Anmeldelse av Avatar, amerikansk film fra 2009

Action, Sci-Fi, Thriller, Eventyr Spilletid: 162 minutter

Avatar - Trailer 24.08.2009

Vakker gigant!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 07.01.2010]
En tidligere marinesoldat ved navn Jake Sully som sitter lenket til en rullestol etter en ulykke, blir rekruttert til å reise lysår unna til den fjerne planeten Pandora. Her skal han sammen med en gruppe soldater og militærteam kjempe en kamp for å få tak i et sjeldent mineral som kan redde jordens energikrise. Men atmosfæren på Pandora er giftig, derfor har det blitt opprettet et eget Avatar-program hvor mennesker kobles via bevisstheten til en Avatar. Disse er et genetisk hybrid mellom menneskelig DNA blandet med DNA av de innfødte Na’viene på Pandora. Jake får i oppdrag å infiltrere de innfødte for å få tak i mineralet, men han blir raskt grepet av kjærligheten til denne nye fantastiske verdenen og det skaper tvil i Jake. Han ender etter hvert dermed opp med å lede Na’vienes kamp for å redde dem som sivilisasjon fra menneskene.

James Cameron er etter tolv år endelig tilbake med nok en gigant. Selv om ’Avatar’ ikke akkurat likner på ’Titanic’ ser vi fra første stund hans intensjoner om å vise oss noe nytt og minst like storslagent som i 1997. Og han innfrir!

Med en god og passe lang innledning og presentasjon av historie og miljø, skaper han en forventning og treffende oppbygning til det som skal komme. Og så kommer dyrene, menneskene, na’viene, skapningene og det ene naturlandskapet etter det andre. Vi blir presentert for en ny planet med sin flora, fauna og sivilisasjon som får deg til å måpe i ren beundring og fascinasjon!

Selve historien er relativt enkel og filmen oppleves helt tydelig som et portrett av menneskeheten, det verste ved oss selv, men også det beste, representert først og fremst ved Na’viene. Den synes like klar i sin USA kritiske vinkling, en vinkling som både er ny, spennende og overdrevet i ett. Det er ikke vanskelig å se et bilde av USA som militærmakt som knuser alt og alle som er under seg. Historiemessig kan den virke i tynneste laget. Blant annet hvorfor blir det krig egentlig? Er det kun på grunn av de skyteglade amerikanske krigshisserne, som også blir fremstilt som litt VEL dumme? I så fall blir det hele litt enkelt, som for å få i gang en krig så man kan vise de gigantiske krigsslagene. Når dette er sagt, så oppleves dette likevel ikke særlig irriterende eller vesentlig. Mennesker har fra dag én vært i tottene på hverandre. Kriger foregår hver dag, også disse som regel uten noen som helst god grunn egentlig.

’Avatar’ som film fremstår som todelt positiv. Den ene siden er historien, karakterene og det grunnleggende menneskelige og følelsesmessige som hele filmen i gjennom er til stede. Filmen virker dermed verken grunn, tynn eller tom på noen måte slik mange andre blockbustere ofte gjør. Den er rett og slett grundig gjennomarbeidet og tilfører dermed filmen en god substans og dybde på flere plan.

Den andre store positive siden er selvfølgelig det visuelle. Man skjønner godt at filmen har tatt tolv år og lage! Dens visuelle uttrykk er bare vakker, oppslukende og en fryd for øyet, og slagscenene overgår alt innen film. Musikken er treffende pålagt rolig og oppsvulmet pompøs der den skal.

’Avatar’ er monumental på nærmest alle måter. Den er som selve filmen over alle filmer, og som alle har godt av å se, ikke minst på grunn av sin moral og treffende bilde på menneskets gode og dårlige sider. Den er så rik på miljøer, stemninger, eventyrelementer og følelser som bare James Cameron kan få til, i hvert fall i dette gigantiske formatet.

- Titanic - Giganten overbeviser fremdeles, også i 3D
- Sanne Løgner - En av de beste reine actionfilmene
- Terminator 2 - Dommens Dag - Perfekt blanding av sci-fi, action og thriller!
- The Abyss - Mysteriet i dypet fasinerer oss enda
- Aliens - Noe av det ypperste innenfor sci-fi
- The Terminator - Kult sci-fi-mesterverk

- Avatar - Anmeldelse i poetiske drag
- Bare... wow
- Storartet underholding!

13.11.2010 sier Andreas Strømmen: Så Avatar Collectors Extended Edition idag, og var helt forfjamset over at de egentlig utelot disse utrolige scenene fra den opprinnelige visningen. De passet jo perfekt inn i handlingen, og gjorde filmen så mye bedre enn hva den opprinnelig var! :D
16.06.2010 sier Tore Andre Øyås: Takk for det! :-) Veldig takknemlig å anmelde slike herlige filmer da, hehe! Ikke ofte man får slike kinoopplevelser, tross alt. Det er ikke enkelt å spare på de gode adjektivene da! :-)
16.06.2010 sier Jacob: Kjempebra anmeldelse! Avatar var en nytelse å se!
21.05.2010 sier Pål Frostad: Og jeg har enda ikke sett den i 3D, jeg gleder meg som en unge til det skjer :D
21.05.2010 sier Aylar Von Kuklinski: Absolutt en film som enhver med respekt for seg selv MÅ ha! :) Sterk 4er! :)
04.05.2010 sier dreamrocker: Noe av det største jeg har sett, rent filmteknisk. Men og god film ellers.
Stort!!!!
19.02.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Og der fikk du endelig sett den! :D Kan ikke annet enn å si meg enig med deg; Avatar er et utsøkt stykke filmkunst.
19.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg så nettopp Avatar og for en film. Jeg må vel si at jeg ikke ble noe mindre fan fan av James Cameron etter denne filmen. Jeg må si meg meget enig i dine betraktninger rundt filmen, og jeg synes ikke at det gjorde det grann at filmens plott ikke var av det mest originale når gjennomføringen er så storslått som det er gjort her. Denne skal jeg lett kjøpe på Blu-Ray og håper på at den blir mulig å se i 3D også hjemme fra sofakroken.
28.01.2010 sier RoyaZ: Helt brilliant!
10.01.2010 sier Karoline: Tusen takk, Andreas1 =D
10.01.2010 sier Andreas Strømmen: Genialt bra! :D
09.01.2010 sier Karoline: Takk (og det var kreativ jeg ville den skulle være og, så suksess med andre ord) =0)
09.01.2010 sier Pål Frostad: En veldig kreativ anmeldelse må jeg si :)
07.01.2010 sier Andreas Strømmen: Det sier seg selv at krigen utarter seg pga at militæret vil ha det edle metallet som er under Na'viene. Jake Scullys oppdrag er da å infiltrere dem for å få deres tillit, for dermed la dem flytte på seg frivillig til et annet sted. Dermed kan de da utvinne Opiumet (Om jeg ikke husker feil navn nå) til deres egen vinning.
(I filmen er 1 kg verdt 20 millioner kroner/dollar)
28.12.2009 sier Andreas Strømmen: James Cameron har gjort det igjen - Avatar er en verdig arvtaker til Titanic.

• Avatar
  • Nordlys