Anmeldelse av Haisommer (Jaws), amerikansk film fra 1975

Action, Thriller, Monster-film Spilletid: 124 minutter Aldersgrense: 15 år

Spielbergs første store hit er fremdeles magisk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.01.2010]

Filmen begynner med noen ungdommer som hygger seg på stranden en kveld. En jente tar et nattbad. Jenta kaster seg raskt i vannet og legger på svøm i det deilige vannet. Men idyllen blir brutt da en svær hai angriper jenta, og det blir det siste vi ser til henne. Politiet på den idylliske ferieøya blir koblet inn. Øya er avhengig av turisme og alle forsøker å bagatellisere haiangrepene. Tre menn starter imidlertid en jakt for å uskadeliggjøre den blodtørstige hvithaien. Haien viser seg å være litt av et beist som vanskelig lar seg temme...

Det var nok mange som ble litt redd for å bade etter å ha sett Haisommer. Det var genialt å benytte seg av en litt intelligent monsterhai som terroriserer et ferieparadis. Det hørtes ikke så troverdig ut på papiret, men det fungerer som bare det på film. Haisommer er lagt opp på samme måten som Henrik Ibsens 'En folkefiende'. Det infisert badevanner dog byttet ut med en en hai i et ferieparadis. Man får også i begge historiene debatten rundt etikken med å dysse ned faren.

Filmen bygger på en roman av Peter Benchley. Haisommer ble raskt en av filmhistoriens største kinosuksesser. Den var den første filmen som klarte å tjene mer enn 100 millioner dollar på kino i USA. I 1975 dro den inn over 280 millioner dollar på verdensbasis som var helt utrolig mye penger på den tiden. Og det var med denne filmen Steven Spielberg ble kjent for alvor for en hel filmverden. Siden har gledet oss med andre store filmer som Nærkontakt av tredje grad, Indiana Jones, E.T., Jurassic Park, Schindlers Liste og Saving Private Ryan bare for å nevne noen.

Selv om Haisommer oppererer litt i skrekkfilmsjangeren er det så mye mer også. Den er ikke veldig typisk sjangerfilm og fungerer meget godt som film også uten å skulle skremme publikum. Dette er en utrolig solid film som ble funnet verdig å bli nominert til Oscar for beste film i 1976. Men Haisommer ble snytt for denne prisen av Milos Formans Gjøkeredet med Jack Nicholson i hovedrollen. Men Haisommer klarte å kare til seg tre andre Oscarstatuetter.

John Williams har virkelig klart å udødeliggjøre filmmusikken til denne filmen. Den er svært lett gjenkjennelig og så catch og virkningsfullt at hårene reiser seg på huden. Det er mye med denne filmen som gjør den til en veldig spennende thriller, selv den dag i dag. Man kan ikke si det om så mange andre thrillere fra denne perioden. Det er en mystisk stemning i filmen som nesten gjør dette til en litt eventyrlignende film.

Haisommer må ha føltes helt utrolig kul og revolusjonerende å se på kino i 1975. Selv spesialeffektene er meget smart satt sammen og fungerer enormt bra selv den dag i dag. Man følger spent med på filmen. Den bygger seg sakte men sikkert opp mot den store finalen. Jeg liker å belønne god underholdning forhold til tiden de er laget under, og denne filmen er superb i så måte. Alt er selvsagt ikke like sannsynlig med en så svær og blodtørstig hai, men herlighet hvor gøy det er. I tillegg er det ganske solid skuespill i filmen. Dette er rett og slett en topp film som fascinerer meg selv uten at jeg har noe nostalgi knyttet til å se den.

- Haisommer - hevnen - B-filmaktig, usannsynlig og bare komisk dårlig
- Haisommer 3 - Haivold til det kjedsommelige!
- Haisommer 2 - Ujevnt og litt middelmådig

- Ready Player One - Spielberg er tilbake som familieunderholdningens far!
- The Post - Stjernetrekløver fenger stort i solid tidsportrett!
- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Bridge of Spies - Tom Hanks og Spielberg på topp!
- Lincoln - Vittig og sterkt politisk Lincoln-portrett
- På eventyr med Tintin - Enhjørningens hemmelighet - Fabelaktig animasjonseventyr
- War Horse - Glimter til innimellom sukkeret
- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Klodenes kamp - Sjangerkaos i blockbusterland!
- München - Etterspillet etter terrorangrepet i München i 1972
- Terminalen - Feelgood flyplasseventyr
- Minority Report - Dyster fascinerende sci-fi for voksne
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- A.I. - Artificial Intelligence - Tøft robotfilosofisk fremtidseventyr
- Saving Private Ryan - En av historiens aller beste krigsfilmer!
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Amistad - Engasjerende historietime
- Jurassic Park - Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Hook - Litt mer oppfinnsomhet takk!
- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Always - Spielberg med film om kjærlighet gjennom et gjenferd...
- Solens rike - Britisk gutt har japanske WWII-piloter som sine helter
- Purpurfargen - Varmt og rørende om sterke unge kvinner med et hardt liv
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- E.T. The Extra-Terrestrial - Magisk barnefilm fra Speilberg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning
- 1941 - Ellevill krigskomedie om tiden etter Pearl Harbor-angrepet
- Nærkontakt av tredje grad - Banebrytende UFO-sci-fi av ypperste klasse
- The Sugarland Express - Spielbergs første spillefilm: Roadmovie med politijakt

• Filmbasen.no
  • Horrorfanzine.com