Anmeldelse av Hot Shots 2 (Hot Shots! Part Deux), amerikansk film fra 1993

Action, Komedie, Parodi Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 15 år

Solid, helsprø oppfølger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.01.2010]

Topper Harley har trukket seg tilbake og lever i et enkelt liv i et buddhisttempel. Han er knust etter bruddet med Ramada. Og det hjelper ikke akkurat på at Amerika vil ha han med ut på et nytt oppdrag. Oppdraget går ut på å befri en en gjeng amerikanere som holdes fanget i Midt-Østen. Han blir motvillig lokket med på dette farefulle oppdraget av en vakker CIA-agent som vet å bruke sine kvinnelige attributter. Det er bare selve livet som står i veien for at han skal gjennomføre oppdraget sitt...

Med den første Hot Shots-filmen varmt i minnet, kan jeg melde at oppfølgeren er nesten like bra gjennomført og inneholder de samme type helsprø vitsene. Det er dog en helt ny greie. Oppfølgeren handler ikke noe om jagerfly. Her er det kommandooppdrag i Midt-Østen som står i sentrum. Jeg vil si at de har klart å skape en veldig god oppfølger til en svært minnerik første film. Det føles friskt å se de uforglemmelige rollefigurene i et helt nytt kappittel.

Det er mange scener som brenner seg fast i hukommelsen gjennom filmen. Du vil oppleve en uforglemmelig dag i Saddam Husseins liv. Kuler kastes bokstavelig talt etter motstanderne og mange dør i så store mengder at filmen forteller deg at den er den blodigste filmen ever. Vi får til og med en komisk drapstelling. Og midt i all krigsactionen blir en levende høne strukket og skutt med en bue. Det blir også en vill sengeaction med Topper Harleys nye flamme. Du vil også oppleve mennesketortur i form av at skolissene til Rowan Atkinsons rollefigur er knyttet sammen slik at han ikke kan gå. Dette og mye, mye mer opplever du i Hot Shots 2.

Hot Shots 2 har, som den første filmen, skrevet seg inn i klassikernes verden innenfor parodifilm. Ved unntak av den første filmen i rekken har ikke verden sett en bedre parodifilm enn denne. Man får mye flere parodier enn i eksempelvis 'Mannen med den nakne pistol' og 'Hjelp, vi flyr' som er andre svært solide saker. I Hot Shots 2 får vi referanser til en rekke filmer som Rambo, Wallstreet, Star Wars, Terminator 2, Robo Cop, Total Recall, Lady og Landstrykeren for å nevne noen. Man får med andre ord mye igjen for mye filmtitting opp igjennom årenes løp når man ser Hot Shots 2.

I hovedrollen finner vi Charlie Sheen som er perfekt castet inn i denne komiske filmen. I andre roller finner vi Lloyd Bridges (Hjelp vi flyr), Valeria Golino (Rain Man) og Rowan Atkinson (Mr. Bean). På regien finner vi Jim Abrahams som har god erfaring fra andre komifilmer som Hjelp vi flyr, Top Secret! og den første Hot Shots-filmen. Han står også for manus til filmen sammen med Pat Proft (Politiskolen, Mannen med den nakne pistol, Scary Movie 3). Med andre ord er det en masser av komigenier som står bak denne helsprø parodifilmen.

Dette er spekket med morsomheter som kommer tett på løpende bånd. Det er så mange at man ikke rekker å få med seg alle første gang man ser filmen. Humoren er meget lettbeint og er i samme sjanger som blant annet 'Mannen med den nakne pistol'-filmene. Selv om morsomhetene er meget banale til tider er det nok ikke bare lett å presentere moroa uten at det heller mot det talentløse. Det er selvsagt ikke alt som ser like ekte ut, men det er kanskje ikke meningen heller, siden filmen skal også passe for familiesegmentet. Hot Shots 2 er hysterisk morsom om man liker den gøyale og helsprø humoren. Dette er til tider enkel bananskallhumor, men alt er såpass gjennomført gjennom hele filmen at jeg synes filmen kommer unna med det. Dette er tull fra ende til annen og passer godt for nesten alle aldersgrupper.

- Hot Shots! - En av de beste parodifilmene gjennom tidene

- Mafia! - Dårlig forsøk på mafiamoro