Anmeldelse av Mission - Impossible 3, amerikansk film fra 2006

Action, Eventyr, Thriller Spilletid: 126 minutter

Mission - Impossible 3 - Trailer 27.04.2007

Frisk oppfølger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.01.2010]

Ethan Hunt har trukket seg tilbake fra livet som agent. Han jobber nå som lærer for organisasjonens IMFs rekrutter og har nettopp forlovet seg med kjæresten Julia. I forlovelsesbesøket får Ethan en beskjed fra en gammel venn om å dra ut på et nytt heseblesende oppdrag. Denne gangen er hovedmotstanderen hans den samvittighetsløse våpensmugleren Owen Davian som viser seg å bli Ethans hardeste motstander så langt. Ethan Hunt er ute etter objektet 'The Rabbit Foot' som han må skaffe innen kort tid for å redde sin kjære Julia...

Her blir vi tatt med til Vatikanet. Det blir tid til litt dykking. Vi stifter bekjentskap med kul orange Lamborghini Gallardo. Tradisjon tro blir det en del masker. Vi får missiler og annet helsprekkende action på en bro. Også denne gangen må Ethan inn i en høy bygning med sykt vakthold.

Filmen er til tider veldig spennende. Og den innehar elementer som gjør den til en gjenkjennelig Mission Impossible-film. Men filmen føles noe for ujevn hele veien til å bli det actionmesterverket man håper på. Filmen har partier der intensiteten senkes en del, og jeg vet ikke helt om dette kler filmen. Selvsagt er det bra med å få nye elementer inn i filmen, men Mission Impossible har alltid bare konsentrert seg om å underholde og da synes jeg man skal holde seg til det. Historien er som vanlig komplisert, og slik det skal være i denne franchisen.

Det er et spennende valg å benytte Philip Seymour Hoffman i en badguyrolle og dette fungerer veldig godt. Hoffman er en veldig dyktig skuespiller som klarer å tilføre filmen mye. Tom Cruise spiller som vanlig hovedrollen og dette passer han bra inn i selv om han er blitt litt eldre enn forrige gang vi så ham i denne rollen. I andre roller treffer vi Ving Rhames (Pulp fiction), Laurence Fishburne (Matrix), Simon Pegg (Hot Fuzz) og Billy Crudup (Watchmen).

Man har forsøkt hardt å gjøre nok en god oppfølger. Og langt på vei er dette vellykket. Den klarer å gjøre noe som føles alt i alt en del bedre enn hva film nummer to leverte, men den første filmen er nok langt bedre enn denne. Det hele er litt dystrere og litt mer mørkt enn i de to forhenværende filmene. De klarer å kaste litt nytt blod inn i denne serien. Det er litt mindre fokus på effekter og litt mer fokus på å underholde.

Men det denne filmen skal ha er at tingene føles litt mer reelle og troverdige enn sine forgjengere. Det er selvsagt en del usannsynligheter, men det hele er gjort på en slik måte at det føles mer realistisk. Dette kan jo selvsagt kameraføringen ha en del av æren for det hele virker litt mer dokumentarisk i stilen. M:I 3 er underholdning for alle pengene og en har beveget seg litt mer over i thrillersjangeren i denne filmen enn film nummer to som fokuserte veldig mye bare på action. Jeg må si jeg var veldig skeptisk til enda en oppfølger, men når rulleteksten kommer er man igrunnen godt fornøyd med denne filmen.

Se om film er på streaming:

- Mission: Impossible - Fallout - Actionmesterverk som fenger stort!
- Mission: Impossible 5 - Still going strong!
- Mission Impossible 4 - Frem med popcornet!
- Mission - Impossible 2 - Usannsynlig og underholdene
- Mission - Impossible - Første film glimter virkelig til

- Star Wars - Episode IX: The Rise of Skywalker - Skuffende siste innslag i Skywalker-sagaen
- Star Wars: Episode VII - The Force Awakens - Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning
- Star Trek Into Darkness - Lekkert og lekende, dystert og mørkt
- Super 8 - 'E.T.' anno 2011
- Star Trek - GØY!

17.12.2011 sier Jacob: Hadde et gjensyn med denne her for hva som jeg tror må være fjerde gang, i går kveld. Topp underholdning. Ville gitt den fem, om ikke seks. Nå er jeg klar for film nummer fire!

• Mission - Impossible 3
  • Aftenbladet.no