Scorseses film om Jesus
- The Color Of Money - Biljardreven lærer opp ungfolen i spill for penger
- The King of Comedy - Mannen som gjør alt for å komme på TV...
- Den Rasende Oksen - Sammen blir Scorsese og De Niro dynamitt!
- Taxi Driver - Taxisjåføren du aldri glemmer!
- På skyggesiden - Scorseses første mafiafilm er overraskende solid

- Fengslende psykotisk mysteriethriller
- Funker som spenningsfilm

18.04.2010 sier Tore Andre Øyås: Jeg får lysst til å se filmen en gang til merker jeg nå... Ble nok litt skuffa p.g.av traileren tror jeg.... Men den var da i aller høyeste grad en underholdende og spennende fortalt film!
17.04.2010 sier dreamrocker: Mange takk Pål. Denne blir en opptur for meg. En fin omtale som gjør meg spent på filmen, gleder meg. Skal sees snart.
28.02.2010 sier Tore Andre Øyås: Hehe, ja der kan du se, alt etter øyet som ser. ;-)
27.02.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Hahaha, jeg mente nesten motsatt, jeg da; at fram til slutten er det veldig drivende og engasjerende, men at den da begynner å dale :p Men hey, vi ga da samme karakter.
17.02.2010 sier Andreas Strømmen: Bare traileren til filmen får meg til å undre.
17.02.2010 sier Tore Andre Øyås: Denne hadde jeg også gleda meg til, kanskje litt for mye,hehe...? Jeg tror også denne filmen kan dele folk litt i to fordi den ikke er enkel/mainstream selv om den kan virke slik på traileren blant annet. Du må for all del se den for den gir hjerne litt å bryne seg på!
17.02.2010 sier Pål Frostad: Shutter Island er en film jeg hadde gledet meg mye til. Dette høres interessant ut selv om du ikke har den største fascinasjonen for dette. Tror dette er en film mange kan oppleve forskjellig, men en firer er jo ikke så gale så jeg kommer absolutt til å se filmen for å se om jeg får mer ut av dette.
23.09.2009 sier Pål Frostad: Jeg også ser virkelig fram til denne filmen. Leonardo DiCaprio er en av mine ynglingsskuepillere og sammen med en av mine ynglingsregissører Martin Scorsese kan dette virkelig bli storartet.
23.09.2009 sier Andreas Strømmen: Denne gleder jeg meg til å se.

• Shutter Island
  • StudVest
  • Oppland Arbeiderblad
  • Smis.no
  • Haugesunds Avis

Paramount Pictures, Phoenix Pictures, Appian Way, Hollywood Gang Productions, Sikelia Productions