Anmeldelse av L.A. Confidential, amerikansk film fra 1997

Thriller, Kriminal Spilletid: 138 minutter Aldersgrense: 18 år

Fabelaktig politithriller

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.01.2010]

Vi befinner oss i Los Angeles på begynnelsen av 1950-tallet. Det er en tid der samfunnet er på vei framover teknologisk sett og blant annet fjernsynet får sitt inntog. Samfunnet er gjennomsyret korrupt. Det er enkelt for kriminelle å gjøre lette og store penger raskt. Bud, Exley og Vincennes er tre politifolk som ikke liker alt snusket og vil til bunns i saker. Men det er ikke lett å være redelig i en verden der alt er bygget rundt korrupsjon. Av den grunn vet de ikke hvem man kan stole på og ikke. Trår de feil kan det koste dem livet...

Skuespillercastet i filmen er dyktig satt samlet sammen. I de ledene rollene møter vi stjerneskuddene Russell Crowe (Gladiatoren, Et vakkert sinn, American Gangster) og Guy Pearce (The Road, The Hurt Locker, Memento) og Kevin Spacey (De mistenkte, Seven, American Beauty). De tre gjør som vanlig en fortreffelig innsats i sine respektive roller og gjør også mye av filmen. Men også de mindre rollene i denne filmen er det kvalitet i. Kanskje best er Kim Basinger som en luksusprostituert i et forhold til en av politimennene i hovedrollen. I andre biroller finner vi den så lettkjennelige Danny DeVito (Gjøkeredet, Get Shorty, Man On The Moon) og James Cromwell (Den Grønne Mil) med sine respektive lave og høyreiste kropper.

Dette er en veldig gjennomført film i alle bauer og kanter. Man merker at produksjonen oser av kvalitet. Men når en er så uheldig å konkurrere med James Camerons Titanic om Oscarprisene sier det seg selv at selv en kvalitetsfilm som dette ikke har så mye sjanse i den sammenhengen. Men noe godt kom det ut av hele ni Oscarnominasjoner, da den fikk for beste kvinnelige birolle og beste adopterte manus. Scenografien er til tider veldig tøff. Fotoet er så velgjort at en noen ganger får frysninger. Musikken utmerker seg også med den gamle ringreven Jerry Goldsmith (Planet Of The Apes, The Omen, Star Trek, Alien, Gremlins og Rambo) i komponiststolen. Regissøren Curtis Hanson gjør også en fortreffelig innsats og skyter her en solid innertier. Han står også for manuset i filmen samen med Brian Helgeland (Mystic River, Sammensvergelsen og A Knight's Tale).

Sjelden har det vært mer engasjerende å se på eldre politiarbeid. Dette er en veldig spennende thriller som man blir sugd inn i. Her får man komponenter som mafia, uredelige og voldsomme politimenn og godtroende journalister. Historien er veldig kompleks og saken rulles gradvis opp etterhvert som filmen ruller. Man løser på sett og vis et mysterium med masse løse tråder. Og man lurer hele veien på hva som er neste steg i sakene som dukker opp. Men det viktige er at man kommer til bunns i saken og det gjør man heldigvis. Du får også smarte tvister underveis som løfter filmen enda et hakk. Om man liker mafiafilmer eller intrikate thrillere med godt filmteknisk arbeid, kan dette anbefales på det sterkeste.

Se om film er på streaming:

- 8 Mile - Bedre enn jeg trodde

• L.A. Confidential