Anmeldelse av Avatar, amerikansk film fra 2009

Action, Sci-Fi, Thriller, Eventyr Spilletid: 162 minutter

Avatar - Trailer 24.08.2009

Bare... wow

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 10.01.2010]
Muligens 2009s aller beste film.

Random: Hvor gøy hadde det ikke vært hvis taglinen til Avatar hadde vært From the director of "Aquaman"? *fniz*

Velkommen til Pandora, en planet (eller er det en måne?) noen lysår fra vår egen jord. Pandoras atmosfære består av gasser mennesker ikke kan puste i, noe som er høyst upraktisk med tanke på et grunnstoff som er verdt dritmye og som bare fins på Pandora. For å greie å utvinne dette grunnstoffet, smelter forskere sammen DNA fra na'vi (lokalbefolkninga på Pandora) og menneske. Resultatet er et sjelløst hybrid kalt avatar, som menneskene kan fjernstyre gjennom et slags VR-system. Jake Sully er en av avatarførerne, men under den første aksjonen deres, roter han seg bort. Han blir omsider funnet av na'vien Neytiri, som tar ham med til stammen hennes for å lære mer om ham, samtidig som han lærer mer om dem.

Ja... hvor skal man begynne? Forventningene til fjorårets mest etterlengta film var så klart skyhøye, og jeg blir lett skuffa, altså. Nå hadde jeg i tillegg lest på forhånd at dette var omtrent like dypt som ei pannekake, men likevel pent å se på. Så åssen var da følelsen da jeg omsider gikk ut av kinosalen?

Vanskelig å beskrive, helt ærlig. For Avatar blåste forventningene mine til pinneved. Ikke bare visuelt, sjøl om den for all del garantert er den aller vakreste filmen jeg noen gang har sett, og da er blant annet orientalske perler som "Vår, sommer, høst, vinter... og vår" og "Hero" med i tellinga. Animasjonen er så livaktig at du ikke engang lurer på om det du ser er ekte eller ikke, men du tar det, no questions asked, for gitt at det faktisk fins et folkeslag kalt na'vi på et fantastisk sted der ute kalt Pandora, og at herr Cameron og co har fysisk dratt ut dit og filma det. Maken til realisme har jeg aldri sett, og alle fargene! Landskapa minner meg om ymse Final Fantasy-spill, og det er ikke et lite kompliment når det kommer fra meg. Jeg svever. Jeg gjør faktisk det. Hvem trenger vel LSD når man kan se Avatar i 3D?

Men tilbake til det at den ikke bare er en eneste lang estetisk orgasme. For jo visst har den blitt kritisert for å ha et veldig tradisjonelt plott og spenningsoppbygging og historieutvikling og alt det der, men HALLOOOOO. Hvem klagde da Hayao Miyazaki ga verden Mononoke-hime i 1997? Hørte vi noen protestere mot Walt Disney Productions og deres Pocahontas? Føkkings Ringenes Herre! Har den et så jævla originalt plott at det gjør noe, kanskje? La oss innse det, folkens; enkelte fortellinger er så mektige at de kler å være litt klassiske. Ikke for å disse noen her, men det er nesten så jeg får litt på følelsen av at folk pirker på historien til Avatar bare fordi filmen er perfekt - og det kan de ikke ha noe av. Personlig syns jeg de bakenforliggende problemstillingene om miljø, kapitalisme og krig passer nydelig inn med resten, og sekvensen der Jake, som i menneskeutgave er lam i beina, ikke bare får igjen bevegeligheten som avatar, men i tillegg får erfare den overmenneskelige styrken til en na'vi, er gåsehudfremkallende vakker.

Det er nok mye mer jeg kunne ha sagt, men denne anmeldelsen begynner å bli lang nok fra før. Kan kanskje medgi at voiceoveren er bittelitt unødvendig, som den ofte er i filmer, men når en sånn bagatell er det eneste pripne, kresne meg kan komme på, da snakker vi fanden meg godt håndverk tvers imellom, ass.

- Titanic - Giganten overbeviser fremdeles, også i 3D
- Sanne Løgner - En av de beste reine actionfilmene
- Terminator 2 - Dommens Dag - Perfekt blanding av sci-fi, action og thriller!
- The Abyss - Mysteriet i dypet fasinerer oss enda
- Aliens - Noe av det ypperste innenfor sci-fi
- The Terminator - Kult sci-fi-mesterverk

- Avatar - Anmeldelse i poetiske drag
- Storartet underholding!
- Vakker gigant!

13.11.2010 sier Andreas Strømmen: Så Avatar Collectors Extended Edition idag, og var helt forfjamset over at de egentlig utelot disse utrolige scenene fra den opprinnelige visningen. De passet jo perfekt inn i handlingen, og gjorde filmen så mye bedre enn hva den opprinnelig var! :D
16.06.2010 sier Tore Andre Øyås: Takk for det! :-) Veldig takknemlig å anmelde slike herlige filmer da, hehe! Ikke ofte man får slike kinoopplevelser, tross alt. Det er ikke enkelt å spare på de gode adjektivene da! :-)
16.06.2010 sier Jacob: Kjempebra anmeldelse! Avatar var en nytelse å se!
21.05.2010 sier Pål Frostad: Og jeg har enda ikke sett den i 3D, jeg gleder meg som en unge til det skjer :D
21.05.2010 sier Aylar Von Kuklinski: Absolutt en film som enhver med respekt for seg selv MÅ ha! :) Sterk 4er! :)
04.05.2010 sier dreamrocker: Noe av det største jeg har sett, rent filmteknisk. Men og god film ellers.
Stort!!!!
19.02.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Og der fikk du endelig sett den! :D Kan ikke annet enn å si meg enig med deg; Avatar er et utsøkt stykke filmkunst.
19.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg så nettopp Avatar og for en film. Jeg må vel si at jeg ikke ble noe mindre fan fan av James Cameron etter denne filmen. Jeg må si meg meget enig i dine betraktninger rundt filmen, og jeg synes ikke at det gjorde det grann at filmens plott ikke var av det mest originale når gjennomføringen er så storslått som det er gjort her. Denne skal jeg lett kjøpe på Blu-Ray og håper på at den blir mulig å se i 3D også hjemme fra sofakroken.
28.01.2010 sier RoyaZ: Helt brilliant!
10.01.2010 sier Karoline: Tusen takk, Andreas1 =D
10.01.2010 sier Andreas Strømmen: Genialt bra! :D
09.01.2010 sier Karoline: Takk (og det var kreativ jeg ville den skulle være og, så suksess med andre ord) =0)
09.01.2010 sier Pål Frostad: En veldig kreativ anmeldelse må jeg si :)
07.01.2010 sier Andreas Strømmen: Det sier seg selv at krigen utarter seg pga at militæret vil ha det edle metallet som er under Na'viene. Jake Scullys oppdrag er da å infiltrere dem for å få deres tillit, for dermed la dem flytte på seg frivillig til et annet sted. Dermed kan de da utvinne Opiumet (Om jeg ikke husker feil navn nå) til deres egen vinning.
(I filmen er 1 kg verdt 20 millioner kroner/dollar)
28.12.2009 sier Andreas Strømmen: James Cameron har gjort det igjen - Avatar er en verdig arvtaker til Titanic.

• Avatar
  • Nordlys