Anmeldelse av Mission - Impossible 2, amerikansk film fra 2000

Action Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 15 år

Usannsynlig og underholdene

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.01.2010]

En medisinsk forsker drar til USA med et dødelig influensavirus samt motgiften til viruset. På flyturen over blir forskeren drept og viruset stjålet. Superagenten Ethan Hunt får oppdraget om å stjele viruset tilbake...

Det hele er selvsagt veldig overdrevent. Det er nok ikke for ingenting at filmen heter 'oppdrag umulig'. I M:I 2 får vi utrolig klatring i bratte fjell, voldsom bilkjøring, heftige nedfiringssekvenser, utstrakt maskebruk, kul slåssing og spektakulær motorsykkelaction. Heldigvis forsøker ikke denne filmen seg på å være noe mer enn bare simpel og deilig underholdning. Det er en veldig kul agent vi får se i hovedrollen og han er til fingerspissene perfeksjonist. Heldigvis har filmen sin egen helt egen identitet og seiler opp som en konkurrent til filmhelter som James Bond og Jason Bourne.

Da filmen kom, var den en enorm suksess på kino, ble den en av mest innbringende filmene i filmhistorien. I regissørstolen sitter actionmesteren John Woo. Han har fra gjort filmer som Broken Arrow og Face/Off. Det er en stor oppgave for Woo å forsøke å overgå den første Mission: Impossible-filmen. Woo setter imidlertid sitt stempel på denne store blockbusteren som inneholder en god del spektakulær action. Han har også greid å samle et stjerneteam på skuespillersiden. Tom Cruise gjør en god og kul rolle som hovedpersonen Ethan Hunt. I tillegg til han møter vi andre stjerner som Ving Rhames (Pulp Fiction), Anthony Hopkins (Nattsvermeren) og Dominic Purcell (Prison Break).

Filmen klarer relativt godt å holde på spenningen fra start til slutt med en hel del enkle triks. Men til tross for at M:I 2 forsøker veldig hardt og krampaktig på å vinne din tillit, når den ikke helt opp mot den første filmen i rekken. Actionen er det ingenting å si på. Den er voldsom og storslått, men den første filmen klarte å fortelle en bedre og mer engasjerende historie. Handlingen i oppfølgeren virker litt mer platt og ikke noe særlig å skrive hjem om. Den forsøker seg dog på en helt ny vinkling, men det mangler litt for å nå helt opp til en acionklassiker. Filmen har dog klart godt å ta vare på særegenhetene til den første filmen og dette får absolutt godkjent som en oppfølger i denne serien. Man vet hva man går til når man ser disse filmene, og da får det heller være med at sannsynligheten er lagt igjen hjemme. En tommel opp til en film som er fullt severdig.

- Mission: Impossible - Fallout - Actionmesterverk som fenger stort!
- Mission: Impossible 5 - Still going strong!
- Mission Impossible 4 - Frem med popcornet!
- Mission - Impossible 3 - Frisk oppfølger
- Mission - Impossible - Første film glimter virkelig til

- Red Cliff - Kinesisk krigsunderholdning med store, episke slag
- Paycheck - Futuristisk action med stil over substans Woo-style
- Windtalkers - Solid krigsfilm
- Face/Off - Svært underholdende 90-talls konseptaction
- Hard Target - Mye bedre enn først fryktet
- Hard-Boiled - En actionfest uten sidestykke!
- Once a Thief - Frekke tyverier med kul action og noe humor
- Bullet in the Head - Supersterk krigsfilm fra John Woo
- The Killer - Dødelig kul action av beste merke
- A Better Tomorrow II - John Woo med en mer actionfylt oppfølger til sin gjennombruddsfilm
- A Better Tomorrow - John Woos første store filmhit

• Thefilmfile.com